Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@04:39:23 GMT

آسیب‌هایی که کرونا به کبد وارد می کند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۶۳۵۱

آسیب‌هایی که کرونا به کبد وارد می کند

به گزارش جام جم آنلاین، شیوع سندروم حاد و شدید تنفسی ایجادشده توسط کروناویروس 2 یا SARS-CoV-2 منجر به همه‌گیری جهانی بیماری کووید 19 شده است.

آسیب ریوی منتشر شده با ایجاد سندرم دیسترس تنفسی حاد، اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر در بیماری کووید 19 است. اما اگرچه در بیماری کووید 19 در درجه اول سیستم تنفسی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، برخی شواهد نشان می‌دهند که این عفونت ویروسی بر سایر اندام‌های بدن نیز تأثیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته محققان، توزیع گسترده گیرنده اصلی ورود ویروس عامل این بیماری در سلول‌ها یعنی آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 یا ACE2 می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چگونه ویروس فوق قادر به ایجاد یک بیماری گسترده‌تر همراه با درگیری اندام‌هایی ازجمله روده، قلب، کلیه‌ها، لوزالمعده، کبد، سیستم عضلانی و عصبی خواهد بود.

در این میان، اهمیت بالینی درگیری کبد از همان ابتدای شیوع بیماری کووید 19 بحث‌برانگیز بوده و پیشرفت‌های علمی به‌دست‌آمده طی ماه‌های گذشته، چندین سؤال اساسی راجع به آسیب کبدی مرتبط با بیماری کووید 19 را بیشتر روشن کرده است.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن به آسیب‌ های کبدی بیماری کووید 19 اشاره شده و نتایج آن طی نامه‌ای به سردبیر فصل‌نامه «طب دریا» منتشر شده‌اند.

بر اساس نتایج این بررسی، افزایش آنزیم‌های کبدی، نشان‌دهنده آسیب کبدی در بیماران کووید-19 با بیماری مزمن و غیرمزمن کبدی بوده و امری شایع به‌حساب می‌آید.


درواقع، مطالعات بالینی اولیه، افزایش قابل توجهی را در سطح آنزیم‌های کبدی مثل ALT و AST ناشی از عفونت کرونا ویروس گزارش کرده‌اند که آسیب سلول‌های کبدی را نشان می‌دهند.

به گفته حسین بنازاده باغی، محقق مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارش، «بررسی مقالات و پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد در بیماران کووید 19 که قبل از آلودگی به ویروس کرونا، مشکل و آسیب کبدی نداشتند، آسیب‌دیدگی عمدتاً خفیف است. بااین‌حال، با توجه به نقش اصلی کبد در متابولیسم داروها، عمل انعقاد، آلبومین و تولید واکنش‌دهنده‌های فاز حاد، اختلال عملکرد کبدی ممکن است بر پاتوفیزیولوژی بیماری سیستمیک کووید 19 تأثیرگذار باشد».

بر این اساس، برای پیگیری عوارض طولانی‌مدت بالقوه عفونت کووید 19 مانند فیبروز کبدی، مطالعات و پیگیری طولانی‌مدت نیاز است.

بنازاده باغی و همکارش می‌گویند: «طیف آسیب کبدی در بیماری کووید 19 ممکن است از عفونت مستقیم توسط کروناویروس، درگیری غیرمستقیم توسط التهاب سیستمیک و یا تغییرات هیپوکسیک باشد. اما سؤالات اساسی همچنان وجود دارد و باید در مطالعات مختلف به آن‌ها پاسخ داده شوند».

آن‌ها به‌طور مثال، سؤالات زیر را برشمرده‌اند: کدام نوع از سلول‌های کبد توسط ویروس فوق آلوده می‌شود؟ کدام‌یک از فرآیندهای مولکولی در اثر عفونت مختل می‌گردند؟ سهم واقعی اثرات سیتوپاتیک مستقیم، طوفان سایتوکاینی و هیپوکسی در اختلال عملکرد کبد چگونه است؟ با کدام مکانیسم، آسیب کبدی باعث نارسایی تنفسی می‌شود و زمینه را برای دوره شدید بیماری کووید 19 فراهم می‌کند؟

به اعتقاد محققان فوق، به نظر می‌رسد ایجاد یک اشتراک بین‌المللی به‌منظور جمع‌آوری گزارش‌های بالینی بیماران مبتلابه بیماری‌های کبدی برای بیماران کووید 19 به همراه تحقیقات مولکولی دراین‌باره کمک‌کننده خواهد بود.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید ۱۹ کبد بیماری کووید 19 آسیب کبدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه در قبال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، هشداری بود که یک پاندمی چگونه می تواند جغرافیای انسانی و زیستی را پشت سر گذاشته و به بدن همه انسانها در تمامی نقاط دنیا رسوخ کند! در این میان باید به هشدارهای ناظر بر وقوع پاندمی های جدید توجه کرد، حتی اگر این فراگیری شدت و حدت کمتری نسبت به کوید-19 داشته باشد. 

دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.به نوشته وبسایت گاردین،‌ یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

آنچه ماجرا را جدی تر می سازد، معطوف به تکامل و جهش ویروس آنفلانزاست. اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است. آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.وجه مشترک این تحقیق این است که آنفلوانزا تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.این موارد مطالعاتی، هشدارهایی هستند که تصور نکنیم دوران شیوع پاندمی های فراگیر و خطرناک به پایان رسیده و پیش بینی ها و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم. 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید