Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@18:51:33 GMT

دست و پا زدن های آخر ریاض در یمن

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۷۶۳۵

دست و پا زدن های آخر ریاض در یمن

ائتلاف تحت رهبری عربستان در واکنش به شکست‌های پی در پی در جبهه‌های مختلف مأرب و حدیده، روز گذشته ضمن نقض آتش‌بس در حدیده، مناطقی از استان‌های مأرب و شبوه را بمباران و شماری از شهروندان این مناطق را کشته یا زخمی کرد.

به گزارش «سبا»، خبرگزاری رسمی یمن، یک مقام نظامی یمنی خبر داد، نیروهای ائتلاف عربستان تنها طی روز شنبه، 454 بار توافق آتش‌بس در حدیده را نقض کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، از مجموع موارد نقض آتش‌بس، 199 مورد مربوط به حملات توپخانه‌ای و راکتی و 220 مورد نیز مربوط به نقض آتش‌بس با گلوله بود. در نتیجه حملاتی که ائتلاف عربستان در روز شنبه و بامداد یکشنبه انجام داد، در مناطق مختلف شبوه و صعده 4 شهروند یمنی جان خود را از دست داده و 10 نفر زخمی شدند.
با این حال با توجه به اینکه عربستان در سال‌های اخیر همواره بعد از هر شکستی که مقابل انصارالله متحمل شده، دست به حملات این چنینی علیه مردم یمن زده است، حملات اخیر نیز با توجه به پیشروی‌های کمیته‌های مردمی و ارتش این کشور در مأرب و حدیده چندان دور از انتظار نبود. زیرا عربستان بخوبی می‌داند شکست در حدیده و مأرب برای این کشور نه تنها شکستی حیثیتی که شکستی استراتژیک است. زیرا آزادسازی مأرب به دلیل موقعیت خاص این استان و اینکه دومین میدان بزرگ نفتی شبه جزیره عربستان در آن واقع شده است، در روند بازگشت صلح به یمن امری کلیدی محسوب می‌شود. در واقع استیلا بر این استان به انصارالله و ارتش یمن برتری ویژه‌ای می‌بخشد و آنها را قادر می‌سازد در معادلات آتی و از جمله مذاکراتی که می‌تواند در پیش باشد، دست برتر را داشته باشند. همان طور که آزادسازی حدیده به عنوان بندری که به آب‎های بین‌المللی دسترسی دارد، می‌تواند کفه ترازوی مذاکرات بین ائتلاف عربستان و امارات و مردم یمن را به سود یمنی‌ها سنگین‌تر کند و البته استیلای این نیروها بر حدیده و مأرب چندان دور به نظر نمی‌رسد. در همین ارتباط سایت «محمد علوان»، معاون استانداری مأرب در گفت‌وگویی با شبکه خبری «المیادین» تأکید کرد: «با توجه به تمرکز ارتش یمن و نیروهای مردمی بر آزادسازی بندر «حمیه» در منطقه «خوخه» آزادی مأرب دور از دسترس نیست.» او وعده داد: «جهان در روزهای آینده شاهد شگفتی‌های بزرگی خواهد بود.»
در همین ارتباط سایت شبکه خبری «العالم» نیز با تأکید بر اینکه شهر مأرب به لحاظ نظامی سقوط کرده است، از همراهی قبایل مأرب با نیروهای مردمی و ارتش یمن خبر داد. «العالم» همچنین خبر داد، در پی پیشروی‌های کمیته‌های مردمی و ارتش یمن، فرماندار حدیده از تحیتا بازدید کرد تا تأکید کند کنترل استان کاملاً در اختیار آنها است. «محمد عیاش قحیم» به همین منظور از شورای محلی این مناطق خواست با ارزیابی خساراتی که این شهروندان بر اثر تهاجم‌های عربستان دیده‌اند، نیازهای آنان را برآورده سازند.

نگـاه

به اعتقاد ناظران باید منتظر پیامدهای شکست اخیر عربستان و امارات در مأرب و بویژه حدیده بود. در همین ارتباط سایت شبکه خبری «العالم» در تحلیلی نوشته است: «انتظار می‌رود پس از عقب‌نشینی نیروهای امارات از حدیده، واشنگتن و تل‌آویو که پشت پرده استراتژی‌های جدید عربستان و امارات در یمن هستند، بخواهند نبرد را از طریق باب المندب، از خشکی به دریا بکشند و به بهانه تأمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ، دست به اشغال این تنگه و جزیره «میون» بزنند. بویژه که به اعتقاد کارشناسان نظامی تنگه باب‌المندب و دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی اهمیتی استراتژیک دارد. زیرا بیش از 18 درصد واردات آن از طریق این تنگه انجام می‌شود.» از همین رو کارشناسان سیاسی معتقدند، لازم است تحرکات آتی در این حوزه مورد توجه نیروهای یمنی قرار گیرد و مانع از اشغالگری جدیدی در منطقه شوند./ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارتش یمن آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان به بیمارستان منتقل شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دیوان پاشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد: ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای انجام آزمایش‌های معمول به بیمارستان ملک فیصل منتقل شد.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

پادشاه عربستان پیش از این نیز چند بار به بیمارستان منتقل شده بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899073

دیگر خبرها

  • پادشاه عربستان به بیمارستان منتقل شد
  • کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز / فیلم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ازسرگیری تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن
  • کرسپو: برای حذف الهلال به ریاض آمده‌ایم
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟