Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@20:42:02 GMT

افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۱۶۸۹

افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد

به گزارش ایلنا،   حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری ، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد و از همه قومیت ها، گروه ها و مذاهب در آن حاضر باشند، گفت: مسلما افراطی‌گری و تکفیر راه حل هیچ یکی از ملت های اسلامی نیست و راه حل افغانستان هم نخواهد بود و داعش که برخواسته آمریکا و رژیم صهیونیستی هست، تلاش می‌کند که این امنیت را مخدوش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان گفت:

ما باید در صحنه سیاسی افغانستان فعال باشیم؛ همه کسانی که می‌توانند در این عرصه اثرات مفیدی داشته باشند باید در این صحنه فعال شوند و به مردم افغانستان کمک کنند تا بتوانند در کنار آزادی که به دست آورده اند، افغانستان را دوباره بسازند؛ تا ما در همسایگی خود شاهد یک افغانستان آباد و پر از نعمت های الهی باشیم.

وی خاطرنشان کرد : ملت افغانستان موفق شدند که آمریکایی های جهان‌خوار را از افغانستان اخراج کنند و این برای ملت افغانستان یک افتخار است که با حرکت ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی توانستند دشمنان شان را پس از شوروی سابق، یک بار دیگر از کشور شان اخراج کنند و این افتخار در تاریکی تاریخ افغانستان باقی خواهند ماند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود:  ما در حال حاضر شاهد این هستیم که افغانستان در حال تدوین و باز مهندسی حکومت خودش در این سرزمین است و کسانی که بر سر قدرت هستند، از گذشته درس بگیرند و بدانند که با دیکتاتوری، ظلم و زور تسلط بر افعانستانی‌ها ممکن نیست؛ افغانستانی ها ملت غیور و پا به رکاب و حاضر در صحنه هستند و این ملت همچنان در صحنه خواهند بود تا حق و حقوق شان را استیفاء کنند.

شهریاری با تاکید بر این که افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد و از همه قومیت ها، گروه ها و مذاهب در آن حاضر باشند و حس مشارکت برای شان دست بدهد، گفت:  این حس مشارکت موجب ترویج عقلانیت برای رفع اختلافات خواهد شد، اگر این حس مشارکت نباشد طبیعتا ممکن دوباره آسیب های جدیدی وارد بر افغانستان شود و این عاقبت خوبی برای افغانستان جدید نیست.

وی ادامه داد: اگر هر حاکمی به دنبال این است که منافع ملی کشور افغانستان بدست بیاید و ارتقا پیدا بکند باید همه اقوام و گروه ها در آن مشارکت کنند.

حل معضلات زندگی مردم و کوچک شدن سفره مردم و نیاز های روزمره مردم مثل نیاز به آب، برق، بنزین و دیگر فرآورده های که نیاز دارند در گروی ایجاد امنیت است و امنیت کشور به وسیله خود اقوام و مردم افغانستان قابل تحصیل است.

وی با مورد خطاب قرار دادن طالبان اظهار داشت :   اکنون که طالبان حکومت موقت تشکیل داده، کوشش کند که برای ایجاد روابط اقتصادی مناسب بین همسایگان خود شان از هر گونه تنش در بین مرز ها جلوگیری شود و اجازه ندهد که داعش، تکفیری ها، تندروها و جریان های افراطی نبض کار را بدست بگیرند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین از طالبان در خواست کرد تا امنیت مردم را در مقابل تروریست ها به ارمغان بیاورند و با جریان های تروریستی مقابله کنند تا این کشور هر چه سریعتر شاهد فضای امن برای مبادلات اقتصادی مناسب با همسایگان خود شان باشد.

 وی با اشاره به مساله وحدت نیز ابراز داشت: رفع اختلافات بین الافغانی بسیار مهم است ما باید تلاش کنیم که از تنازع و درگیری دست برداریم و به همدلی و همکاری برسیم. نزاع باعث ضعف حاکمیت خواهد شد و هر گونه نزاعی مشکلات را دو چندان خواهد کرد، افغانستانی ها باید دیپلماسی شان را فعال کرده و همچنان با محوریت سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل تلاش کنند تا مشکلات داخلی و بیرونی خود شان را حل کنند.

شهریاری بیان کرد : همچنین حاکمیت موقت طالبان باید مسئولیت پذیر باشد و پاسخگویی هر نوع امر خلاف امنیت از قبیل ترور و انفجارها باشد و سعی کند که از این نوع فجایع جلوگیری و پیشگیری کند. این را در عمل نیز نشان دهند و سعی کنند که با مردم مشارکت کنند و در مساجد و یا خانه کسانی که مورد ترور واقع می‌شوند حضور یابند و سران طالبان با حضور شان نشان دهند که مخالف این نوع رفتار ها در افغانستان هستند.

وی با بیان این که افراطی‌گری و تکفیر راه حل هیچ یکی از ملت های اسلامی نیست و راه حل افغانستان هم نخواهد بود و داعش که برخواسته آمریکا و رژیم صهیونیستی هست، تلاش می‌کند که این امنیت را مخدوش کند، گفت: همسایگان افغانستان باید به مردم افغانستان و به سفره و نیازمندی های آب، برق و بنزین و دیگر فرآورده های شان کمک کنند و این امر باعث خواهد شد، آن کشور های که در حوزه کمک به مردم افغانستان فعال تر باشند محبوبتر خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری ایران به مردم افغانستان  تاکید کرد: امید وار هستیم که دیگر کشور ها نیز همین مسیری را که کشور ایران در حال طی کردنش است طی کنند تا به رفع مظلومیت و فقر و توسعه تجارت های مرزی وبازارچه های مرزی در افغانستان کمک کنند.تا مردم افغانستان بتوانند از گرفتاری ها، رنج ها و مصیبت های که طی این دهه ها مردم افعانستان از دست ظالمان و ستمگران مثل شوروی سابق و امریکا کشیدن نجات پیدا کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: استحکام ارتباطات و ملاقات با علمای اهل تسنن و اهل تشیع افغانستان در دستور کار مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرار دارد تا از این طریق بتوانیم، سطح زندگی مردم افغانستان را با کمک توسعه های علمای ارتقا بدهیم و شاهد این باشیم که حقوق همه ملت افغانستان رعایت شود و همه به عدالت رفتار کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مردم افغانستان خواهد شد راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان تصریح کرد غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان گفت: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی افزود: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان نوشت وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است زیرا آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز با اشاره به برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان گفته بود: مدعیان غربی به سوءاستفاده از حقوق بشر در افغانستان پایان دهند.

ذبیح الله مجاهد همچنین تاکید کرده بود آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی خود بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

«مولوی عبدالکبیر»: جامعه بین‌المللی نگران حقوق بشر در افغانستان نباشدچین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندگلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را بررسی کند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز