Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@21:00:49 GMT

اخبار یمن/توجیه ائتلاف سعودی برای خروج از الحدیده

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۴۶۱۷

اخبار یمن/توجیه ائتلاف سعودی برای خروج از الحدیده

«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی ادعا کرد که «استقرار مجدد نیروهای مشترک در ساحل غربی، تصمیم نظامی سران ائتلاف است».

شبکه خبری الجزیره به نقل از المالکی گزارش داد که استقرار این نیروها در روز پنجشنبه گذشته، با دستور فرماندهان ائتلاف صورت گرفته است.

وی همچنین ادعا کرد، تصمیم استقرار مجدد با «راهبرد نظامی در یمن، همخوانی دارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی، اخیرا به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر 16، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند.

پس از خروج مزدوران ائتلاف، نیروهای صنعاء در مکان‌های خالی شده مستقر شدند و کنترل مسیر مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.

نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر «المخا» واقع در غرب استان تعز حرکت کردند. کارشناسان احتمال دادند که هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.

منابع یمنی هم گفتند که عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است.

این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آنکه دانست آزادسازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزادسازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد... نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند».

دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» هم در واکنش به این مسئله گفت که عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است.

دولت هادی ادعا کرد که هرگونه پیشروی نیروهای صنعاء در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.

 حمله پهپادی یمن به خمیس مشیط در جنوب عربستان

ائتلاف سعودی با تأیید حمله پهپادی ارتش یمن به جنوب غرب عربستان سعودی، مدعی رهگیری و انهدام آن شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف سعودی مدعی شده است که یک فروند پهپاد را که از سمت یمن به سوی خمیس مشیط در جنوب عربستان سعودی به پرواز درآمده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی ادعا کرد که این پهپاد بمب گذاری شده در مسیر شهر خمیس مشیط بود که ساقط شده است.

فرودگاه «ابها» و پایگاه هوایی «ملک خالد» در جنوب شرقی و جنوب غربی این شهر واقع شده‌اند و جنگنده‌های سعودی برای بمباران روزانه یمن به طور عمده از این دو پایگاه استفاده می‌کنند.

نروهای یمنی تاکنون واکنشی نسبت به ادعای سخنگوی سعودی نشان ندادند.

منبع: فردا

کلیدواژه: یمن ائتلاف سعودی ائتلاف سعودی دولت مستعفی عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات با مقامات نیجر برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور آغاز شده است.

این مقام پنتاگون مدعی شد که این کشور به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، با وجود مذاکرات برای خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش های رسانه ای، دولت واشنگتن یک هیات از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی آفریقای آمریکا را برای شرکت در مذاکرات به نیجر اعزام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز این هفته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا به شورای نظامی حاکم بر نیجر اطلاع داده که در ماه‌های آینده هزار نظامی آمریکایی را از خاک نیجر خارج می‌کند.

کد خبر 6086845

دیگر خبرها

  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند | غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد