Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@20:37:58 GMT

ذخیره سد زاینده‌رود به 171 میلیون متر مکعب رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۱۸۰۲

ذخیره سد زاینده‌رود به 171 میلیون متر مکعب رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، محمد شفائی درباره آخرین وضعیت سد زاینده‌رود اظهار داشت: ذخیره مخزن سد زاینده‌رود امروز به ۱۷۱ میلیون مترمکعب رسید و ورودی به آن هم اکنون ۶ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به جمع کل بارش‌های سامانه اخیر در کوهرنگ، افزود: بارش در منطقه کوهرنگ متاسفانه کمتر از میزان مورد انتظار بوده به گونه‌ای که بارندگی‌ها در مجموع ۲۶ میلیمتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: بارش در مدت زمان مشابه نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما نسبت به میانگین درازمدت کاهش داشته است و میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۴ میلیمتر و میانگین بلند مدت ۱۱۷ میلیمتر بوده است.

شفائی با اشاره به ایستگاه چلگرد به عنوان ایستگاه شاخص زاینده‌رود و تأثیر بارندگی‌های اخیر یادآور شد: بارندگی‌ها نتوانسته است در حد انتظار ورودی‌ها را افزایش بدهد اما برای اینکه بتوانیم حجم سد زاینده‌رود را تثبیت و تا حد امکان از بارندگی‌ها، این نعمت الهی استفاده کنیم، خروجی از سد زاینده‌رود کاهش داده شده تا از آورد بین حوضه‌ای حداکثر استفاده شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: خروجی سد زاینده‌رود اکنون به کمترین میزان در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فارس، سد زاینده‌رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است؛ این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان زاینده رود آب بارش سد سد زاینده رود بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۱۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سینا روزبهانی مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای کرمان، میزان بارندگی در سال آبی اخیر ۲/۹۸ میلی متر است که نسبت به مشابه بلند مدت تا این تاریخ ۱۶.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارش‌ها ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در پی بارندگی اخیر حجم آب ورودی به سد‌های استان از ۲۷ فروردین تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۱۰ میلیون متر مکعب بود و آب ذخیره شده در سد‌های استان در حال حاضر حدود ۱۴۲ میلیون مترمکعب است.

روزبهانی بیان داشت: حجم سد‌های استان بر اساس آخرین هیدروگرافی ۲۴/۵۶۹ میلیون مترمکعب است که تا ۳ اردیبهشت امسال ۲۵ درصد حجم پرشدگی سد‌های استان است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‎‌ای کرمان تصریح کرد: در استان کرمان چهار سد در حال بهره‌برداری وجود دارد و بر اساس آخرین اطلاعات سد جیرفت ۲۸ درصد، سد تنگوئیه سیرجان ۱۰ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۳۱ درصد و سد نساء ۲۱ درصد ذخیره آب دارند.

روزبهانی در خصوص دلایل تاثیر اندک بارش‌های اخیر بر روی افزایش حجم سد‌های استان گفت: در برخی موارد بارندگی‌ها در پایین دست سد‌های استان رخ داد و در نتیجه سیلاب حاصله به سد‌های استان وارد نشد.

 وی افزود: در برخی موارد نیز بند‌های بالادست سد‌های استان کرمان بخشی از آب را در خود ذخیره می‌کنند که ضروری است آب ذخیره شده در این بند‌ها پس از ته‌نشینی و رسوب‌گیری به سمت سد‌ها هدایت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان
  • وضعیت بارندگی و جوی در تهران
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان