Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران جزو اقتصادهایی است که کمترین نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را دارد و بر اساس گزارش مرکز آمار نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در فصل بهار 1400 حدود 4/2 درصد بوده است.

به گزارش برنا، براساس اطلاعات مرکز آمار نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در فصل بهار 1400 حدود 4/2 درصد بوده که در مقایسه با رقم فصل مشابه در سال قبل، با افت 2/4 واحد درصدی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارقام نشان می‌دهد دولتهای گذشته برنامه دقیقی در حوزه مالیات ستانی نداشتند و بر اساس آمار اعلام شده ایران جزو اقتصادهایی با کمترین نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی است.

همچنین روند فصلی درآمد مالیانی در دولت دوازدهم طی 10 فصل منتهی به بهار 1400 نزولی بوده است و این نسبت برای سال 1399 هم رقم بسیار پائین و حدود 3/8 درصد بوده که در مقایسه با سال 1398 معادل 0/3  واحد درصد کاهش داشته است.

با توجه به اینکه مالیات در نظام‌های اقتصادی کشورها یکی از مهمترین ابزار تأمین کننده مصارف بودجه دولت محسوب می‌شود و حتی در اجرای سیاست‎‌های اقتصادی نقش تعیین کننده‌ای دارد، دولت باید برای جبران کسری بودجه، منطقی سازی نرخ‌های مالیاتی و لغو برخی معافیت‌های مالیاتی را در دستور کار خود قرار دهد.

بر همین اساس دولت سیزدهم با هدف کنار گذاشتن شیوه‌های مالیات‌ستانی ناکارآمد و ناعادلانه فرآیندهای مالیات ستانی هوشمند را به اجرا گذاشته که باعث می‌شود، عدالت مالیاتی و درآمدهای مالیاتی رشد پیدا کند که در نهایت نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم نیز بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و بر اجرای برنامه‌ای رشد بیش از 50 درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از طریق مالیات ستانی هوشمند و عادلانه تاکید دارد.

اجرای مالیات ستانی هوشمند و عادلانه و افزایش درآمدهای پایدار گام مهم دولت برای نفت‌زدایی از بودجه و عدم وابستگی دولت به درآمدهای نفت است که نه تنها در ایران بلکه در همه اقتصادهای نفتی جزو بزرگترین معضلات دولت‌ها است و هرچقدر دولت از اتکا به درآمدهای نفتی فاصله بگیرد، قدرت بیشتری برای مدیریت اقتصادی کشور و جلوگیری از بحران‌های اقتصادی را دارد.

عوامل رشد درآمدهای مالیاتی طی نیمه نخست 1400

درآمدهای مالیاتی طی نیمه نخست 1400 با افزایش 62/5 درصدی نسبت به نیمه نخست 1399 به حدود 139 هزار میلیارد تومان رسیده است. یکی از دلایل رشد مزبور، تصمیمات دولت در راستای کمک به بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از همه‌گیری کووید 19 در سال قبل و به تعویق انداختن دریافت درآمدهای مالیاتی بود. دو بخش مهم درآمدهای مالیاتی؛ مالیات‌های مستقیم و مالیات کالاها و خدمات است که این دو جزو هم در نیمه نخست 1400 در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل به ترتیب با افزایش 58 و 70 درصدی همراه بوده‌اند.

طی نیمه نخست عامل مسلط بر افزایش 62/5 درصدی درآمد مالیاتی نسبت به نیمه نخست سال قبل، افزایش درآمد مالیات‌های مستقیم با مشارکت 37/5 واحد درصدی بوده است و تنها 18.2 از درصد سهم درآمدهای مالیاتی دولت از مالیات بر درآمد بوده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت درآمد مالیات بودجه رشد امور اقتصادی و دارایی نفت ایران امور اقتصادی و دارایی بودجه دولت مالیات نفت نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی مالیات ستانی سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد

تین نیوز

از تاریخ اول خردادماه ۱۴۰۳ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک اقتصادی؛ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: "در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می کند."

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال