Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا با شرایط موجود، بیشتر مواقع در این دسته از استان ها که دارای شرایط متفاوتی با تهران یا دیگر شهرهای صنعتی هستند، تعطیل کردن یا نکردن هم دیگر فایده‌ای ندارد.

مدیران استان کرمان می‌گویند آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک درخصوص شرایط اضطرار آلودگی هوا در کشور نیازمند تغییر یا افزودن تبصره هایی است که بسته به شرایط و اقلیم این استان یا حتی دیگر استان ها، بتوان در مورد اعمال برخی محدودیت ها یا ممنوعیت ها و همچنین اعلام تعطیلی در نتیجه شرایط اضطرار آلودگی  هوا در هر استان، تصمیم گیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضع موجود اینطور است که تهران یا دیگر شهرهای صنعتی به علت تجمع آلاینده ها بویژه در هوای سرد، زیاد درگیر آلودگی هوا می شوند و به علت انباشت هوا و بروز «پایداری» جوی، نیاز به تصمیم گیری برای تعطیلی پیش می آید و این یعنی اینکه مثلا اگر توفان در تهران وزیدن بگیرد و هوا «ناپایدار» شود، اتفاقا از تعطیلی جلوگیری می کند.

اما در بیشتر استان های دیگر مانند کرمان شرایط به گونه دیگری است، به علت بروز «ناپایداری» که معمولا به توفان گرد و خاک و به خطر انداختن سلامت شهروندان می انجامد نیاز به تعطیلی بروز می کند حال آنکه آیین نامه مذکور بسته به شرایط تهران و دیگر شهرهای صنعتی تنظیم و تدوین شده که به علت پایداری و ایستا ماندن هوا و آلودگی، امکان تعطیلی را دیده است.

تشریح شرایط خاص استان کرمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان و عضو کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان در این زمینه گفت: تدوین آیین نامه های مربوط به  شرایط جوی، متناسب با شرایط تهران و دیگر شهرهای صنعتی انجام شده است که شرایطی کاملا متفاوت با برخی از دیگر استان ها دارند.

مجید سعیدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک و اختیاراتی که در آن برای کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا قید شده اظهارداشت: ما مدعی هستیم  این آیین نامه بیشتر براساس موقعیت شهر تهران و شهرهای صنعتی که دچار آلودگی های ناشی از تولید گازهای کارخانه ها و پایداری هوا هستند، تدوین شده است.

وی در عین حال گفت: هم در آیین نامه مصوب سال ۹۷ و هم در اصلاحیه آن در سال ۹۸ مجوز تعطیلی یک روز کامل و بیشتر از آن صرفا با هماهنگی رئیس جمهوری یا معاون اول وی امکان پذیر دانسته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با تشریح تفاوت های اقلیمی و جوی استان ها و نیز موقعیت منحصر به فرد استان کرمان گفت: در این آیین نامه گفته شده که هواشناسی بایستی از پیش، شرایط جوی را پیش بینی و محیط زیست نیز میزان آلایندگی را تعیین و برآورد تا بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص خطرناک بودن این شرایط برای سلامت جامعه اظهار نظر کند، درحالی که در کرمان ما متاثر از گردوخاک و شرایط خاص آن هستیم که گاهی پیش بینی دقیق امکان پذیر نیست و یکباره با پدیده گردو غبار غیرمنتظره مواجه می شویم.

سعیدی توضیح داد: به طور مثال معمولا نیمه های شب یا ساعت های اولیه بامداد در کویر مرکزی ایران توفانی بلند و با جریان های شمالی - جنوبی باد همسو می شود که در نتیجه آن، اوایل صبح این گردوغبار در مناطق شهری و روستایی استان ساکن شده است و غلظت ذرات معلق در هوا را  بشدت بالا می برد و وقوع توفان به نحوی است که هواشناسی استان قادر به رصد و پیش بینی آن از قبل نیست.

کانون گردوغبار و هم مرزی با کویر

وی با بیان اینکه دستورالعمل بر مبنای پایداری هوا تعریف شده درصورتی که شرایط اضطرار ما در استان کرمان براساس ناپایداری جوی است، تصریح کرد: این درحالی است که استان کرمان علاوه بر اینکه در درون خود کانون های گردوغبار یا ریزگردهای زیادی دارد، از حدود یکهزار کیلومتر مرز با کویر نیز برخوردار است.

جازموریان و بادهای ۱۲۰ روزه

سعیدی افزود: همچنین از طرفی تالاب جازموریان در جنوب استان قرار دارد که براساس گزارش منابع علمی متقن از جمله مهمترین کانون های غبارخیزی کشور به شمار می رود.

وی همچنین به موقعیت شهرهای شرقی استان کرمان اشاره و بیان کرد: این شهرها متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان هستند و لذا همیشه استان در جریان گردوغبار قرار دارد که در آیین نامه، این شرایط پیش بینی نشده است.

عکس، توفان اخیر شن در شرق کرمان را نشان می دهد

عضو کارگروه هماهنگی استانی شرایط اضطرار آلودگی هوا در کرمان با بیان اینکه استان براساس آیین نامه مجوز اعلام تعطیلی یک روز و بیشتر را ندارد گفت: در صورت غالب شدن پدیده های جوی که سلامت عمومی را متاثر می کند،  کارگروه استانی تعطیلی را به صورت یک ساعت یا دو ساعت اعلام و تمدید می کند که انعکاس بدی در جامعه دارد زیرا شهروندان بلاتکلیف می مانند که در خانه بمانند یا بیرون بروند.

وی تاکید کرد: آیین نامه مذکور باید به نحوی اصلاح شود که شرایط همه استان ها را در نظر بگیرد؛ ضمن اینکه در تدوین اینگونه موارد بهتر است نظر استان ها و شرایط خاص آنها را مطالبه کنند زیرا استان های گردوخاک خیز غیر از کرمان در کشور حتما نقطه نظرات و شرایط خاص خود را دارند که قابل توجه هست.

سعیدی گفت: همچنین ضرورت دارد اختیارات کارگروه استانی در زمینه اضطرار هوا را افزایش دهند تا با هماهنگی استانداری امکان تصمیم گیری برای تعطیلی هرکدام از شهرهای استان را داشته باشد تا تعطیلی با تاخیر مواجه نشود و سلامت عمومی جامعه نیز تحت تاثیر قرار نگیرد.

پیشنهادها به تهران ارسال شده است

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمان و دبیر کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان نیز در این زمینه گفت: پیشنهادهای ما برای اصلاح به مراجع کشوری ارسال شده است که جا دارد با شرایط سایر استان های درگیر گرد و غبار تطبیق داده و تصویب شود.

به گزارش ایرنا آخرین بار در تابستان امسال با وقوع توفان شن مناطق وسیعی از استان کرمان درگیر گردوخاک شد و باوجود اعلام ۲ ساعت تعطیلی ادارات، بیشتر کارمندان در ادارات حضور داشتند و مردم نیز برای انجام امور خود بیرون آمده بودند؛ تعطیلی ۲ ساعت دیگر تا ساعت ۱۱ روز نیز تمدید شده بود اما همچنان شهر شلوغ و مردم در خیابان ها و کارمندان در ادارات حاضر بودند که این موضوع در فضای رسانه ای استان انتقادهای زیادی را در پی داشت.

به دنبال آن پدیده جوی و اعلام تعطیلی، ایرنا از وضع موجود، نقدها و البته پاسخ مسئولان متولی که می گفتند پیش بینی فوری تغییر جهت باد و همسو شدن با گردوخاک در زمان موردانتظار میسر نبوده، گزارشی تهیه کرد که درصورت تمایل می توانید اینجا آن را مطالعه کنید.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کرمان مدیریت بحران آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کرمان مدیریت بحران سازمان حفاظت محیط زیست کرمان مدیریت بحران آلودگی هوا شرایط اضطرار آلودگی هوا دیگر شهرهای صنعتی کارگروه استانی استان کرمان آیین نامه شرایط خاص استان ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقص زنـان در ستاد منتخب مجلس دوازدهم و عضو جبهه پایداری | فیلم

پس از پیروزی اولیه رحمت زاده پشتیری نماینده منتخب شهرستان صومعه سرا و عضو جبهه پایداری تصاویری از رقص و پایکوبی دو بانوی شریف منتشر شده که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خستگی، خواب آلودگی و واژگونی علت اصلی تصادفات کرمان
  • تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت برق برای پایداری شبکه
  • تقویت ناپایداری های جوی در خراسان جنوبی
  • رقص زنـان در ستاد منتخب مجلس دوازدهم و عضو جبهه پایداری | فیلم
  • تعطیلی ۲۲واحد صنفی متخلف در کرمان
  • استمرار ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته در کرمان
  • (ویدیو) افشاگری فلاحت پیشه درباره پدرخوانده جبهه پایداری
  • تداوم ناپایداری دریایی در هرمزگان
  • تداوم ناپایداری هوا در گلستان تا اواخر وقت چهارشنبه
  • تداوم ناپایداری‌های دریایی در هرمزگان