Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@03:41:27 GMT

امتیازات ویژه برخی افراد برای وکیل شدن باید حذف شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۹۴۵۲

امتیازات ویژه برخی افراد برای وکیل شدن باید حذف شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید بر حذف امتیازهای ویژه حوزه وکالت پافشاری کند و این اقدام را به سایر امتیازاتی که وجود دارد نیز توسعه دهد.  

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بازگشت طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار به مجلس، گفت: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و برای شورای نگهبان ارسال شد و با یک سری ایرادات جزئی از طرف شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی شورای نگهبان نیز بیان کرد که اگر این ایرادات جزئی برطرف شود، شورای نگهبان با کلیات آن موافق است.

بیشتر بخوانید: تاکید بر توسعه خدمات حقوقی در سند تحول قضایی

وی افزود: برخی از ذی‌نفعان صنفی با بخش‌هایی از این طرح از جمله تعیین معیار شناور برای آزمون وکالت و تعیین معیارهای عادلانه برای پذیرش در آزمون مخالفت می‌کردند و این بخش‌های طرح تحت هجمه زیادی از طرف آن‌ها قرار گرفت، اما شورای نگهبان همان طور که پیش بینی می‌شد از موارد فوق ایرادی نگرفت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مواردی که در صحن علنی و به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس به طرح اضافه شد، این بود که امتیاز ویژه قضات و نمایندگان مجلس که می‌توانستند بدون آزمون، پروانه وکالت بگیرند، لغو شد اما اشکالی که به این مصوبه وارد است، این است که امتیاز ویژه برخی گروه‌ها باقی ماند و اتفاقا همین موضوع با ایراد شورای نگهبان مواجه شود.

شجاعی ادامه داد: بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، این شورا تفاوت قائل شدن بین گروه‌های مختلف برای داشتن امتیاز ویژه را مصداق تبعیض ناروا دانسته است. بر همین اساس اگر مجلس تمام امتیازات ویژه‌ای که برای وکیل شدن در نظر گرفته شده است را لغو کند، به نظر می‌رسد که ایراد شورای نگهبان هم رفع شود.

وی تصریح کرد: قضات همین الان به دلیل سابقه و روابط کاری که دارند، در رقابت با وکلای جوان مزیت دارند. در این شرایط منطقی نیست که در حالی که همه وکلا مراحل آزمون و کارآموزی را پشت سر می‌گذارند، قضات بدون طی این مراحل پروانه وکالت دریافت کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص تسلط دانشی قضات و نبودن نیاز به شرکت در آزمون، گفت: قوانین و مقررات در طول فرایند کاری تغییر می‌کنند و ممکن است یک قاضی سال‌ها در دادگاه حقوقی حکم دهد اما به ریز مسائل حوزه دیگری از وکالت آگاه نباشد. برای مثال، از قوانین حاکم بر دعاوی خانواده اطلاعی نداشته باشد. بنابراین وقتی بیان شود که قضات آزمون دهند، به این جهت است که اطلاعات آن‌ها به روز شود اما ما هم موافق هستیم که قضات نیازی به طی فرایند کارآموزی ندارند.

شجاعی تاکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد که مجلس باید بر این کار اصولی و دقیق، یعنی حذف امتیازهای ویژه پافشاری کند و این اقدام را به سایر امتیازاتی که وجود دارد نیز توسعه دهد. مجلس در حال حاضر حذف امتیازات را از خودش شروع کرده است.

وی گفت: البته امتیازات قضات هم در مصوبه مجلس حذف شده که با این کار در صورتی که قضات از صلاحیت لازم برخوردار باشند، با شرکت در آزمون هم خود پروانه وکالت می‌گیرند و هم می‌توانند سطح نمرات آزمون وکالت که البته بر اساس مصوبه مجلس کیفیت بالایی دارد را نیز افزایش دهند. بر این اساس تاثیر مثبتی هم بر کیفیت آزمون خواهند گذاشت. البته همان طور که گفتم، قضات نیازی به انجام فرایند کارآموزی ندارند و به نظر می‌رسد شرط سنی قضات برای وکیل شدن هم باید برداشته شود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان حسن شجاعی فضای کسب و کار مجلس حجت الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، که از حامیان لایحه عفاف و حجاب است، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهادهای امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898218

دیگر خبرها

  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک
  • اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید
  • رای مجلس به برخورداری سپند از امتیازات و تخفیفات صنایع دفاعی و سایر مراکز تحقیقاتی
  • نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال