Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@08:22:13 GMT

شاخه بلندِ گیلاس را شکسته‌اند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۲۰۷۶

شاخه بلندِ گیلاس را شکسته‌اند

غرق شدن در شادی یا رسیدن به یک شادی عمومی اما به قول استاد محمدرضا شفیعی کدکنی: «طفلی به نام شادی دیری است گم شده‌ است» و این گمشده حسرت همه ماست.
در چنین وضعیتی فیلم‌هایمان تلخ می‌شود، رمان‌هایمان تلخ می‌شود، شعرهایمان تلخ می‌شود و این تلخی می‌رود جایی ته قلبمان ته‌نشین می‌شود و تلخی و تلخ دیدن عادتمان می‌شود و انگار همه‌مان قبول کرده‌ایم که اصالت با اندوه است و شادی از فروع زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«لغت‌نامه‌ کلماتِ مهجور» مجموعه شعر تازه رسول پیره که نشر نگاه به تازگی منتشر کرده‌ است، خلاف‌آمد جریان غالب، طی طریق کرده‌ است. او سراغ شادی رفته‌ است و سراغ همان کلمات مهجوری که در این روزگار از ما دورند.
شعرهای این مجموعه آن شاخه‌ای است که در سیاهی جنگل به سوی نور فریاد می‌کشد. شاعر در خط شلوغ کرج ـ تهران زیبایی را می‌بیند: «من مشقت کشیده‌ام؛ / برای دیدن دختری که دوستش داشتم، / هر روز/ با اتوبوس‌های کرج/ به تهران رفتم/ مثل ارکیده‌ای افسرده او را تماشا کردم/ دوست داشتنِ زن‌ها/ ما را از ماندن زیر باران نجات می‌دهد/ از فراموش کردن عطر گل‌ها/ از غرق شدن در تاریکی...»
رسول پیره در شعرهایش به طبیعت و اجزای آن نگاهی جدی دارد، برای شاخه شکسته درخت گیلاس سوگوار می‌شود و شعر می‌نویسد. برای شاعر درخت کمتر از آدم نیست و همین نگاه لطیف به جهان است که شعرهای او را خواندنی و دلپذیر می‌کند: «حتما تو گریسته‌ای/ که من این شعر را می‎نویسم/ حتما تو گریسته‌ای، / وگرنه من از کجا می‌دانستم/ میان این همه درخت/ شاخه‌ بلندِ گیلاس را شکسته‌اند.»
مهم‌ترین کلمه‌ای که جهان‌بینی لغت‌نامه کلماتِ مهجور را توصیف می‌کند، «پذیرفتن» است. شاعر این مجموعه با جهان کنار آمده‌ است و قدر آرامش در حاشیه باغی در عصری تابستانی را می‌داند. جهان او اگرچه جهان شلوغ انسان شهری است اما مفر او کوهستان و طبیعت است و همین‌ها در توصیفات و جهان شاعرانه او نقش مهمی دارد: «ابری بزرگ مرا اندوه صدا می‌زد/ و مادرم رسول/ میان این دو نام زندگی کردم/ و به هردو عادت داشتم/ مثل گیاهی معطر/ که روزهایی با باران و/ روزهایی با آفتاب سر می‌کند/ در زندگی/ گاهی دست‎هایم را برمی‌داشتم و کلماتی می‌نوشتم/ گاهی شاخه‌ها را به‌هم نزدیک کرد/ گاهی ابرها را/ در زندگی فهمیدم/ توفان با شاخه‌های کوچک چه کار می‌کند...»
و همین آرامش است که او را به شکیبایی و پذیرفتن رسانده‌ است. او قانون شاعرانه زیستن در جهان را یافته‌است. او به حرف سهراب سپهری مؤمن است که:« یاد من باشد کاری نکنم، که به قانون زمین بر بخورد.» و همان‌جاست که به تعلیم و تمرین شکیبایی مشغول می‌شود: «می‌دانم/ بی‌رحمی، خُلقِ آتش است/ و جریان داشتن، شغلِ رود/ و گریستن، عادتِ انسان/ می‌دانم/ وقتی غمگینم/ زیر درخت آلو نروم/ و دست در چشمه نبرم/ و رودها را غمگین‌تر نکنم.»
رسول پیره در سیر فهم دنیا و رسیدن به پذیرفتن به بازآفرینی معنای شاعرانه کلمات پرداخته‌ است. او در شناختن جهان معنای دیگری برای کلمات یافته‌ است. در همین سیر و سلوک شاعرانه او را جهانش را ساخته‌ است. او در شلوغی متروی کرج و در میان خستگی کارگران تلاش کرده جهان شاعرانه خودش را خلق کند و برای همین جهان لغت‌نامه‌ای نوشته‌ است، لغت‌نامه‌ای که کلمات در آن پناهگاه هستند: «لب‌هایم را سپرده‌ام به روضه‌ خوان‌ها/ دستانم را گذاشته‌ام/ شاخه درخت گیلاس و دستان مادرم را بگیرند/ قلبم را آورده‌ام برای تو؛ گلی سرخ که میان دیواری سیمانی روییده/ -گل سرخی مجروح/ که در شکاف دیواری می‌روید/ هدیه خوبی است؟-/ دریایم را آورده بودم/ شفا بدهی/ دریایم می‌گرید،/ ماهیانش تنهایند/ و اگر شفایش ندهی/ تور صیادان را بی‌برکت می‌کند/ وقتی/ در کتابفروشی‌های تهران را تنهایی‌ام را پر می‌کنم/ وقتی در متروی شلوغ کرج/ میان کارگران/ هدفون چینی‌ام را از لغات انگلیسی پر می‌کنم/ تا زبانی را یاد بگیرم/ که با آن گریه نمی‌کنم،/ دایره‌ المعارفی کهنه‌ام/ که از معنای کلمات نگهداری می‌کنم/ معنای گل سرخ را نوشته‌ام:/ چیدن/ معنای حرم را نوشته‌ام:/ شفا/ معنای سکوت و رستگاری و اندوه را نوشته‌ام/ لغتت را در من پیدا کن!...»
از ویژگی‌های دیگر کتاب این است که شاعر هربار جهان را از کالبد چیزی غیر از انسان دیده‌ است و با درخت زردآلو، با کوهستان و باران همذات‌پنداری کرده و انسان بودن را در کالبدهای دیگری تخیل کرده‌ است.
در چنین فرآیندی خیال و فلسفه پیوند خورده‌است. شناخت جهان به وسیله انسان یا شناخت جهان به همراه انسان و کمک طبیعت. همین بازگشت یا توجه به طبیعت دلیلی شده‌است که جهانِ کتاب، جهانی آرام باشد، جهانی دور از هیاهوی خبرهای تلخ، او تلخی را قبول کرده‌است اما به آرامش طبیعت و لحظه اکنون آویخته‌است. فهمیده که بالارفتن از کوه، حرف زدن با شاخه گیلاس و تماشای شکل ابرها و غرق شدن در آبی کاشی مسجد شیخ لطف‌ا...، عطر آویشن و غم همه آدم‌هایی که مسافر مشهد هستند، همه‌شان خود زندگی است، چیزی که خیلی از ما گمش کرده‌ایم.   سلمان نظافت یزدی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمدرضا شفیعی کدکنی شعر شاعر لغت نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  براساس اطلاعات دریافتی از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هوای این کلانشهر با میانگین شاخص کلی کیفیت هوای ۲۴ ساعته امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت آذر  با ۸۰‌ای کیو آی سالم و در وضع فابل قبول است.

هوای این کلانشهر با شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای   ۷۹‌ای کیو آی هم،   هم  اکنون سالم  و در وضع قابل قبول است.

مقایسه عدد شاخص کلی ۲۴ ساعته هوای امروز مشهد با  عدد ۸۴  دیروز نشانگر ۴ درجه  کاهش حجم آلاینده‌ها در هوای این کلانشهر است.

به شهروندان توصیه شده است:
با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در حفظ سلامت هوای شهر بکوشند.

رسالت، لشکر، ویلا، سجاد، صدف، خیام جنوبی، چمن، شهر، امامیه، کریمی، خیام شمالی، پایانه امام رضا (ع)، مفتح، ماشین‌ابزار، آوینی و سرافرازان ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا در مشهد است.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی نیز به معنای آلوده برای همه سنین است.

شاخص کلی کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی هوا را در وضع اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ در وضع بحرانی قرار می‌دهد.
شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضع پاک هوا و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی به معنای هوای سالم است.

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • عکس | تصویری عجیب از چهره شکسته آلن دلون
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد
  • سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت