Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایجرود از جمله شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان زنجان به مرکزیت شهر زرین‌آباد است که در قسمت جنوب غربی استان زنجان واقع شده و جاذبه‌های تاریخی‌اش حکایت از پیشینه کهن این شهر زیبا و دیدنی دارد. روستای خوئین، سد گلابر، روستای دهشیر علیا، چشمه آبگرم آرکوین تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که ظرفیت اکوتوریسم آن را دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پاپایی منطقه گردشگری و تفریحی شهرستان ایجرود است که در فصل زمستان، میزبان دوست‌داران برف و طبیعت زمستانی است.

مردمان سخت کوش این دیار، از گذشته های دور، با کشاورزی و بعضا دامداری کسب روزی می کنند.باغهای زیبای انگور، سیب، گلابی و کشت گندم، در این منطقه، بیشتر به چشم می خورد.

این شهرستان با شهرستانهای زنجان، خدابنده ،ماهنشان و همچنین شهرستان بیجار در استان کردستان همجوار است و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۳۶ هزارو ۶۴۱ نفر بوده‌است.

تامین  اعتبار و تسریع در اجرای ۱۵ کیلومتر از زرین آباد تا سه راهی سعید آباد، در پروژه چهار خطه کردن زنجان – زرین‌آباد- بیجار، مطالبه مهم شهرستان است

باب‌الله فتحی فرماندار ایجرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به محرومیت شهرستان ایجرود، گفت: اگرچه در سال ۹۷ رهبری تکلیفی را مبنی بر اینکه، ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته، از ۳۱ استان، معرفی و موجبات رشد و توسعه آنها فراهم شود، اما محرومیت در این شهرستان، همچنان محرز است. 

 وی با بیان اینکه، از استان زنجان هم ایجرود، به عنوان شهرستان کمتر توسعه یافته، در این طرح معرفی شد، افزود: شهرستان ایجرود در حوزه های مختلف، از جمله، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به عنوان شهرستان کمتر توسعه یافته، انتخاب و معرفی شد و همچنان منتظر آثار مثبت این طرح در این شهرستان هستیم.

فرماندار زنجان، تامین اعتبار ویژه برای اجرای کامل سند کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی شهرستان ایجرود، از برنامه‌های مربوط به طرح رشد و توسعه ۳۱ شهرستان کم برخوردار را از جمله مطالبات مهم این شهرستان عنوان کرد.

 فتحی در ادامه به مطالبات شهرستان ایجرود در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: در بخش فرهنگی، مجموعه فرهنگسرای زرین آباد با ۸۵ درصد پیشرفت را داریم که تخصیص اعتبار مصوب امسال، این پروژه به مبلغ بیش از چهار و نیم میلیارد تومان از مطالبات ایجرود در حوزه فرهنگی است.

وی تامین آب شرب شهرهای زرین آباد، حلب و همه روستاهای شهرستان، از سد بلوبین را از مطالبه مهم دیگر در حوزه آب عنوان کرد و افزود: این طرح مصوب سال ۹۸ است و با وجود اینکه وزیر وقت هم  مساعدت هایی در این خصوص کرد، ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

فتحی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، به خاطر تنش‌های آبی، نیاز است که تامین آب شرب، مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: اگرچه کارهای سد در حال انجام است و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد هم پیشرفت دارد، ولی برای پروژه تامین آب از این سد، بطور مشخص کار جدی انجام نگرفته است.

 وی تامین لوله های  فولادی، چدنی و  احداث تصفیه خانه را  از اولویت‌های  این پروژه عنوان کرد.

فرماندار ایجرود، پروژه گردشگری سد گلابر را از دیگر مطالبات ایجرود عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح، تا سال گذشته که بیش از ۱۰ سال از آبگیری سد گلابر می‌گذشت، فقط در حد حرف بود، اما از سال قبل سازمان آب به صورت عملی به این پروژه ورود پیدا کرده و وارد حوزه عملیات اجرایی شده و سرمایه گذار هم آمده است.

فتحی البته این را هم گفت که برخی از امور، مربوط به دولت است و باید آماده سازی و زیرساخت های لازم را انجام دهد تا سرمایه گذار هم بتواند ورود و کار خود را شروع کند تا زیرساخت‌های سدگلابر برای گردشگری آماده شود.

وی توجه ویژه به دستکند تاریخی دژمنده (دژمنده خویین) ایجرود را هم به عنوان پتانسیل گردشگری که به شهر دستکندها معروف است را خواست و افزود: این شهر به عنوان مطالبه مهم در حوزه گردشگری ایجرود  مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار زنجان در ادامه به دیگر مطالبات مردم شهرستان ایجرود اشاره کرد و تصریح کرد: مصلای  ایجرود با پیشرفت ۸۵ درصدی، نیازمند اعتبار حداقل سه میلیارد تومانی برای تکمیل است.

فتحی از سکوی تماشاچیان زمین فوتبال  شهر زرین آباد هم به عنوان پروژه ۱۰ ساله ولی بی سرو سامان نام برد و گفت: شروع طرح در دولت قبل بود و با ۹۰ درصد پیشرفت، اعتبار کم در حدود ۲ تا 2/5 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد.

وی درخواست تخصیص سهم بیشتری از سد گلابر، برای اراضی پایاب سد به میزان حداقل پنج هزار هکتار را از دیگر مطالبات این شهرستان عنوان کرد.

فرماندار زنجان در ادامه به احداث پروژه چهار خطه زنجان – زرین‌آباد- بیجار در محدوده  شهرستان ایجرود، اشاره کرد و افزود:  ۴۰ کیلومتر از این طرح بهره برداری شده است و بیشتر کارهای آن نیز در همین 2 سال اخیر انجام شده است، اما مشخصاً تامین اعتبار و تسریع در اجرای ۱۵ کیلومتر از زرین آباد تا سه راهی سعیدآباد و نیز پیمان سپاری حداقل ۱۵ کیلومتر دیگر تا شهر حلب برای امسال از مطالبات ایجرود است.

فرماندار ایجرود البته این را هم گفت که در سال‌های گذشته کارهای زیادی انجام شده است و مطالبات در این حوزه مبنی بر نفی تلاش‌های گذشتگان نیست.

تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار سد مراش و بلوبین را به آبگیری می رساند

تنش‌های آبی و کمبود آب، در ایجرود به ویژه در مناطق روستایی، از دیگر مشکلاتی است که ساکنان این مناطق را همچنان با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان ایجرود در مجلس شورای اسلامی، مشکل دیگر حوزه انتخابیه خود را تامین آب شرب در وانفسای تنش‌های آبی در کشور و  استان عنوان کرد و افزود: تخصیص اعتبار جهت تسریع در عملیات آبگیری سد مراش در ماهنشان و بلوبین در ایجرود که هر 2 سد، بیش از ۶۴ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند، از دغدغه های اصلی این مناطق است.

 نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس، با بیان اینکه به‌رغم همه تنگناهای مالی، توانسته ایم در پچنج سال گذشته، اعتبارات قابل توجهی بگیریم، تاکید کرد: اگر همین امروز در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان  اعتبار به آنها تزریق شود پیمانکاران می‌توانند این 2 سد را به آبگیری برسانند.

 وی خاطرنشان کرد: اگرچه کل اعتبار مورد نیاز این دو سد بیشتر از مبلغ  است، ولی پیمانکاران متعهد هستند با  این مبلغ و پرداخت مابقی در آینده، این 2 سد را آبگیری کنند.

 خاتمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط انتقال آب از  هر دو سد همزمان و با حضور وزیر سابق نیرو آغاز شد، گفت: در حالی که عملیات اجرایی در  سد مراش در حال انجام است، در سد بلوبین در  ایجرود اما متوقف است که انتظار می رود در اسرع وقت پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه از محل اجرای خط انتقال در شهرستان ماهنشان، نیاز آب شرب 2 شهر و ۱۲۴ روستای آن تامین  خواهد شد، تصریح کرد: از محل اجرای خط انتقال سد بلوبین هم، علاوه بر 2 شهر زرین آباد، حلب و ۷۴ روستای شهرستان ایجرود، چندین روستای شهرستان خدابنده ( تا سقف ۹۲ روستا) نیز تامین آب شرب خواهد شد.

افزایش هزینه ها در صورتیکه پروژه ها به سرعت عملیاتی نشوند

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود،  با بیان اینکه متاسفانه در همین یک ماه گذشته، حدود یک سوم مبلغ کل به قیمت هر تن آسفالت اضافه  و از ۸ میلیون به ۱۱ میلیون رسیده است افزود:  با توجه به اینکه این اتفاقات وضعیت را پیچیده تر می کند، خواسته ما این است  که دولت برای  تثبیت قیمت ها تدبیر و اقدام اساسی داشته باشد، چون  اگر پروژه ها  بسرعت عملیاتی نشوند، با افزایش سرسام آور هزینه ها ، مواجه خواهیم شد.

 خاتمی افزود : از محل پرداخت ایمیدرو باید حدوداً ۲۰۰ میلیارد تومان در محور زنجان- دندی- تکاب اعتبار گذاشته شود تا به یک  نتیجه مطلوب برسد.

وی از  طرح خط آهن واصل  محور تهران - تبریز و همدان- سنندج که طول شهرستان ایجرود را طی کرده و به سمت بیجار می رود،  بعنوان یک طرح اساسی برای استان نام برد و گفت : این طرح، متروکه بود که در دوره گذشته مجلس آن را احیا کردیم که مطالعات آن تمام شده  و ردیف پایداری پیدا کرده است  که  امیدوارم در سفر ریاست  جمهوری به زنجان برای آن اعتباری در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه این طرح در مجموع بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود : خط ریلی یکی از مطمئن ترین و کم هزینه ترین راههای ارتباطی است و این خط نیز  چون در مسیر  صنایع پتروشیمی،  فولاد و سیمان قرار دارد، حائز اهمیت است و توجیه اقتصادی ( بالای ۸۰ درصد)  و حمل مسافر قابل توجهی دارد.

تعیین تکلیف و تسریع در روند اجرای پروژه پتروشیمی از جمله مهمترین مطالبات  ایجرود  است

ناصر فغفوری رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم با اشاره به برخی از مشکلات و مطالبات شهرستان ایجرود در حوزه صنعت، به خبرنگار ایرنا گفت: از جمله مهمترین مشکلات و مطالبات  ایجرود مربوط به تعیین تکلیف و تسریع در روند اجرای پروژه پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه  پروژه پتروشیمی  طرح ملی است و طبیعی است که در شهرستان کوچکی مانند ایجرود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود، افزود: چون پتروشیمی از  مطالبات مردمی است،  سازمان هم  این  مطالبه را  در دستور کار و پیگیری قرار داده است.

رییس سازمان صمت استان،  لزوم تجدید نظر در تامین  زمین های صنعتی شهرک صنعتی ایجرود  را  مسئله دیگر این شهرستان عنوان کرد و گفت:  به دنبال این مطالبه و با توجه به اینکه، شرکت پتروشیمی دو شهرک صنعتی در اختیار دارد که یکی مرتبط با صنایع پتروشیمی  و دومی تا حدودی  غیر مرتبط با  صنایع پتروشیمی است و شرکت شهرک های صنعتی درخواست عودت یکی از شهرک‌های صنعتی پتروشیمی، به شرکت شهرکهای صنعتی  را داده است.

فغفوری تاکید کرد: این درخواست که  یکی از مطالبات ایجرود ، در راستای فراهم کردن زمینه استقرار واحدهای صنعتی در آنجاست است.

حل مسائل زیست محیطی شرکت فولاد آندیا، به منظور صدور پروانه بهره برداری  طرح‌های توسعه‌ای  مدنظر، از دیگر مطالبات ایجرود است که البته اقدام در راستای زیست محیطی هم، محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهوری، آیت الله رییسی در دهمین سفر استانی خود، اواخر هفته جاری به استان زنجان، سفر خواهد کرد.

برچسب‌ها مناطق محروم ایجرود کم آبی وزارت راه و شهرسازی سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری زنجان پروندهٔ خبری استان زنجان میزبان دهمین سفر استانی رییس‌جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناطق محروم ایجرود کم آبی مناطق محروم ایجرود کم آبی وزارت راه و شهرسازی زنجان شهرستان ایجرود ایجرود در حوزه میلیارد تومان دیگر مطالبات تامین آب شرب استان زنجان شهرستان کم زرین آباد سد گلابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۳۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه بیش از۲۱هزار میلیارد ریال ازمطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف‌ قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی اسلامی با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان در ماه مبارک رمضان و همچنین تجلیل از همراهی و همکاری آنان در زمینه ارائه خدمات سلامت به بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان، گفت: پس از آن‌که در روزهای پایانی اسفند سال گذشته، موفق شدیم ۱۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی را تسویه کنیم، امروز نیز مجموعاً بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف‌قرارداد این سازمان در بخش غیردانشگاهی به حساب این مراکز واریز شد.

وی افزود: ۱۲ هزار میلیارد ریال از سهم این سازمان در مورد داروخانه‌های طرف قرارداد و ۶۶۹۰ میلیارد ریال از مطالبات مراکز غیردانشگاهی طرف قرارداد تسویه شد. همچنین ۲۶۰۰ میلیارد ریال نیز از مطالبات مراکز دیالیز و ۶۳۰ میلیارد ریال از مطالبات طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران نیز پرداخت شد که سرجمع مبالغ پرداختی در این مرحله بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی افزود: با تجهیز منابع صورت‌گرفته و بهبود شرایط ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین‌ اجتماعی، تلاش داریم با استمرار اقدامات تحولی و بهبود فرایند تأمین منابع در سازمان، ‌فاصله زمانی میان پرداختی‌ها به مراکز طرف قرارداد را در سال جاری کاهش دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تامین آب شهر و روستا‌های حاشیه بزمان
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی در دستورکار استانداری اصفهان
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • تسویه بیش از۲۱هزار میلیارد ریال ازمطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • باز شدن پای مردم به تولید نیازمند بازشدن چشم و گوش همه قوا در امر اقتصاد است
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • توضیحی درباره استشمام بو و طعم نامطبوع آب در بهبهان
  • تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آبیاری فضایی سبز با پکیج‌های تصفیه فاضلاب
  • شکوفایی اقتصاد روستاهای خدابنده با ایجاد خانه های بوم گردی