Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@06:27:27 GMT

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زا خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۴۴۱۸

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زا خواهد بود

به گزارش اتاق خبر، عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری کالاهای اساسی گفت: به طور کلی قیمت‌گذاری امر مردود و غیرقابل قبولی است. اما در شرایط فعلی که دولت حجم بزرگی یارانه پرداخت می‌کند تا کالاها با قیمت مناسب و ارزان به دست مصرف‌کننده برسند طبیعی است که باید سیاست‌های نظارتی خود را در این زمینه بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه زرگران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: درست است که در شرایط اقتصادی نرمال باید نظام عرضه و تقاضا قیمت بازار را تعیین کند. اما الآن با توجه به یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند وظیفه دارد که قیمت‌ها را کنترل کند تا مردم بر همان اساس قیمت‌های هدف‌گذاری شده کالا را تهیه کنند.

او در پاسخ به موافقان ایده پرداخت یارانه به تولید به جای پرداخت یارانه به کالا گفت:  فاصله تولید تا پایان چرخه که کالا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد یک فاصله طولانی است و این فرایند تحت نظارت نیست و تولیدکننده دخل و تصرفی در این حوزه ندارد. به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اگر یارانه‌ای به بخش تولید اختصاص بدهند در نهایت کالای ارزان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

زرگران درباره این نکته‌ی مخالفان قیمت‌گذاری دستوری مبنی بر اینکه این موضوع به زیرمیزی شدن و کمبود کالا و در نهایت افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد، توضیح داد: به طور کلی این روش غلطی است و دولت باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را بردارد و بازار را آزاد بگذارد و به مردم و اقشار ضعیف یارانه نقدی و مستقیم بپردازد. با فرض شرایط موجود که مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ با آن همکاری نکرده و دولت در حال پرداخت این مبلغ است، نظارت و کنترل جز الزامات است. چراکه تفاوت قیمت آن‌قدر هست که می‌تواند برخی را به لغزش وادارد و باید با آن‌ها برخورد شود.

عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با بیان اینکه موافقان حذف ارز ترجیحی اطلاعات عمومی بین‌المللی کافی ندارند گفت:  اغلب کالاهای اساسی اعم از گندم، جو، ذرت و ... از زمان شیوع کرونا صد در صد و حتی برخی از آن‌ها مثل روغن تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. یعنی روغنی که قبل از کرونا ۶۵۰ دلار بود الآن بالای ۱۵۰۰ دلار است. این افزایش قیمت جهانی باعث شد در کنار رشد نرخ ارز در ایران، قیمت کالاها خیلی گران شوند و اگر دولت این حمایت را از مصرف‌کننده انجام ندهد مرم باید برای کالاهای اساسی قیمت‌هایی خیلی بیشتری پرداخت کنند. به علاوه در مقاطعی افزایش قیمت نفت باعث افزایش نرخ کشتیرانی و حمل‌ونقل جهانی شد که قیمت حمل کالا به کشور ما را افزایش داد. بنابراین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعاً تورم‌زاست. 

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت مصرف کننده ارز ۴۲۰۰ قیمت ها حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان

آفتاب‌‌نیوز :

هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (۳۰ فروردین) بازار طلای تهران به ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۱ میلیون تومان رسید.

امروز نیم سکه با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به دیروز، به قیمت ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ربع سکه با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی، هفت میلیون و ۳۰۰ تومان قیمت خورد.

امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به قیمت سه میلیون و ۸۶۰ هزار تومان قیمت خورد.

نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز به ۲ هزار و ۳۷۹ دلار رسید.

 

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • نطر عجیب معاون رییس جمهوری درباره افزایش حقوق‌ها/منظور چه گفت؟
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • افزایش ۱۵۱ میلیون تومانی قیمت پژوپارس در فروردین ماه
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • ۷ هزار خودرو برقی در راه کشور است