Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اندونزی کشوری بین آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، مجمع الجزایری متشکل از ۱۷ هزار و ۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان است که با بیش از ۲۷۰ میلیون نفر چهارمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود.

روابط ایران و اندونزی بطور خاص دارای اهمیت زیادی است زیرا هر دو کشور از کشورهای با اکثریت مسلمان هستند و هر دو کشور عضو سازمان جهانی تجارت، جنبش عدم تعهد و گروه دی هشت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید انبوه برنج، کاکائو، روغن نخل و نارگیل در اندونزی، از مهم‌ترین فرصت‌های همکاری ایران و اندونزی در حوزه کشاورزی است و اندونزی می تواند یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرفی برای صادرات خرمای ایران به شمار آید.

اندونزی در بخش صنعت و معدن، رشد بسیار خوبی داشته است و در بخش اکتشاف معادن اقدامات حائز اهمیتی ‌می‌تواند بین ایران و اندونزی صورت گیرد، به‌خصوص که دو کشور علاقه‌مند به توسعه روابط با یکدیگر هستند و عزم دولت‌ها برای توسعه روابط جزم است.

در یک مقطع زمانی حجم روابط دو کشور تا ۲ میلیارد دلار هم رسید، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ هم‌حجم تجارت بین دو کشور از رشد کیفی قابل‌توجهی برخوردار بود و حجم روابط ایران و اندونزی به صورت مستقیم ۹۱۶ میلیون دلار بود، هرچند در همین زمان، از طریق کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مقادیر قابل‌توجهی کالا مبادله شد. با توجه به ظرفیتهای اقتصادی دو کشور می توان سطح تبادلات تجاری را به عدد بزرگتری رساند.

لزوم تکمیل موافقت نامه ترجیحی بین دو کشور ایران و اندونزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در این نشست با استقبال از حضور سفیر اندونزی در مشهد گفت: مطالعات اقتصادی بین ایران و اندونزی نشان می دهد که اقتصاد این دو کشور هم در عرصه کشاورزی و هم در عرصه صنعت مکمل همدیگر است، ایران به بازار قازان از طریق اندونزی توجه ویژه ای دارد و می داند که از طریق اندونزی می تواند بهتر به بازار منطقه قازان دست یابد.

غلامحسین شافعی خاطرنشان کرد: پارسال اتاق بازرگانی ایران فهرست پیشنهادی خود را برای امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی با اندونزی ارایه داد و امسال مجددا آن را تکمیل کرد. من فکر می کنم که رفتن به سوی موافقت نامه تکمیلی بین دو کشور، تحول جدی در مبادلات اقتصادی آنها ایجاد می کند لذا تلاش می کنیم که سفیر اندونزی در نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با آن کشور، تحقق این امر را پیگیری کند.

وی زمینه های همکاری ایران با کشور اندونزی را بسیار متنوع دانست و گفت: این همکاری از ظرفیتهای قابل توجهی در حوزه اقتصادی و تبادلات کالایی برخوردار است که می توان برخی از آنها را ساخت پالایشگاه، خدمات فنی و مهندسی، ساخت نیروگاه، سدسازی، صنایع غذایی، کود شیمیایی، معدن، انرژیهای نو، روغن های گیاهی، کائوچو، مروارید و سنگهای قیمتی، ماهی تن، کاکائو، نارگیل و کاغذ دانست.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اندونزی را بزرگترین کشور مسلمان دنیا دانست که در تلاش برای تبدیل شدن به قطب صنعت حلال در دنیا است.

شافعی ادامه داد: خراسان رضوی نیز به دلیل وضعیت جغرافیایی و راهبردی ایران در اقتصاد منطقه، از موقعیت کاملا بی بدیل و ویژه ای برخوردار است، چرا که جمعیت عظیمی از کشورهای شمال، شرق و غرب ایران برای دستیابی به آبهای آزاد از خراسان رضوی عبور می کنند.

وی بیان کرد: خراسان رضوی خاستگاه دو کالای مهم زعفران و فیروزه و مرکز تولید آنها در جهان است، مضاف بر اینکه فیروزه سنگ قیمتی مورد علاقه و توجه اندونزیایی ها است.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: خراسان رضوی سهم قابل توجهی از مجموعه ترانزیت سنگین ایران را در اختیار دارد و بیشتر بار این موضوع را بر دوش دارد و از این لحاظ از موقعیت ممتازی برخوردار است، از این رو خراسان رضوی آمادگی کامل برای تبادل هیات تجاری به منظور برقراری ارتباطات جدید با کشور اندونزی را دارد تا بتواند یک ارتباط ارگانیک و مستقیم با آن کشور، با توجه به قابلیتها و ظرفیتهای خود برقرار نماید.

شافعی اظهار امیدواری کرد که سفر سفیر اندونزی به خراسان رضوی و مشهد، توام با شادی و پردستاورد برای دو کشور ایران و اندونزی، بویژه استان خراسان رضوی در زمینه اقتصادی باشد.

توان فعالان اقتصادی برای توسعه روابط دو کشور

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کشور اندونزی رشد اقتصادی قابل توجهی در سالهای گذشته داشته که عمده این مهم مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

محمدرضا توکلی زاده افزود: فعالان اقتصادی خراسان رضوی در همه زمینه ها آمادگی توسعه روابط اقتصادی با آن کشور را دارند که امید است این روابط در همه زمینه ها توسعه یابد.

وی اظهار داشت: با بهره گیری مناسب از روابط دوستانه دو کشور ایران و اندونزی، می توان ارتباطات مطلوبی را در حوزه انرژی و بازاریابی برقرار کرد که دو کشور می توانند یاریگر یکدیگر در بازارسازی برای محصولات هم باشند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای بخش صنعت این استان بویژه نساجی گفت: سطح تجارت ۲۵۰ میلیون دلاری بین ایران و اندونزی، با توجه به ظرفیتهای اقتصادی دو کشور، بسیار پایین است.

غلامعلی رخصت افزود: تنها دلیلی که می تواند منجر به عدم توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و اندونزی شود، تحریم های آمریکا است که اجازه نمی دهد روابط موثری بین ایران با کشورهای دیگر شکل گیرد اما خیلی از کشورها، راهکارهای مطلوبی برای برقراری ارتباط با ایران پیدا کرده اند.

وی اظهار داشت: به طور قطع زمینه لازم برای توسعه تجارت با کشور اندونزی از طریق علاقه مند کردن شرکتهای ایرانی با آن کشور فراهم می شود و می توان با کمک سفیر اندونزی و شرکتهای اقتصادی آن کشور، سطح ارتباطات تجاری بین ایران و اندونزی را تا ۲ میلیارد دلار افزایش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیشترین محموله های ترانزیتی از کشور ایران از طریق خراسان رضوی و توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی مستقر در این استان انجام می شود.

محمود امتی افزود: محموله های ترانزیتی مزبور متعلق به کشورهای آسیای میانه بویژه افغانستان است، از آنجا که اغلب محموله های ترانزیتی باید قرنطینه نباتی داشته باشند، پیشنهاد می شود که توافق نامه ای بین دو کشور ایران و اندونزی در زمینه نباتات شکل گیرد.

وی حمل دریایی کالا از اندونزی به ایران را مشکل دانست و گفت: در این زمینه نیازمند همکاری سفارتخانه اندونزی برای تسهیل در حمل دریایی کالا هستیم.

جذابیت های سرمایه گذاری در خراسان رضوی برای اندونزی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از بزرگترین علاقه مندی ها در حوزه سرمایه گذاری در این استان، مربوط به صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی می شود.

جواد خزایی افزود: حوزه های آی.تی، صنایع خانگی و انرژیهای نو را می توان از دیگر علاقه مندیهای سرمایه گذاری در خراسان رضوی برشمرد که این استان ظرفیت قابل توجهی در بخشهای مزبور نیز دارد.

وی اظهار داشت: مشهد به عنوان قطب گردشگری- زیارتی ایران، سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است که این مهم یکی از بزرگترین مزیتهای اقتصادی خراسان رضوی به شمار می رود.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی نیز در این نشست به پنجره واحد فیزیکی کسب و کار این استان اشاره و بیان کرد: پنجره واحد فیزیکی به مکانی گفته می‌شود که در آن نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با شروع یک کسب و کار حضور دارند و خدمات را به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار ارایه می‌دهند.

فاضل خیاط افزود: اهداف راه‌اندازی این پنجره شامل افزایش امتیاز و ارتقای جایگاه ایران در نماگر شروع کسب و کار شاخص بین‌المللی کسب و کار بانک جهانی، بهبود فضای واقعی کسب و کار و تسهیل امور مربوط به شروع فعالیت فعالان اقتصادی است که می تواند پاسخگوی نیاز سرمایه گذاران اندونزیایی نیز باشد.

آماده همکاری برای هر نوع روابط تجاری با ایران هستیم

سفیر اندونزی در ایران نیز در این نشست هدف از سفر خود به مشهد، به عنوان دومین شهر بزرگ ایران را آشنایی با ظرفیتها و ارتقای سطح همکاریهای دو منطقه دانست و گفت: در این سفر هیاتی از فعالان اقتصادی و تجاری اندونزی حضور دارند که ایرانی ها قبلا با آنان روابط اقتصادی را برقرار کرده اند.

"پراستیو یولیانتورو" افزود: فعالان اقتصادی اندونزی در نمایشگاه آی فود "صنایع غذایی" مشهد نیز شرکت کرده و محصولات صادراتی خود از جمله کاکائو و ادویه جات را در آن ارایه کرده اند.

وی بیان کرد: اندونزی یکی از کشورهای دارای اقتصاد در حال توسعه است، این کشور شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارد، اندونزی از جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ میلیون نفر برخوردار بوده و محصولات مختلفی از جمله روغن پالم، ادویه جات، چای، محصولات پارچه ای و کاغذ را تولید و ارایه می دهد.

وی اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی کشور اندونزی در نیمه سال ۲۰۲۱ حدود ۷.۷ درصد بوده و در حوزه های مختلف تولیدی رشد قابل توجهی بین چهار تا هشت درصد داشته است.

سفیر اندونزی گفت: این کشور با وجود شیوع کرونا همچنان به تجارت خود ادامه داده است، مرزهای خود بویژه جزیره "بالی" را باز کرده و در این شرایط به تجارت خود ادامه داده و پذیرای گردشگران زیادی بوده که امیدوار است پذیرای گردشگران ایرانی نیز باشد.

یولیانتورو ادامه داد: ایران و اندوزی ۷۰ سال است که با هم روابط اقتصادی دارند، شباهتهای زیادی در زمینه فرهنگی و تاریخی بین این دو کشور برقرار است، این شباهتها باعث می شود که روابط اقتصادی بین دو کشور قوی تر شود.

وی اظهار داشت: ایران و اندونزی در حال ارزیابی توانمندیها و پیدا کردن راه های مشترک برای توسعه روابط هستند و وزارت تجارت اندونزی روی توانمندی های ایران تمرکز بیشتری خواهد داشت که امید دارم به توسعه روابط و همکاریهای اقتصادی دو کشور ختم شود.

سفیر اندونزی اظهار داشت: سطح تجارت بین دو کشور ایران و اندونزی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد رشد داشت، زمینه های همکاریهای اقتصادی دو کشور آنقدر زیاد است که می توان این عدد را افزایش داد.

یولیانتورو افزود: کشور اندونزی در بخشهای صنعت و کشاورزی بویژه قهوه و ادویه جات بسیار شناخته شده است، قهوه یکی از کالاهای صادراتی کشور اندونزی است که ۹۰ درصد از صادرات آن کشور را به خود اختصاص می دهد، خوشبختانه ذائقه ایرانی ها از چای به قهوه در حال تغییر است که می تواند قهوه بیشتری از اندونزی وارد کند.

وی اظهار داشت: ایرانی ها ادویه زیادی نیز مصرف می کنند، اندونزی هم مصرف کننده ادویه و هم تولیدکننده و صادرکننده آن در سطح بین المللی است، این کشور در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۵۵ میلیون تن ادویه به کشورهای مختلف صادر کرد.

وی اضافه کرد: اندونزی در سال ۲۰۲۰ یک سری ادویه جات شامل ۱۷۰ تن زنجبیل و ۹۵ تن دارچین به ایران صادر کرده و با توجه به سابقه تاریخی تجارت بین ایران و اندونزی از طریق جاده ابریشم، تبادل ادویه جات بین این دو کشور همواره برقرار بوده است.

سفیر اندونزی پیشنهاد کرد مشکلات در حوزه تجارت بین ایران و اندونزی طی برگزاری وبیناری مشترک بین دو کشور مطرح و راهکارهای لازم در بخشهای مختلف اقتصادی اتخاذ شود و همچنین تفاهم نامه هایی بین دو کشور برای تسهیل ارتباطات اقتصادی منعقد گردد.

برچسب‌ها مشهد اتاق بازرگانی ایران توسعه صادرات ترانزیت تجارت اندونزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد اتاق بازرگانی ایران توسعه صادرات مشهد اتاق بازرگانی ایران توسعه صادرات ترانزیت تجارت اندونزی بین دو کشور ایران و اندونزی بین ایران و اندونزی ایران و اندونزی اقتصادی دو کشور فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی روابط اقتصادی سفیر اندونزی سرمایه گذاری کشور اندونزی توسعه روابط قابل توجهی برای توسعه آن کشور ادویه جات تجارت بین کسب و کار زمینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان این‌که این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موردتوجه دو کشور بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان این‌که سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مومن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی، ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم