Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، با توجه به شرایط متفاوت استان مازندران به لحاظ اقلیمی نسبت به سایر استان‌های دیگر، در حالی شاهد بارش‌های پاییزی در آبان ماه سال جاری بودیم که نخستین ماه سال زراعی یعنی مهر ماه با کم‌بارش سپری شد، درست است شدت بارش‌ها مشکلاتی را برای مردم مازندران در پی داشته اما مردم این دیار امیدوار هستند این بارش‌ها نوید سال پربارشی را به همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران درباره دو سامانه بارشی در آبان ماه امسال اظهار کرد: تیم بحران هواشناسی از چند روز قبل از شناسایی و ورود دو سامانه به استان طی جلسه‌ای دو هشدار سطح نارنجی (جهت آمادگی) روزهای سه‌شنبه ۱۸ و یک‌شنبه ۲۳ آبان ماه سال ۱۴۰۰  صادر کرد که  در آن بر بارش باران، وزش باد شدید موقتی، مواج شدن دریا، کاهش محسوس دما ، رعد و برق ، بارش برف در مناطق بالای هزار متر و احتمال بارش تگرگ در سطح استان، که پیامد آن  آب‌گرفتگی معابر، بالاآمدن و سیلابی شدن آب رودخانه‌ها، مه‌آلود شدن، کاهش دید، لغزندگی ، ریزش سنگ، رانش زمین و اختلال در جاده‏‌ها و محورهای کوهستانی تاکید داشت.

وی افزود: بدین منظور توصیه بر پاک‌سازی کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در شهرها، مقاوم‌‏سازی سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها،  احتیاط در تردد جاده‌ای، پرهیز از صعود کوهنوردان به ارتفاعات،  آماده‌سازی سیستم گرمایشی دامداری، مرغداری و گلخانه‌ها  شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: باتوجه به این شرایط، از شهروندان و هموطنان درخواست شد برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آب‌رسانی خودداری کنند. 

رضوی ادامه داد: اداره کل هواشناسی مازندران این دو هشدار نارنجی (جهت آمادگی) را به دستگاه‌های مرتبط از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی ارسال کرد تا علاوه بر آماده‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات، آمادگی لازم برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمت‌رسانی داشته باشند و همچنین هموطنان عزیر از طریق تلفن هواگوی ۱۳۴ ، فضاهای مجازی، خبرگزاری‌های معتبر استان ، رسانه‌های گروهی و سایر باخبر کرد. 

وی تصریح کرد: با ورود این دو سامانه بارشی، در مجموع طی این مدت بیشترین بارندگی از غرب استان منطقه رامسر از ایستگاه‌های باران‌سنجی منطقه رامسر از میان‌لات ۵۳۷، سنگ‌پشته ۴۲۲، سرلیماک ۴۰۶، گالش‌محله ۴۲۱، سفیدآب ۲۳۰ و همچنین ایستگاه هواشناسی فرودگاهی رامسر ۳۸۰ میلی‌متر باران گزارش شد به‌طوری‌که می‌توان گفت مجموع بارش کمتر از یک هفته در غرب استان معادل بارش میانگین دوسال کشور بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: همچنین شهرستان تنکابن ۲۵۲ و شهرستان نوشهر ۱۵۴ میلی‌متر باران و از دیگر شهرهای مازندران طی این مدت بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر باران بارید. 

این مسؤول یادآور شد: بیشترین بارش برف در ارتفاعات و محورهای کوهستانی استان بیش از هزار و ۵۰۰ متر، طی این مدت از بطاهرکلا و دونا علیای بخش بلده نور به ترتیب ۶۱ و ۵۳ و مناطق دیگر بین ۵ تا ۵۰ سانتی‌متر برف بارید.

رضوی با اشاره به اینکه در فصل پاییز در استان مازندران درگیر چنین بارش‌های رگباری و نقطه‌ای هستیم، اظهار کرد: طی بارندگی‌های آبان ماه سال جاری در استان به‌ویژه منطقه غرب با توجه به کاهش ضریب نفوذپذیری آب در خاک به‌واسطه این بارش‌ها، به‌صورت آب‌گرفتگی و در برخی از نقاط باعث سیل نقطه‌ای شد.

وی با اعلام اینکه در غرب استان طی ۲۴ ساعت در ماه آبان این بارش‌ها بی‌سابقه بود، بیان کرد: به‌منظور جذب حداکثری آب‌های حاصل از این بارش‌ها، روش‌های مختلفی برای مهار و کنترل و ذخیره سیلاب‌ها وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه متولیان امر باید تمهیداتی بیندیشند که هم از آب‌گرفتگی و سیل جلوگیری شود ، خاطرنشان کرد: همچنین از این آب‌ها به‌منظور استفاده در امر کشاورزی و استحصال از آن در فصول گرم سال و کم آبی ذخیره شده در همان منطقه استفاده شود و یا به نزدیک‌ترین نقطه خشک انتقال پیدا کند تا به‌صورت آزاد وارد دریا نشود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل هواشناسی مازندران بارش برف و باران در مازندران مدیرکل هواشناسی مازندران بارش ها آبان ماه ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید منتظری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، با اعلام انتشار نتایج طرح آمارگیری از قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: بر اساس نتایج طرح مذکور در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در این استان نرخ تورم ماهانه ۲.۳ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۹.۵ درصد و نرخ تورم سالانه ۴۲.۷ درصد و شاخص‌های متناظر کشوری به ترتیب ۲.۶ درصد، ۳۰.۹ و ۳۸.۸ درصد بوده است.

وی افزود: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از میانگین کشوری کمتر است و این موضوع موجب شده تا فاصله نرخ تورم استان با کشور کاهشی باشد، تفاوت نرخ تورم سالانه استان با کشور از ۵ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۳.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ تنزل یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با ابراز خرسندی از روند کاهشی تورم در کشور و استان، شیب نزول نرخ تورم استان را از کشور تندتر دانست و ادامه داد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین سال ۱۴۰۳ کشور در مقایسه با نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۱.۹ درصد و در استان به میزان ۳ درصد کاهش یافته است.

منتظری عنوان کرد: فاصله نرخ تورم چهارمحال و بختیاری از شاخص متناظر کشوری از بهمن ماه ۱۴۰۲ رو به کاهش گذاشته و امید است با ادامه اقدامات مؤثر در راستای کنترل تورم در استان این فاصله به صفر همگرا شود.

وی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس شاخص‌های نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم سالانه نشان دهنده این است که استان در فروردین ۱۴۰۳ در نرخ تورم ماهانه رتبه ۲۷، در نرخ تورم نقطه به نقطه رتبه ۲۳ و در نرخ تورم سالانه رتبه ۴ را دار است.

کد خبر 6087321

دیگر خبرها

  • پیش بینی هواشناسی کشور ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بارش باران در این استان ها
  • هواشناسی اصفهان فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت؛ بارش باران و رعد و برق
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بارش باران
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟