Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: دولت به جای افزایش قیمت سوخت با مالیات گیری می‌توانست کسری بودجه را جبران کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ویژه برنامه بررسی اعتراض آبان ۹۸ و نقش مردم در حاکمیت که با عنوان «من‌های مردم» و از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در محل حسینیه هنر برگزار شد، گفت: گران کردن بنزین یک تصمیم سیاستی بود که با یک توجیه کارشناسی اجرا شد در واقع وقتی با طراحان چنین سیاست‌هایی وارد گفتگو می‌شویم این سیاست‌ها را مبتنی بر تصمیمات کارشناسی می‌دانند مثلا اندیشکده‌هایی وجود دارند که واقعی کردن قیمت‌ها را مهمترین سیاست اقتصادی و سرکوب قیمت‌ها را مهمترین مانع شکوفایی اقتصادی مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به دلیل جبران کسری بودجه اجرا شد تا دولت بتواند هم حقوق‌ها را بپردازد و هم دیون خود را جبران کند، تصریح کرد: این طور نیست که بخواهیم بگوییم افزایش قیمت بنزین و اتفاقات آبان ۹۸ صرفا تقصیر دولت، مجلس و یا نیروی انتظامی بوده، چون در پشت پرده چنین تصمیماتی یک عقلانیت کارشناسی و همچنین اقتصاد سیاسی وجود دارد که نباید از آن غافل شویم.

مهدیار افزود: نباید تصور کنیم که افزایش قیمت بنزین در پشت در‌های بسته و با حضور سران قوا مصوب شده است چرا که در پشت این عقلانیت و توجیهات کارشناسی عامل دیگری تحت عنوان اقتصاد سیاسی قرار دارد و حتی خیلی از کسانی که با دغدغه عدالت پا در حوزه اقتصاد پژوهی گذاشته اند به تدریج با این توجیهات کارشناسی اقناع شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عقلانیت سیاسی که در میان سناریو‌های مختلف سناریوی افزایش قیمت بنزین را برجسته می‌کند و بقیه سناریو‌ها را به حاشیه می‌راند نباید نسبت به آن غافل باشیم، اظهار کرد: به جای سناریوی افزایش قیمت بنزین سناریو‌های دیگری مانند مالیات گیری از اقشار و طبقات بالادستی مانند پزشکان و وکلا و سناریوی بهبود کانال‌های انتقال انرژی نیز وجود داشتند، اما سوال این است که چرا سناریوی افزایش قیمت بنزین انتخاب شد؟ معتقدم این سناریو، سناریویی نیست که در یک مجلس در بسته انتخاب شده باشد.

مهدیار بیان کرد: تعداد زیادی از نخبگان و کارشناسان در کشور وجود دارند که ایده افزایش قیمت بنزین را منطقی نشان می‌دادند با این وجود وقتی که یک تصمیم اتخاذ می‌شود و پشت آن یک عقلانیت کارشناسی وجود دارد یک تحلیل این است که منابع اقتصادی آن تصمیم را ببینیم. خیلی واضح است که مالیات گیری به نفع طبقات بالا نیست و قاعدتاً کسانی هم که تصمیم میگیرند در پشت گلوگاه‌های تصمیم گیری‌های آن‌ها منافعی وجود دارد.

وی افزود: یکی از معضلات نظام تصمیم گیری این است که تصمیم گیران ما به خاطر رانت‌هایی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود درگیر بیزینس و به تبع آن تعارض منافع می‌شوند؛ مثلاً در هیچ کجای دنیا اجازه نمی‌دهند تا پزشکان وزیر بهداشت شوند، ولی در در کشورمان شاهدیم که وزیر بهداشت سابق و فعلی هر دو هم پزشک بوده اند و هم، چون در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند دچار تعارض منافع هستند؛ البته این ساده‌ترین نوع تعارض منافع است، چون ما در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب و اجرای طرح‌های انتقال آب با تعارض منافع بیشتری مواجه هستیم؛ مثلاً امروز در اصفهان به دلیل مشکل آب شاهد اعتراضات کشاورزان هستیم و این در حالیست که در پشت پرده این اعتراضات منافع کسانی غیر از کشاورزان مطرح است.

مهدیار یادآور شد: پشت پرده اعتراضات کشاورزان در اصفهان این است که پروژه تونل انتقال آب این استان نیازمند تامین اعتبار است از این رو شرکت‌های سازنده با مسئولان استان تفاهم کرده‌اند تا از طریق اعتراضات کشاورزان منابع مورد نیاز این پروژه را تامین کنند. واقعیت این است که عقلانیت سازه محور در حوزه آب سالهاست که از دور خارج شده، اما با توجه به تنش آبی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری شرکت‌های سازنده به صورت کارشناسی و از طرفی با ایجاد پروپاگاندا تلاش می‌کنند تا پروژه تونل انتقال آب اصفهان را بسازند.

وی اظهار کرد: در مورد مسائلی که در خصوص آزادسازی قیمت‌ها از سوی افرادی همچون عباس عبدی، آقای آقا محمدی و مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح می‌شوند و در حال تبدیل شدن به یک گفتمان اقتصادی هستند باید متوجه باشیم که پشت این تصمیمات سیاسی یک اقتصاد سیاسی است. سوال بنده این است که امثال آقای نیلی و غنی نژاد که در مورد سرکوب قیمت‌ها حرف میزنند آیا تاکنون یک صدم آن در مورد شفافیت اقتصادی و مالیات گیری هر زده‌اند. به هر روی اینکه در اقتصاد گفتار‌های خاص برجسته می‌شوند و برای آن توجیه اقتصادی می‌آورند و از طرفی به ارائه آمار و ارقام غلط می‌پردازند باید در پشت پرده این اظهارات، اقتصاد سیاسی را ببینیم؛ پس تا زمانی که مسئله اقتصاد سیاسی را در تصمیم‌گیری‌ها حل نکنیم باید شاهد اعتراضات و برخورد‌ها باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اقتصاد سیاسی عقلانیت کارشناسی تونل انتقال آب اصفهان تعارض منافع وزیر بهداشت حوادث آبان 98 حسینیه هنر افزایش قیمت بنزین اقتصاد سیاسی مالیات گیری تعارض منافع پشت پرده قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

به گزارش خبرنگار مهر، داود شایقی عصر پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل اظهار کرد: در سال مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» سیاستگذاری های ملی و استانی ابلاغ شده تا در برنامه ریزی ها و هدفگذاری های امسال مورد توجه و تمرکز قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای ۲۴ دستگاه استان پیش بینی شده و با ابلاغ فوق العاده ویژه کارکنان ما با کسری پرداختی ها روبرو شدیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ادامه داد: ماهانه اجرای فوق العاده ویژه ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بار مالی به همراه داشت که در مجموع ۷۲ میلیارد تومان کسری اعتبار هزینه ای با همکاری اقتصاد و دارایی، خزانه و ذیحساب جبران شد.

شایقی افزود: در اواخر سال گذشته و به دنبال پیگیری استاندار اردبیل کسری اعتبارا هزینه ای جبران شد تا پرداختی اضافه کار، رفاهی و معوقات کارکنان را به همراه پاداش بازنشستگی ۱۶۳ نفر از بازنشستگان سال ۱۴۰۱ را شاهد باشیم.

افزایش ۲۱۵ درصدی سهم راه آهن از اعتبارات تخصیصی

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل به اعتبارات عمرانی و تملک دارایی سرمایه ای اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه سفر دوم رییس جمهور به استان انجام نشد اما از محل سفر اول ۲ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان منابع جذب کردیم تا صرف پروژه های زیربنایی شود.

شایقی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه های استانی بود که ما بالاتر از این رقم جذب اعتبارات را شاهد بودیم که در کمیته جذب استان این ارقام مورد بررسی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از محل سفر رییس جمهور برای راه آهن اردبیل بالاتر از بودجه سالانه ۷۳۰ میلیارد تومان بالغ بر یک هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان اختصاص یافت که رشد ۲۱۵ درصدی را از سهم اعتبارات به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6082092

دیگر خبرها

  • ۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • خبر خوش وزیراقتصاد برای تولید کنندگان در سال جاری
  • امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود
  • کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید برای سومین سال پیاپی
  • خاندوزی: مشکلات ساختاری بودجه به تدریج برطرف می‌شود
  • توضیح «خاندوزی» درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ تصمیم جدید درباره مالیات‌ها