Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم فعال حوزه شهرسازی گفت: بهتر است راه و شهرسازی زمین‌های موجود و مناسب برای ساخت مسکن را اعلام کند تا با میزان مسکن مورد نیاز استان مقایسه شده تا در صورت لزوم از ۵۶۰ هکتار زمین‌های پردیسان استفاده شود.

حمید اورعی، عضو سابق شورای شهر استان قم در خصوص پیوستن ۵۶٠ هکتار از زمین‌های پردیسان به قم جهت ساخت مسکن بیان کرد: پیوستن اراضی به شهر نیازمند انجام مطالعات در زمینه ویژگی‌های محیط طبیعی شهری است که این امر به عهده متخصصان جغرافیای طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری افزود: از جمله عواملی که بررسی آن‌ها در این زمینه حائز اهمیت است می‌توان به بررسی ویژگی آب‌های سطحی و زیرزمینی (هیدرولوژیکی) و تاثیر آن بر توسعه شهری، ویژگی‌های توپوگرافی و نحوه گسترش ناهمواری‌ها و اثرات آن در برنامه‌ریزی عمران شهری اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین ویژگی‌های مورفولوژی در محدوده شهر و اثرات آن در توسعه شهری، ویژگی خاک منطقه از نظر میزان نفوذپذیری در زمان بارندگی و انواع پوشش گیاهی منطقه و ارتباط آن با محیط زیست شهر از دیگر موارد مهمی است که نباید از بررسی آن غافل شد.
فعال حوزه شهرسازی در رابطه با مشکلاتی که عدم بررسی دقیق موارد ذکر شده قبل از استفاده از این زمین‌ها پیش می‌آورد توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی این منطقه وجود مخروط‌افکنه است که سبب قرارگیری همیشگی آن در معرض سیلاب می‌شود؛ مورد دیگر نبود زیرساخت‌ از جمله آب، برق و گاز در آن منطقه برای سکونت است که فراهم کردن آن‌ها چندین سال زمان می‌برد.
وی با اشاره به مشکلات پیشین حفر چاه در دیگر محله‌های پردیسان خاطرنشان کرد: باید توجه شود چاهی که حفر می‌شود پذیرش آب را داشته باشه وگرنه این منطقه نیز مانند محله‌هایی که چاه آب را پس می‌زد، با مشکلات فاضلاب و گندآب مواجه خواهد شد و برای حل آن باید هزینه زیادی صرف شود.
اورعی با تأکید بر اینکه تا زمانی که جایگزین‌هایی برای این زمین‌ها وجود دارد نباید از آن‌ها استفاده کرد گفت: کلان‌شهرها را باید با حساسیت بیشتری توسعه داد؛ با توجه به اینکه قم نیز کلان‌شهر محسوب می‌شود توسعه آن و سرریز جمعیت در جهت نامناسب علاوه بر دیگر مشکلات بیان شده سبب ایجاد بار مالی اضافه برای دولت می‌شود.
فعال حوزه شهرسازی با اشاره به ۱۸۰ هکتار زمین موجود در پردیسان به عنوان یکی از مواردی که جایگزین مناسبی برای این زمین‌ها است اظهار کرد: با توجه به چیزی که ما مطلع شدیم، هزار هکتار سرانه آموزشی به پردیسان اختصاص داده شده در حالی که باید دید واقعا این هزار هکتار مورد نیاز این حوزه است؟
وی خاطر نشان کرد: به علاوه مناطق نزدیک به قم مانند قنوات و طایقان نیز در صورت نیاز گزینه‌های مناسبی برای سوق جمیعت به آن سمت و توسعه شهری هستند. 
اورعی تصریح کرد: بهتر است راه و شهرسازی زمین‌های موجود و مناسب برای ساخت مسکن را به صورت شفاف‌ اعلام کند تا با میزان مسکن مورد نیاز استان مقایسه شده تا در صورت لزوم و پس از بررسی‌های مورد نیاز از آن زمین‌ها استفاده شده و به ایجاد زیرساخت در آن‌ها پرداخته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه قم مورد نیاز زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی برای تأمین زمین مسکن نیروهای مسلح در سیستان و بلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از ادامه رایزنی‌های این اداره کل با مسئولان نیروهای مسلح برای تأمین اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، عطاء اله اکبری امروز _ چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در دیدار با سردار اسلامی رئیس املاک و اراضی ستاد کل نیروهای مسلح کشور و رؤسای ادارات املاک و واگذاری نیروهای مسلح ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از همکاری و تعامل دو جانبه این اداره کل با نیروهای مسلح با توجه به شرایط خاص منطقه در راستای تأمین مسکن نیروهای مسلح در سنوات گذشته بر توجه و همکاری این نیروها به ویژه ارتش جمهوری اسلامی در حال حاضر بر تأمین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در این استان تاکید کرد.

وی با توجه به تلاش ۲ سال گذشته در رابطه با الحاق زمین به شهر زاهدان به میزان ۲۶۷ هکتار و تخصیص ۵۰ درصد این اراضی به عنوان سهم اداره کل راه و شهرسازی استان از اراضی ارتش واقع در جنوب شهر زاهدان و پیگیری ستاد کل نیروهای مسلح بر دریافت اذن فرمانده معظم کل قوا که منجر به دستور معظم اله در پایان سال گذشته شد افزود: انتظار می‌رود در حال حاضر که اذن مقام معظم رهبری صادر و از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ابلاغ شده است مراحل انتقال سند مالکیت یعنی ۵۰ درصد اراضی الحاقی نیز به این اداره کل تا دو هفته آینده انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه مراحل الحاق، تهیه طرح جامع، تفصیلی، تفکیکی و آماده سازی این اراضی تهیه و در کمیسیون ماده پنج نیز مصوب شده است بلافاصله برای امر مسکن مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن این استان اختصاص خواهد یافت.

اکبری در این دیدار هرگونه همکاری بین را منوط به توجه نیروهای مسلح به ویژه از اراضی ارتش برای تأمین بخشی از زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد.

سردار اسلامی رئیس املاک و اراضی ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز در این نشست از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای تأمین زمین مسکن نیروهای مسلح به ویژه نیروهای مرزبانی، انتظامی و سپاه پاسداران و نیز صدور سند مالکیت از اراضی در اختیار مالکیت این ارگان‌ها قدردانی کرد.

کد خبر 745612

دیگر خبرها

  • عرضه زمین مشارکت های مردمی را در اجرای پروژه‌های مسکونی تقویت می‌کند
  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان مسکن ملی در روستاها واگذار می‌شود
  • آغاز عملیات آماده‌سازی سایت ۲۰۵ هکتاری نهضت ملی مسکن سمنان
  • تولید مسکن در سقز به جد رصد و تسهیلگری شود
  • رایزنی برای تأمین زمین مسکن نیروهای مسلح در سیستان و بلوچستان
  • آماده سازی زمین مسکن ملی در کوی ولیعصر سرکان
  • صدورسندتفکیکی برای دوهزارقطعه از اراضی طرح مسکن ملی درسیستان وبلوچستان
  • سند تفکیکی برای ۲ هزار قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان صادر شد
  • خبر خوش درباره طرح نهضت ملی مسکن