Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیو اطلس، تحویل مستقیم دارو‌های شیمی درمانی به سلول‌های سرطانی می‌تواند به کاهش عوارض جانبی این دارو‌ها به سایر سلول‌های بدن کمک کند. به زودی این کار می‌تواند توسط حیوانات روباتیک کوچک چاپ سه‌بعدی انجام شود. این ریزربات‌ها توسط آهنربا هدایت می‌شوند و تنها زمانی که با محیط اسیدی اطراف تومور مواجه می‌شوند، محموله دارویی خود را آزاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ریزربات‌های جدید از چاپ سه‌بعدی هیدروژل ساخته‌شده‌اند که به شکل حیوانات مختلف مانند ماهی، خرچنگ و پروانه، با حفره‌هایی که می‌توانند ذرات را حمل کنند، ساخته شده‌اند. این تیم تحقیقاتی تراکم چاپ را در نواحی خاص، مانند لبه‌های پنجه‌های خرچنگ یا دهان ماهی، تنظیم کردند تا بتوانند در پاسخ به تغییرات اسیدیته، باز یا بسته شوند. در نهایت، ریزربات‌ها در محلولی حاوی نانوذرات اکسید آهن قرار گرفتند تا خاصیت مغناطیسی پیدا کند.

نتیجه نهایی ریزربات‌هایی بود که می‌توانستند با نانوذرات دارویی بارگیری شوند و با استفاده از آهن‌ربا به سمت مکان هدف هدایت شوند، جایی که به دلیل تغییر در سطوح pH، محموله خود را به طور خودکار آزاد می‌کردند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی، محققان از آهن‌ربا برای هدایت یک ریزربات ماهی از طریق رگ‌های خونی شبیه‌سازی شده، به سمت خوشه‌ای از سلول‌های سرطانی در یک انتهای مسیر رگ استفاده کردند. در آن ناحیه، تیم محلول را کمی اسیدی‌تر کرد و ماهی دهانش را باز کرد و دارو‌ها را بیرون ریخت و سلول‌های سرطانی را از بین برد. در آزمایش‌های دیگر، ریزربات‌های خرچنگ را می‌توان ساخت تا نانوذرات دارو را با چنگال‌های خود بگیرند، به محل مورد نظر بروند و آن‌ها را رها کنند.

یک خرچنگ ریزربات می‌تواند نانوذرات دارو را در چنگال‌های خود بگیرد، آن‌ها را به مکان مورد نظر منتقل کند و رها کند

اگر تحقیقات اخیر با نتایج خوبی همراه شوند، انبوهی از ریزربات‌ها به زودی می‌توانند در بدن ما برای رساندن مستقیم دارو‌ها شنا کنند، غلت بزنند، بخزند، راه بروند، بچرخند و به این ور و آن ور بروند. اما طرح‌های جدید به دلیل توانایی آن‌ها در آزادسازی خودکار دارو‌ها در مکان‌های مورد نیاز، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

البته، ریزربات‌ها هنوز کاملاً آماده نیستند تا در رگ‌های شما شنا کنند. این تیم می‌گوید که آن‌ها باید کوچک‌تر شوند و راهی برای تصویربرداری و ردیابی آن‌ها در بدن نیز باید ایجاد شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ریزربات دارو رسانی نانو دارو سلول سرطانی درمان سرطان ربات ماهی سلول های سرطانی ریزربات ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ عروس دریایی نامیرا (Immortal Jellyfish) یک موجود دریایی خارق‌العاده است که دانشمندان و دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند. چیزی که این عروس دریایی را بسیار قابل توجه می‌کند توانایی منحصر به فرد آن برای بازگشت به مرحله جوانی است! در میان تمام حیوانات مختلف که در سیاره ما زندگی می‌کنند، این عروس دریایی به دلیل قدرت باورنکردنی‌اش در معکوس کردن روند پیری متمایز است. تصور کنید پیر می‌شوید، فقط مثل یک مسافر زمان دوباره جوان شوید! این پدیده که به «تغییر متمایز» (transdifferentiation) معروف است، به عروس دریایی اجازه می‌دهد تا به طور بالقوه برای همیشه زندگی کند! گویی راز جوانی ابدی را در اعماق اقیانوس کشف کرده است.

هنگامی که عروس دریایی نامیرا  به پایان چرخه زندگی خود می‌رسد، به جای اینکه مانند بقیه موجودات زنده بمیرد، دچار دگرگونی قابل توجهی می‌شود. این جاندار شروع به تنظیم مجدد سلول‌های خود می‌کند و سلول‌های بالغ خود را به سلول‌های نابالغ تبدیل می‌کند! این فرآیند عروس دریایی را قادر می‌سازد تا دوباره به مرحله پولیپ (polyp) بازگردد و بار دیگر شبیه خودِ جوان‌ترش شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه و تلاش برای کشف رازهای پشت این توانایی شگفت انگیز برای بازسازی و اساساً فریب مرگ هستند. عروس دریایی نامیرا  مانند یک ابرقهرمان واقعی با قدرت بازسازی است!

این ویژگی منحصر به فرد عروس دریایی نامیرا  توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و ما را در حیرت از شگفتی‌های دنیای طبیعی قرار می‌دهد. ایده موجودی که می‌تواند به طور مداوم ساعت بیولوژیکی خود را تنظیم مجدد کند، پرده از ظرفیت بی حد و حصر حیات برمی‌دارد. شاید روزی انسان‌ها با الهام از توانایی‌های باورنکردنی این عروس دریایی کوچک و در عین حال خارق العاده، اسرار جوانی ابدی را کشف کنند. تصور کنید بتوانیم زمان را به عقب برگردانیم و هر زمان که خواستیم از نو شروع کنیم!  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی
  • آتش‌سوزی در فینال جام حذفی هلند؛ جهانبخش با فاینورد قهرمان شد
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان