Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره مهمترین اتفاق‌های جهان در روزهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر برنا؛  اکوان کارشناس بین الملل برنامه "سلام تهران" با مروری بر مهمترین اخبار جهان گفت: اولین خبر مهم، بحران مهاجران در بلاروس و لهستان است. بلاروس به دلیل مشکلات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری، از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل و با هدف انتقام‌جویی، مرزهایش را باز کرد تا مهاجران اروپای غربی از آنجا عبور کنند.

وی افزود: همزمان با باز شدن مرزهای بلاروس، مرزهای لهستان بسته شدند، در نتیجه مهاجران بین دو مرز گرفتار شده و وضع خوبی ندارند. تعدادی از آنها یک هفته‌ است که فقط شیر و کیک می‌خورند زیرا وقتی برای تهیه غذا به روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند، توسط پلیس شناسایی و بازگردانده می‌شوند.

این کارشناس با بیان اینکه درگیری سیاسی بین بلاروس و اتحادیه اروپا زیاد شده است، گفت: احتمال درگیری نظامی هم وجود دارد. البته قرار بود که آلمان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا، به این مسئله ورود و اختلاف‌ها را برطرف کند.

وی با اشاره به ارسال یک فروند هواپیمای عراقی از سوی این کشور برای نجات عراقی‌های گرفتار در مرز بلاروس و لهستان، گفت: متاسفانه تعدادی از مهاجران ایرانی هم در بین آنها هستند که اگر کشور ما هم بتواند هواپیمایی ارسال و هموطنان را نجات دهد، بسیار خوشایند خواهد بود.

اکوان در عنوان بعدی خبرها، درباره تماس تصویری روسای جمهور آمریکا و چین، بیان کرد: در دولت ترامپ با توجه به افزایش اختلافات بین آمریکا و چین، احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح شده بود، اما این تماس تصویری کمی از تنش‌ها را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه تایوان بخشی از چین است که استقلال دارد، آمریکا پیش‌تر به صورت نامحسوس از تایوان حمایت می‌کرد، اما بایدن اعلام کرده که دیگر اینکار را نمی‌کند و همین مسئله هم به کم شدن اختلاف‌های دو کشور کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی و موشک‌ هایپرسونیک چین آمریکا را نگران کرده بود، افزود: روابط آمریکا و چین آرام آرام از دشمنی به رقابت تبدیل می‌شود. آمریکا از چین خواسته است که با همکاری یکدیگر، به ایران فشار وارد کنند تا مجبور به پذیرفتن مذاکره شود، اما شی جین پینگ پاسخ داد ایرانی‌ها در برجام به تعهدات خود عمل کرده‌اند و اکنون نوبت آمریکاست.

این کارشناس در ادامه با اشاره به خبر هشدار دموکرات‌ها به عملکرد معاون بایدن، گفت: عملکرد کاملا هریس تاکنون مورد رضایت دموکرات‌ها نبوده است، از طرفی با بایدن هم اختلاف دارند و کاخ سفید می‌خواهد از شر هریس رها شود. یکی از مهمترین ناکارآمدی‌های او و دولت بایدن، بحران مهاجرت در آمریکای جنوبی است.

اکوان در ادامه با اشاره به درگیری‌های آذربایجان با ارمنستان، بیان کرد: ترکیه در این کار به آذربایجان کمک می‌کند. گویا شب گذشته به یک آتش‌بس موقت رسیده‌اند.

وی افزود:  پیامدهای جاه‌طلبی دو کشور ترکیه و آذربایجان، تا حدودی ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته خواست ایران همواره این است که جغرافیای منطقه‌ای و مرزها حفظ شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر جهان بلاروس لهستان مشکلات انتخابات اتحادیه اروپا شیر آلمان دولت تایوان چین استقلال رشد اقتصادی رقابت ایران معاون کاخ سفید مهاجرت ترکیه ایران ترکیه جهان چین لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود