Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی در کش‌وقوس آغاز سال تحصیلی و کمبود نیروی انسانی که بسیاری از نقاط کشور از جمله نیشابور با آن مواجه هستند، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر بیکار شدن حدود ۶۰ نفر از نیروهای خرید خدمات نیشابور که تنها چند هفته‌ از آغاز به کارشان می‌گذشت منتشر شد.

واکنش‌ها درباره علت منع فعالیت این افراد که البته ظاهرا شامل چندین شهر دیگر استان هم می‌شد، زیاد بود اما سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، علت جلوگیری از فعالیت این افراد را به روز شدن بخش‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نیشابور نیز علت آن را تکمیل شدن ظرفیت مجوز استان برای به کارگیری نیرو اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نیروهای خرید خدمات آموزشی نیشابور که حدود یک ماه از آغاز به کارش می‌گذرد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی که آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی با آن مواجه بود، قرار شد تعدادی نیرو از طریق خرید خدمات آموزشی جذب شوند که بنا بر آنچه گفتند، سهمیه نیشابور ۶۹ نفر بود.

وی اظهار کرد: شرط سنی، مدرک مرتبط، سابقه کار و... از جمله شرایط ثبت نام بود که من و بقیه همکارانم با توجه به اینکه این شرایط را داشتیم فرم مربوطه را پر کردیم و بعد از مدتی چند برابر ظرفیت، افرادی برای مصاحبه تخصصی و حرفه‌ای دعوت شدند که برای مصاحبه به اداره مراجعه کردیم و بعد از ۱۰ روز اسامی افرادی که در مصاحبه تخصصی و حرفه‌ای تأیید شده بودند اعلام و ابلاغ برای آن‌ها صادر شد و برای شروع کار به مدارس دولتی معرفی شدند.

این معلم نیشابوری تصریح کرد: در شرایطی کار را شروع کردیم که یک ماه از سال تحصیلی گذشته بود و دانش‌آموزان در این یک ماه معلم نداشتند و من و همکارانم با وجود سختی کار، تمام سعی و تلاشمان را کردیم که عقب‌ماندگی یک ماهه را جبران کنیم و جلو عقب‌ماندگی بیشتر را بگیریم مخصوصا برای دانش‌آموزانی که سال دوازدهم هستند و کنکور را در پیش دارند. شرایط سختی بود و با وجود اینکه هنوز قراردادی نبسته بودیم و از شرایط قرار داد اطلاعی نداشتیم ولی با جان و دل کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: حدود سه هفته تدریس کردیم تا اینکه ۱۷ آبان‌ ماه با من و بقیه همکاران تماس گرفتند که ابلاغ‌هایتان را برای اصلاحاتی که باید روی آن انجام شود به اداره تحویل دهید، که ما هم ابلاغ‌ها را از مدرسه تحویل گرفتیم و به اداره بردیم، اما چند روزی گذشت و ابلاغ‌ها را برنگرداندند و صبح شنبه اطلاع دادند که ابلاغ‌های شما ملغی شده و برای تعدادی از همکاران پیامکی ارسال شد با این عنوان که "با توجه به مشکلات حقوقی پیش آمده و حذف سهمیه خرید خدمات شهرستان با سرافکندگی و شرمساری ار محضر شما بزرگوار خواهشمند است از حضور در کلاس خودداری فرمایید"

وی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که مشغول به کار شدند مخارج زندگیشان را از این طریق تأمین می‌کردند، عده‌ای سرپرست خانوار هستند و این اشتغال به کار، شرایط امیدوارکننده‌ای برایشان بود اما با ملغی شدن ابلاغ‌ها آن هم در این موقع از سال که بسیاری از ما مدارس قبلی خود را هم از دست داده‌ایم با شرایط سختی مواجهیم.

تعدادی از این معلمان نیشابوری به نمایندگی از طرف سایر معلمان چندین روز از این اداره به آن اداره رفتند و موضوع را از طریق مسئولان شهرستان و استان پیگیری کردند.

بخش‌نامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش محدودیت‌های بیشتری برای جذب نیروهای خرید خدمات قائل شده است

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با علت ملغی شدن ابلاغ‌های تعدادی از نیروهای خرید خدمات نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: هر اقدامی که در مورد نیروهای خرید خدمات آموزشی انجام می‌شود بر اساس قوانین ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش است و هیچ تصمیمی در سطح استان و یا منطقه انجام نمی‌شود.

مهدی مجیدی فرد عنوان کرد: بخش‌نامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری نیروهای خرید خدمات محدودیت‌های زیادی قائل شده است و هر اتفاقی که در این حوزه رخ داد دقیقا بر اساس قانونی است که وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها اعلام کرده است و چیزی خارج از این نبوده است.

وی توضیح داد: تا بخش‌نامه‌های جدید ابلاغ شد و ما ملزم به اجرای آن شدیم، مجبور شدیم بر اساس بخش‌نامه جدید، با تعدادی از دوستان به واسطه شرایطی که شامل حالشان نمی‌شد قطع همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ملغی شدن ابلاغ تعدادی از معلمان خرید خدمات فقط مربوط به نیشابور نبوده و در کل کشور موارد مشابه داشتیم، اظهار کرد: از اوایل تابستان اعلام کرده بودیم که سال جاری با چالش جدی در مورد کمبود نیروهای انسانی مواجه هستیم و پیش‌بینی ما این بود که در سطح استان حدود ۲۳ هزار نفر کمبود نیرو داشته باشیم.

مجیدی فرد افزود: بخش قابل‌ توجهی از این کمبود نیرو از طریق جذب نیروهای خرید خدمات، نیروی حق‌التدریس، به کارگیری نیروهای نهضتی و معلمان قرآنی که امسال مجوز گرفتند، همچنین نیروهای بازنشسته که تمدید خدمت گرفتند جبران شد.

سخنگوی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درست است که کمبود نیروی انسانی تا حدودی جبران شده و به حداقل رسیده، اما کماکان در زمینه نیروی انسانی با چالش‌هایی مواجه هستیم.

سقف مجوز استان برای به کارگیری نیروهای خرید خدمات پر شده است

موضوع را از طریق رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نیشابور جویا شدیم و وی در رابطه با علت قطع همکاری با نیروهای خرید خدمات گفت: برای جذب نیروهای خرید خدمات آموزشی هر ساله استان تعدادی مجوز دارد و علت ملغی شدن فعالیت این افراد هم تکمیل ظرفیت مجوز استان بود.

علیرضا کلیدری در رابطه با نحوه انتخاب افراد برای نیروهای خرید خدمات آموزشی توضیح داد: موسس پس از بررسی، لیست افراد را به ما معرفی می‌کند و ما اجازه هیج دخل و تصرفی در لیست مربوطه نداریم، اما گزینش، مصاحبه و تأیید صلاحیت حرفه‌ای این افراد با آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: نیشابور نیز مثل بسیاری از نقاط کشور با چالش کمبود نیروی انسانی در زمینه آموزش مواجه است و مخصوصا این کمبود نیرو امسال بیشتر بود، بنابراین برای اینکه کلاس‌های خالی را زودتر پر کنیم و فرایند جذب را سرعت ببخشیم تعدادی از نیروهای خرید خدمات را جذب کردیم و گرنه باید صبر می‌کردیم که مراحل تأیید افراد از سوی استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این مشکل مربوط به نیشابور تنها نیست و در بعضی شهرها و مناطق دیگر نیز شرایط مشابهی بوده است، گفت: مشکل به وجود آمده به دلیل این است سقف مجوز استان برای به کارگیری نیروهای خرید خدمات پر شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش نیشابور گفت: با جدیت پیگیر هستیم که مشکل به وجود آمده حل شود و در صورت صدور مجوز رسمی از سوی اداره کل، مراتب به موسسان ابلاغ خواهد شد.

نیروهای خرید خدمات آموزشی که ابلاغ آن‌ها ملغی شده بود، به زودی به سر کارشان برمی‌گردند

اما در ادامه هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی از رفع مشکل این نیروهای خرید خدمات خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده این افراد به زودی به سر کار برمی‌گردند.

چنارانی توضیح داد: در کل کشور با توجه به اینکه تعداد زیادی از پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند و چند سالی است که جذب نیرو در آموزش و پرورش خیلی کم شده است، در بسیاری از مناطق با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد جذب نیرو نسبت به قبل بیشتر شده است، خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود نیروی انسانی در نیشابور ۲۰۰ نیرو مورد نیاز اداره آموزش و پرورش بود که تنها با جذب ۶۹ نفر موافقت شد.

وی افزود: برای جذب نیرو افراد زیادی ثبت نام کردند که بعد از گذشتن از فیلترهای زیاد و دارا بودن شرایط و استانداردهای لازم در نهایت این ۶۹ نفر افراد انتخاب شدند و برای جذب این نیروها شرایط خاص و استانداردهای زیادی لحاظ شده بود که خوشبختانه نیشابور تمامی این استانداردها را رعایت کرد.

چنارانی تصریح کرد: تمامی این ۶۹ نفر شرایط لازم را داشتند اما بعد از مدتی گفتند سهمیه استان کاهش پیدا کرده است و از ۶۹ نفر فقط ۹ نفر مجاز به فعالیت شدند و ۶۰ گفتند نفر دیگر مجاز به فعالیت نیستند که با پیگیری‌هایی که انجام شد مشکل حل شد و این افراد به زودی فعالیتشان را از سر خواهند گرفت.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر نیشابور برای جبران کمبود نیروی انسانی حداقل به حدود ۱۵۰ نیروی دیگر نیاز ضروری دارد و علاوه بر این ۶۹ نفر که به تازگی جذب شده‌اند پیگیر این هستیم که سهمیه نیشابور را برای جذب نیروهای خرید خدمات ۲۰ الی ۳۰ نفر دیگر افزایش دهیم.

پر واضح است که معلمانی که در حال حاضر بعد از یک دوره فعالیت، از فعالیت منع شده‌اند شرایط بسیار سختی دارند آن هم در اوضاع بغرنج اقتصادی حال حاضر، اما بدون شک در این مورد بسیار مهم، مسئله ای که کمتر به آن توجه می‌شود شرایط بسیار سخت دانش‌آموزانی است که تا یک ماه بدون معلم بوده‌اند و  حال نیز با وجود گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی یا معلم ندارند و یا در این بازه کوتاه چندین معلم عوض کرده‌اند...

در حال حاضر شرایط آموزشی به دلیل شیوع کرونا  شاید آنچنان که باید و شاید، عادی نباشد و قطعا بخشی از این کاستی‌ها به دلیل شرایط خاصی است که بر بدنه‌ آموزش و پرورش و سیستم آموزشی تحمیل شده است و زمان می‌برد تا رفع شود اما معضل کمبود نیروی انسانی معضلی نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد.

گفتنی است بعضی از نیروهای خرید خدمات آموزشی در شهرهای دیگر استان از جمله فیروزه، کلات و... نیز شرایط مشابهی داشته‌ و در هفته اخیر از فعالیت منع شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها معلمان خرید خدمات آموزشی نيشابور خبرهای شهرستان نیشابور نیروهای خرید خدمات آموزشی جذب نیروهای خرید خدمات نیروهای خرید خدمات برای به کارگیری نیرو اداره آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش کارگیری نیروهای کمبود نیروی انسانی برای جذب نیرو سال تحصیلی بخش نامه خراسان رضوی حال حاضر کمبود نیرو مجوز استان ابلاغ ها ملغی شدن شده اند ۶۹ نفر یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد

رضامراد صحرایی روز چهارشنبه در شصت و یکمین کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار داشت: جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد که این افراد استخدام رسمی هم هستند. وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شد، بر تعامل میان دستگاه‌ها برای شناسایی و استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در برنامه تربیت اوان کودکی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آن را مصوب کرده است، موضوع تربیت قرآنی یکی از برنامه‌های جدی است.

وی یادآور شد: معاونت پرورشی و فرهنگی با مسئولیت معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش، سازوکار بهره‌مندی مؤسسات قرآن از فضای مدارس کشور برای برگزاری کلاس‌های قرآن را پیدا کنند، اگر این سازوکار وجود دارد، روش اجرای آن طی یک هفته اعلام شود و اگر وجود ندارد در مدت یک هفته ساز و کار آن مشخص شود.

صحرایی ادامه داد:  پول‌های قرآنی کشور باید در آموزش و پرورش هزینه شود،  همواره قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی بودیم که نمی‌دانند تحول باید از آموزش و پرورش ایجاد شود، هم‌اکنون در کشور مشکل کمبود پول وجود ندارد، مسئله این است که نمی‌دانیم پول در کجا هزینه شود. 

وی تاکید کرد: طرح تاسیس مدارس غیردولتی قرآنی ظرف یک ماه ارائه شود و برای سال تحصیلی جدید حتی با درصدی از مدارس موجود، این کار اجرا شود. هم اکنون برخی مدارس غیردولتی در حال اجرای این کار هستند و به دلیل قرآن پایه بودن، خانواده‌ها هزینه پرداخت می‌کنند تا فرزندشان اینگونه تربیت شود.

صحرایی درباره طرح اتقان بیان کرد: این طرح ارتقای توانمندی قرآنی معلمان دوره ابتدایی است و باید آن را به رتبه بندی معلمان مرتبط کنید و معلمی که دوره اتقان را طی نکرده است، از رتبه‌بندی محروم شود. معلمان بدون سواد قرآنی وارد آموزش و پرورش نمی‌شوند اما ممکن است در گذر زمان به دلیل اینکه با آن مانوس نبودند،  فراموش کنند و باید در دوره‌های ضمن خدمت به آموزش قرآن توجه کرد.

صحرایی ادامه داد: برای تسری طرح اتقان به دوره متوسطه دوم بیاندیشید همچنین دوره‌های تأمین مدرسان قرآن برگزار شود؛ نیم میلیون نفر از معلمان باید در طرح مسطورا شرکت کنند که تا کنون حدود ۴۵۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی افزود: موسسات نباید در کنار مدارس قد علم کنند بلکه مدرسه را تقویت کنند، نباید به مدرسه آسیب بزنیم و نگذاریم آموزش و پرورش نحیف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون استخدامی معلمان؛ شاید هفته آینده
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • ‌زمان دقیق واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور