Web Analytics Made Easy - Statcounter

این عده در گفت وگوبا خبرنگار اعزامی ایرنا به منطقه زلزله زده با نشان دادن وضعیت خرابی ناشی از زلزله افزودند: زمین لرزه منجر به ایجاد کمبودهای فراوانی برای زندگی در اینجا شده بواسطه سرما و شرایط سخت انتظار داریم مسوولان سریعتر این مشکلات را رفع کنند.

مردم روستاهای آب شیرین فین ضمن قدردانی از مسوولان بابت سرکشی‌ها و دادن چادر و خوراک یاد آور شدند: در زمینه چادر، خوراک، آب آشامیدنی و لوازم گرم کننده و اجاق گاز با کمبود روبه‌رو هستیم و این انتظار که با همسایه یا  همسایه‌ها در یک چادر زندگی کنیم درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپناهی تا قبل از رسیدن فصل سرما فراهم شود

یکی از اهالی روستای آب شیرین به خبرنگار ایرنا گفت: زندگی و معیشت مردم براساس دامداری و پرورش نخل می‌گذرد که در زمان وقوع زمین‌لرزه برخی احشام ما به کوه‌های اطراف فرار کردند.خانه‌ها هم تخریب شده و نه تنها خانه‌های آوار شده بلکه آنهایی که ظاهر فرو نریخته‌اند در پس لرزه‌ها در حال ریزش هستند

فضل الله بارانی افزود: هلال احمر یک چادر داده و روز بعد هم پتو در اختیار قرار داد که ناکافی است، غذا هم می‌آورند و سر کشی می‌کنند، اما انتظار می رود اقدام اساسی صورت گیرد چرا که خطر سرقت در محل وجود دارد.

این فرد اهل روستای آب شیرین ابراز کرد: شغلی در روستا وجود ندارد و اکنون هم حوضی که آب چاه را در ان ذخیره و مصرف می‌کردیم تخریب شده است، از مسوولان تقاضا داریم کمک کنند سرپناهی تا قبل از رسیدن فصل بارندگی و سرمای سخت‌تر فراهم شود.

امکانات زیست در آب شیرین وجود ندارد

یکی دیگر از اهالی روستای آب شیرین اظهار کرد: با توجه به زلزه سهمگین ۶.۴ ریشتری و تخریب واحد مسکونی فرزندان خود را از ترس و وحشت به رضوان برده بودم و چهارشنبه شب به روستا برگشتم که امکانات زیست در آن وجود ندارد.

ناهید بارانی ادامه داد: خانه‌ها به صورت کامل ویران شده و همه وسایل زندگی زیر آوار مانده است، حوضی هم که در آن آب ذخیره کرده و به درختان و احشام می‌دادیم تخریب شده است و حتی آب براس استحمام و شست و شو نداریم.

وی اضافه کرد: ۱۱ گوسفند در زمین لرزه تلف شدند و حدود همین تعداد هم در کوه‌ها گم شده‌اند و بیمه هم هستند که شرکت بیمه می‌گوید برای دریافت خسارت باید لاشه آنها را بیابید.

وی ادامه داد: هفت پس لرزه با شدت بالا از ساعت ۱۴ بعد از ظهر تا اکنون که غروب و اذان شده رخ داده است و با ترس و وحشت در این مدت در کوه‌ها در پی حیوان‌ها گشتیم و چیزی نیافیتم، دیگر جرات باقی ماندن در کوه‌ها نداشته و باز گشتم.

فرزندانم از سرما شکوه می‌کنند

بارانی ابراز کرد: اما فرزند ۱۷ ساله‌ام هم که به جست و جوی احشام رفته بازنگشته و نمی‌دانم چه سرنوشتی داشته و اکنون کجاست و بسیار نگران هستیم، از طرفی همزمان با زمین لرزه بیماری کرونا هم در جامعه شیوع دارد و اکنون متحمل سختی بسیاری شده‌ایم.

وی افزود: تعداد کمی در این روستا زندگی می‌کنند و اکنون حتی کپسول و اجاق گاز برای گرم کردن غذا وجود ندارد و از ناچاری کنسرو سرد به فرزندم دادم که در پی ان دچار دلدرد شد، کف چادر هم سرد است و دیشب خواب آسوده ای نداشته و فرزندانم از سرما شکوه می‌کردند.

کنتور برق بر روی زمین رها شده است

یکی دیگر از اهالی روستای آب شیرین به خبرنگار ایرنا گفت: شتر که نسبت به فرزند خود بسیار مهربان و مراقب است در پی زمین لرزه و از ترس ، بچه‌اش را رها کرده و رفته و ما این بچه شتر با شیر گاو سرپا نگه داشته ایم.

ماشاء الله بارانی ادامه داد: تا کنون در پی احشام بودم که تعدادی را یافتم به علت ریزش‌های کوه بر اثر زمین لرزه و پس لرزه‌هایی که رخ می دهد جرات ندارم بیشتر از این در جست و جوی آنها بروم.

وی اشاره کرد: از طرفی به خاطر ترس از ریزش آوار بر سر فرزندانم جرات نداریم آنها را در روستا تنها بگذاریم، تیرهای برق هم وضعیت خطرناکی دارند که بارها از اداره برق بندرعباس خواسته ایم آن‌ها را جمع آوری کند اما نتیجه ای نگرفته‌ایم. کنتور برق سه روز است بر زمین رهاست و اقدامی برای جمع‌آوری آن نشده است.

هر ۲ تا سه دقیقه یک پس لرزه رخ می‌دهد

یکی دیگر از اهالی روستای آب شیرین بخش فین شهرستان بندرعباس گفت: اینجا با مشکل آب روبه‌رو هستیم و یا باید از دو راهی فین یا همان حوالی تهیه کنیم، سرویس‌های بهداشتی هم تخریب شده ونبود آب غیر قابل استفاده است.

خیری سالاری افزود: مسوولان آمدند و برخی عکس و فیلم تهیه کرده و رفتند،‌ کمک مسوولان در حد در اختیار گذاشتن تعدادی پتو و چادر در چند مرحله بوده است ولی کافی نیست.

وی اشاره کرد: هر ۲ تا سه دقیقه یک پس لرزه رخ می‌دهد که اگر انسان ۲ ساعت در این منطقه حضور داشته باشد متوجه وضعیت خطرناک آن می‌شود.

سالاری عنوان کرد: می‌گویند وسایل را از خانه خارج کنید تا در پس لرزه‌ها وارد خانه نشوید که بسیار خطرناک است، حال اگر این وسایل را از اتاق‌ها خارج کنیم باید در فضای باز نگهداری کنیم که آفتاب و باران آن‌ها را از بین خواهد برد.

این فرد اهل روستای آب شیرین اضافه کرد: همین وسایل به یک چادر نیاز دارند، اگر آنها را در همین چادرهایی که هستیم بگذاریم خود از سرما و گرمای آفتاب کجا پناه بگیریم که چادر به اندازه کافی نیست.

مشکل از زلزله زدگان است

وی عنوان کرد: مساله دیگر نحوه برخوردها با زلزله زدگان است، با توجه به اینکه در زمان زمین لرزه برای تشییع پیکر یکی از عزیزانمان به روستای دیگری رفته بودیم به ما چادر ندادند و زمانی که به استانداری مراجعه کردیم گفتند به فرمانداری بروید، فرمانداری هم ما را به استانداری بازگرداند.

سالاری افزود: حتی اجازه ندادند وارد حیاط استانداری شویم و از پشت تلفن نگهبانی شرایط را پرسیدند و در نهایت گفتند مشکل از خودتان است که در زمان وقوع زمین لرزه برای تشییع پیکر عزیزان‌تان به روستای دیگری رفته بودید.

وی اظهار کرد: آنان راست می‌گویند مشکل ماست که از شب تا صبح در سرما لرزیدیم و از ترس مار و عقرب‌ها تا صبح پلک بر روی هم نگذاشتیم.

ترانس را از درون حیاط خانه بیرون نبرده اند

یکی دیگر از اهالی آب شیرین گفت: تیرهای برق بر اثر زمین‌لرزه ۶ و چهار دهم و ۶ و سه هم ریشتر دچار مشکل شده‌اند و اداره برق شهرستان هم ترانس فشار قوی را در حیاط خانه ما نصب کرده است که در خواست‌های ما برای انتقال آن به بیرون حیاط بی توجه است ،چنانچه این تیرها در پس لرزه‌ها سقوط کند جان ما و فرزندانمان در معرض خطر قرار می گیرد.

سیما سالاری افزود: نیروهای هلال احمر که چادر توزیع می‌کنند هم برخورد نامناسبی دارند، خانواده‌ها به چادر نیاز دارند اما چادر به تعداد اهالی در اختیار قرار نمی دهند و می گویند باید امضا بدهید این تعداد چادر برای تان کافی است و در غیر اینصورت همان چادرها را هم می‌بریم.

پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مجاورت روستای آب شیرین منتظر دریافت دستور برای امدادرسانی بود

یکی دیگر از اهالی روستای آب شیرین گفت: ثانیه اول وقوع زمین‌لرزه به پایگاه امداد و نجات هلال احمر آب شیرین در مجاورت روستا و کنار مسیر سیرجان بندرعباس مراجعه کردم تا رسیدگی کنند.

ایمان سالاری افزود: آنها اعلام کردند دستوری در خصوص رسیدگی به زلزله زدگان ابلاغ نشده است و پس از یک ساعت متوجه شدیم به سمت روستاهای سرزه و رضوان رفته‌اند اما وارد آب شیرین که یک کیلومتر هم از پایگاه هلال احمر فاصله دارد نشده‌آند.

وی اظهار کرد: هلال احمر با تماس‌های مکرر با نیروی انتظامی، مدیریت بحران هرمزگان و فرمانداری بندرعباس وارد روستا شد و برای ۱۴ خانوار ۶ چادر توزیع کرد تا ۲ یا سه خانوار در یک چادر اسکان یابند.

پوشش تلفن همراه وجود ندارد

وی ادامه داد: اینجا پوشش آنتن تلفن همراه وجود ندارد تا بتوان با مسوولان تماس گرفت و درد خود را گفت و برای اینکار باید به کوه‌های اطراف رفت و با پیامک مشکل را مطرح کرد، آن هم اگر بخت یاریی کند.

سالاری اشاره کرد: برای دسترسی به اینترنت هم باید به دو راهی فین رفت و در اینجا دسترسی به اینترنت وجود ندارد و حتی دانش آموزان هم نمی‌توانند با آن درس بخوانند.

یکی دیگر از اهالی آب شیرین: همسر بیمارم به اکسیژن نیاز دارد

یکی دیگر از اهالی روستای آب شیرین اظهار کرد: همسرم بیماری قلب و قند دارد و به تجهیزات و کپسول اکسیژن نیازمند است که در زمان وقوع زمین لرزه این وسایل از بین رفتند.

عیسی سالاری اشاره کرد: مشکل خود را با جمعیت هلال احمر در میان گذاشتم که گفتند یک دستگاه داریم که پس از استفاده بی‌درنگ بازگردانید، مگر می توانم بازگردانم، اگر همسرم تشنج کند باید به وی اکسیژن برسانم تا از دست نرود.

وی افزود: در نتیجه نتوانستم از تجهیزات جمعیت هلال احمر استفاده کنم و بهداشت هم می گوید صبر کن، تا چه زمانی می توانم صبر کنم، اگر خدای نکرده همسرم دچار مشکل شود هیچ کاری نمی توانم برای بهبودی اش انجام دهم.

استاندار هرمزگان برای سومین مرتبه راهی مناطق زلزله زده شد

استاندار هرمزگان به همراه جمعی از مدیران عضو ستاد باز سازی برای چندمین بار صبح جمعه عازم مناطق زلزله زده روستاهای فین بندرعباس شد.

مهدی دوستی دراین سفر قرار است از روستاهای زلزله زده گیشان غربی و شرقی، رضوان، ذرتو ، کوه سیاه، آب بالا و پایین، مزرا بالا و پایین و سایرروستاهای زلزله زده بازدید میدانی کند و آخرین روند خدمات رسانی و باز سازی این منطقه بررسی کند.

پی کنی و اجرای فونداسیون منازل زلزله زدگان روستایی فین آغاز شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه اکنون امداد اولیه و اِسکان اضطراری آسیب دیدگان از زمین لرزه روبه اتمام است از آغاز پی کنی و اجرای فنداسیون منازل زلزله زدگان روستایی فین ، همزمان با آوار برداری خبرداد.

مهرداد حسن‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آوار برداری در روستای ذرتو از عصرپنجشنبه آغاز شده و امید می‌رود بعد از ظهر به اتمام برسد، در آوار برداری اولویت با روستاهایی است که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: خانه‌ها در برخی روستاها ترک خوردگی دارد که شاید بتوان آنها را تعمیر کرد، اکنون مردم به خاطر ترس از پس لرزه‌ها و آوار شدن خانه‌ها در چادر اسکان داده شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: شاید افراد علاقه‌مند به تعمیر خانه و بازگشت به آنها پس از پایان پس لرزه‌ها باشند، همچنین واحدهایی که تخریب شده اند بایستی بازسازی شوند.

مردم حق دارند از عملکرد مدیران عصبانی باشند

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این جای تاسف دارد که برخی مدیران با وجود تاکیدی که به آنها برای حل مشکل مردم می‌شود کاری انجام نمی‌دهند که نتبجه آن ایجاد نارضایتی و عصبانیت مردم است.

وی اضافه کرد: مردم هم می‌گویند مدیران عکس و فیلم می‌گیرند و می‌روند و مشکل همچنان باقی مانده است که این موارد را به جدیت پیگیری و مساله را حل می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: مردم مظلوم در چادر و فقر زندگی می‌کنند و کارشان باید انجام و مشکل حل شود و این را با جدیت دنبال می‌کنیم لذا این مردم آسیب دیده اکنون نیاز به حمایت دارند و اگر کار برای آنها انجام نشود روحیه شان را از دست می‌دهند.

رییس جمهوری پس از اطلاع از وقوع زلزله ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسوول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

برچسب‌ها حوادث طبیعی استانداری هرمزگان هرمزگان بندرعباس سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر پروندهٔ خبری زلزله در هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوادث طبیعی استانداری هرمزگان هرمزگان حوادث طبیعی استانداری هرمزگان هرمزگان بندرعباس سازمان امداد و نجات هلال احمر استانداری هرمزگان وقوع زمین لرزه مدیریت بحران زلزله زدگان وجود ندارد پس لرزه ها هلال احمر تخریب شده زلزله زده یک چادر خانه ها شده اند کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر ساعت ۱۷ و ۲۸ دقیقه عصر سه شنبه حوالی مرزن آباد، واقع در مازندران را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و ۵ کیلومتری مرزن آباد، ۱۸ کیلومتری کلاردشت و ۲۴ کیلومتری پول بود.

خسارتی تاکنون از این زمین لرزه ثبت نشده است.

کد خبر 6086928

دیگر خبرها

  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند