Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - گروه تعلیم و تربیت: مدارس کشور با آمدن کرونا شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کردند؛ کلاس‌های درس حضوری به تعطیلی کشیده شد و دانش‌آموزان از آموزش باکیفیت محروم شدند. هر چند که وزارت آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما، آموزش‌های تلویزیونی را آغاز کرد و معلمان هم تلاش کردند تا آموزش در بستر فضای مجازی را ارائه دهند اما باز هم کیفیت حلقه مفقوده‌ای بود که دغدغه خیلی از خانواده‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والدین در این زمینه دست به کار شدند و خودشان تا آنجایی که توانستند به فرزندشان در یادگیری کمک کردند اما مسأله اینجاست که هیچوقت والدین جای معلم را نمی‌گیرند؛ اصلا اگر قرار بود که والدین، خودشان به فرزندشان درس دهند که دیگر مدرسه و معلم و سیستمی به نام آموزش و پرورش شکل نمی‌گرفت.

خانم میرزایی مادر یک دانش‌آموز کلاس دومی به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته پسرم به پایه اول می‌رفت و این در حالی بود که فقط یک جلسه آن هم یک ساعت معلمش را دید؛ بعد از آن مدارس تعطیل شد؛ حالا تصور کنید دانش‌آموز کلاس اولی چگونه با معلمی که فقط یکبار دیده، انس بگیرد و چگونه معلم از طریق شبکه شاد که مدام هم با مشکلاتی همراه بود، به فرزندان‌مان آموزش داد.

وی ادامه داد: پسرم اصلا حاضر نبود فیلم‌های ارسالی معلمش را ببیند و من و پدرش که البته بیشتر من به این دلیل که در خانه بودم، مسؤولیت آموزش را به عهده داشتم؛ واقعا روزهای سختی بر ما گذشت و فکر می‌کنم آنطور که باید، فرزندم درس‌هایش را یاد نگرفته است.

** فرزندمان به کلاس بالاتر نرود!

 برخی والدین که احساس می‌کنند فرزندان‌شان در سال تحصیلی گذشته، اصلا درس‌ها را خوب یاد نگرفتند، درخواست دارند که فرزندشان در همین پایه تحصیلی بماند.

مادر یک دانش‌آموزان کلاس پنجم به خبرنگار فارس گفت: ما در روستا زندگی می‌کنیم اما سال گذشته اکثر کلاس‌ها مجازی برگزار شد و اصلا پسرم درس نخواند یعنی اصلا نمی‌دیدم که درسی خوانده باشد. امسال کلاس‌های درسشان حضوری شده است. به همین دلیل همان اول سال به معلم مدرسه‌شان گفتم که نمی‌خواهم به پایه بالاتر برود و در همین پایه قبلی درس بخواند اما او گفت که قانونی نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که فرزندم بدون اینکه در پایه چهارم چیزی یاد گرفته باشد به پایه بالاتر برود، فایده ندارد و امسال هم چیزی یاد نمی‌گیرد.

خانم رضایی مادر دو دانش‌آموز دبستانی هم معتقد است که فرزندانش چیزی یاد نگرفتند و او و همسرش نگران هستند که آنها با پایه ضعیف به مقاطع بالاتر بروند و نتوانند در آینده موفق شوند.

آنها بر این باورند که اگر فرزندان‌شان یک سال در پایه فعلی درس بخوانند بهتر است و اینکه یک سال دیرتر دیپلم بگیرند، در سرنوشت‌شان تأثیری دارد.

** اختصاص 4 هفته آغاز کلاس‌های درس به مرور درس‌های گذشته

آموزش و پرورش با این نظر والدین مخالف است؛ علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت فارس در خصوص دغدغه خانواده‌ها اظهار کرد: این موضوع از ضعف‌ها و آثار شرایط غیر حضوری است چون در شرایط آموزش غیرحضوری البته در حضوری هم اینگونه است؛ اگر یادگیرنده فعال نباشد، منفعل باشد و نتواند تمرکز بگیرد، میزان آموزش کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اقتضای آموزش‌های غیرحضوری است که ماهیت تعاملی ندارد و معلم نمی‌تواند نقش تسهیل‌گری خود را در یادگیری به خوبی ایفا کند و معلم نمی‌تواند سبک یادگیری دانش آموزان را در نظر بگیرد و متناسب با آنها خدمات ارائه دهد و ناچار ارتباطات تعاملی قوی برقرار نیست؛ در چنین شرایطی معلم، آموزش را ارائه می دهد و معلوم نیست چه میزان از اهداف درسی محقق می‌شود.

کمرئی افزود: برخی خانواده که در این زمینه هوشمند هستند و کیفیت یادگیری فرزندان‌شان برایشان مهم است، نسبت به میزان یادگیری نگرانی دارند. البته سیستم آموزشی در این زمینه دریافت‌هایی دارد و به همین دلیل فرصت‌های تعمیق یادگیری را ایجاد کرده و برنامه‌هایی را طراحی کرده است تا ارزشیابی‌های آغازین را که هدفش این است که نقطه عظیمت معلم را در تدریس مشخص کند، مورد توجه قرار دهد.

وی تصریح کرد: باید ارزشیابی اولیه نسبت به واحد‌های یادگیری صورت گیرد و ببینیم چقدر کلاس یکدست هست و بر همین اساس توصیه کردیم که ۴ هفته از آغاز کلاس را روی یادگیری‌های گذشته اختصاص دهند.

** تکرار پایه را توصیه نمی‌کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: خانواده‌ها نباید نگران باشند؛ چراکه همه اهداف درسی، رابطه طولی با یکدیگر ندارند و ممکن است برخی دروس منفک از هم قابل یادگیری باشد ولی در بعضی از دروس مثل علوم پایه، یادگیری‌ها و شایستگی‌های پایه مبنای یادگیری‌های بعدی است که در این خصوص باید کمک بگیرند و  آن پایه درسی را جبران کنند تا دانش‌آموزان در آینده با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: به هر حال ما تکرار پایه را توصیه نمی‌کنیم ضمن اینکه قانونی هم در این زمینه نداریم. اگر دانش‌آموز قبول شده و صلاحیتش از نظر مدرسه مورد تأیید قرار گرفته چه در ارزشیابی‌های توصیفی ابتدایی و چه در ارزشیابی های کمی دوره متوسطه،نباید به او بگوییم کهبه پایه قبل برگردد چون روی شخصیت دانش‌آموز هم اثر دارد.

کمرئی تأکید کرد: بهتر این است که خانواده‌ها برای جبران یادگیری‌های انجام نشده، فرصت را فراهم کنند و اجازه دهند دانش‌آموز مسیر طبیعی خودش را طی کند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی عليرضا كمرئي معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تكرار پايه كلاس بالاتر آموزش و پرورش دانش آموزان خانواده ها یادگیری ها دانش آموز کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ هزار مسافر در مدارس استان بوشهر اسکان یافتند

ایسنا/بوشهر مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: ۸۵ هزار مسافر از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون در کلاس‌های درس مدارس این استان اسکان یافته‌اند.

علی موحدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد اسکان آموزش و پرورش استان بوشهر ۴۶۰ مدرسه، سه هزار و ۴۵۰ کلاس ، ۲۰ سالن سرپوشیده، هشت اردوگاه دانش‌آموزی و ۴۰۰ نمازخانه را برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی آماده کرده است.وی بیان کرد: همچنین ۲۳ پایگاه در ۱۸ منطقه و شهرستان آموزش و پرورش استان بوشهر در پذیرایی از مسافران نوروزی خدمات‌رسانی می‌کنند.مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: این مجموعه از همه ظرفیت‌ها برای استقبال از گردشگران استفاده می‌کند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • چگونه دانشگاه‌ها زندگی افراد مسن را بهبود می‌بخشند؟
  • ۸۵ هزار مسافر در مدارس استان بوشهر اسکان یافتند
  • اسکان ۸۵ هزار مسافر در مدارس استان بوشهر
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان
  • راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار
  • اسکان بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ مهمان نوروزی در مدارس کرمانشاه
  • اقامت ۸۵ هزار مسافر در مدارس استان بوشهر
  • اسکان بیش از ۱۱ هزار و ۵۲۵ مهمان نوروزی در مدارس کرمانشاه
  • امسال امتحانات برای دو پایه تحصیلی نهایی می‌شود