Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی گفت: طی چند سال گذشته، ظرفیت ۸۴ میلیون تنی در صنعت پتروشیمی داشتیم که امسال به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و در واقع، جهش دوم این صنعت به طور کامل محقق می‌شود. برنامه‌ای وجود دارد که این ظرفیت در سال ۱۴۰۴، به ۱۳۰ میلیون تن در سال برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله جای بحث دارد، زیرا برای تکمیل طرح‌های جهش دوم تا پایان سال، حدود ۲ میلیارد دلار و برای تکمیل طرح‌های جهش سوم تا پایان ۱۴۰۴ نیز، ۱۹ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

او تصریح کرد: تامین شدن ۱۹ میلیارد دلار طی ۴ سال آینده، به بستر‌های خاصی نیاز دارد. در زمانی که تحریم‌ها نبود و حمایت‌های دولتی صورت می‌گرفت، ظرف ۱۲ سال، ۳۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت انجام شده که ۵۴ درصد از آن، یعنی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار از این سرمایه گذاری، توسط فاینانس‌های خارجی تامین شده است.

کریمایی ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار و جلب اعتماد سرمایه گذاران داخلی، همچنین تغییر شرایط تعاملات بین المللی برای جذب سرمایه گذاران خارجی، از جمله اقداماتی است که برای نزدیک شدن به رقم ۱۹ میلیارد دلار به آن‌ها نیاز داریم. البته که اجرای جهش سوم، صنایع متعددی را در داخل کشور فعال خواهد کرد، اما محقق شدن آن، نیاز به اقدامات متعددی از نظر تکنیکی، دانش فنی و سرمایه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید:

هم افزایی بورس انرژی و بورس کالا، راهکاری برای شفافیت نرخ خوراک پالایشگاه‌ها توسعه صنایع پایین دستی وظیفه دولت هاست نه پتروشیمی‌ها

او در پاسخ به این سوال که صادرات به منظور ارزآوری برای شرکت‌های پتروشیمی اهمیت بیشتری دارد یا تامین مواد اولیه صنایع داخلی؟  گفت: در شرایط تحریمی، برای شرکت‌های پتروشیمی توزیع محصولاتشان در داخل کشور به صرفه‌تر از صادرات است، زیرا صادرات در این شرایط  پیچیده و زمانبر است.

این فعال صنفی پتروشیمی گفت: ریسک صادرات در وضعیت تحریمی بالاست، عرضه محصول در داخل، بر اساس قیمت‌های بین المللی و در سیستم بانکی داخلی است و ریسک کمتری دارد. مسئله مهم در این زمینه، مربوط به توسعه صنایع پایین دستی است؛ طی این سال‌ها که صنعت پتروشیمی رشد کرده، صنایع پایین دستی آن رشد نکرده اند.

او توضیح داد: سال گذشته ۲۴ میلیون تن صادرات داشتیم که اگر صنایع پایین دستی رشد کرده بودند، می‌توانست بخش زیادی از آن را جذب کند. این جمله که "توسعه صنایع پایین دستی وظیفه پتروشیمی است" نگاه غلطی است؛ چرا که در حقیقت، دولت باید فضا را ایجاد کند تا هر فردی که توانایی دارد، در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کند. افرادی که توسعه صنایع پایین دستی توسط پتروشیمی‌ها را مطرح می‌کنند، در واقع از انجام مسئولیت فرار می‌کنند.

سبد محصولات پتروشیمی باید متناسب با بازار بین المللی باشد

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود توانمند شدن ایران در صادرات محصولات صنایع پتروشیمی، چرا هنوز برخی از محصولات این صنایع نیاز به واردات دارد؟ گفت: نوع محصولات در سبد تولیدی پتروشیمی مهم است. مثلا طی ۴ سال آینده، حجم بالایی از متانول و اتانول خواهیم داشت؛ بنابراین لازم است که سبد را به درستی بچینیم.

او اضافه کرد: این مسئله مربوط به زمانی است که اقتصاد دولتی بود و نگاه کسب و کاری وجود نداشت، اما در حال حاضر این که صرفا کدام محصول را بهتر می‌توانیم تولید کنیم ملاک نیست؛ بلکه باید مطابق با نیاز بازار‌های بین المللی هم تولید داشته باشیم که در آینده بتوانیم صادر کنیم.

کریمایی بیان کرد: اگر بخواهیم ۴ سال دیگر، ۱۶ میلیون تن متانول صادر کنیم، باید برنامه داشته باشیم. آیا می‌توانیم این حجم را صادر کنیم؟  از طرفی، صادرات این حجم در بازار‌های جهانی، ممکن است سبب پایین رفتن قیمت‌ها شود و درآمد‌های فعلی را هم محقق نکند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع پتروشیمی تحریم های ایران صنایع پایین دستی توسعه صنایع پایین دستی ۱۹ میلیارد دلار صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری بین المللی میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس

بانک مرکزی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره عدم تأمین ارز واردات اعلام کرد: این بانک آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛  اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در واکنش به انتشار مطلبی به نقل از صدیف بدری نماینده مردم  اردبیل در مجلس شورای اسلامی با عنوان " وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد"؛ ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد:  از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت  3 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است .

براین اساس  از اول فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه 1403، سه میلیارد و 2 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان 621 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ یک میلیارد و 744 میلیون دلار و برای خدمات 539 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 548 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 73 میلیون دلار و در مجموع 621 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

لازم به ذکر است  تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 398 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 134 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 112 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 88 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 155  میلیون دلار صورت گرفته است.

این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 165، 26، 126، 91، یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایاین فروردین ماه سال جاری دریافت کرده اند. 
علاوه بر این گروه ها، 861 میلیون دلار ارز نیمایی و 130 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

آمارها حاکیست حجم تراکنش ارزی کشور در سال 1402 از مرز 138 میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی سال گذشته بیش از 69 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز را انجام داد.برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز پارسال بیش از 85 میلیارد دلار بوده است.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛  اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار دهد .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • راهیابی ۱۰ ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد