Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع لبنانی گزارش دادند که عربستان ضمن ارسال پیام‌های تهدیدآمیز برای لبنان در صورت عدم برکناری یا استعفای جورج قرداحی در تلاش برای تشکیل یک ائتلاف سیاسی ضد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که با تشکیل دولت لبنان طی چند ماه گذشته مردم این کشور امیدوار به آغاز مسیر اصلاحات و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی بودند، بعد از بحران آفرینی عربستان به همراه سایر کشورهای حوزه خلیج فارس علیه لبنان، این کشور اکنون در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشته و مدت زمان زیادی است که هیچ‌گونه نشستی در دولت برای رسیدگی به مسائل اجتماعی و معیشتی برگزار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در حالی که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان برای مارس آینده تعیین شده بود و طرفهای مربوطه چندین بار تاکید کردند که انتخابات در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که تاریخ برگزاری این انتخابات همچنان جای بحث دارد و با اطمینان نمی‌توان گفت در موعد مقرر برگزار می‌شود.

از طرف دیگر پرونده انفجار بندر بیروت و روند انجام تحقیقات آن و سیاسی کاری «طارق البیطار» قاضی این پرونده نیز موضوع جدیدی نیست و همچنان یکی از مسائل مورد مناقشه میان نیروهای سیاسی مختلف لبنان است.

در همین چارچوب برخی منابع ارشد سیاسی لبنان که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با رای الیوم اعلام کردند، ممکن است که هفته آینده شاهد انجام تحرکاتی در مسیر به حرکت درآوردن چرخ دولت و از سرگیری جلسات آن باشیم. طبق آخرین آمار توافقاتی برای تشکیل جلسه دولت بعد از یک وقفه نسبتا طولانی مدت حاصل شده تا مسائل حساس و مهم همانند پرونده انفجار بیروت مورد بررسی قرار بگیرد.

لبنان| موضع معاون نصرالله درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس/ پروژه‌های اشغالگران را ناکام گذاشتیمروحانی لبنانی مخالف حزب‌الله که از دولت عربستان تابعیت گرفت، کیست؟حزب الله: عربستان به دنبال نابودی لبنان است

این منابع افزودند، ممکن است رایزنیها در دولت منجر به توافقی جهت برکناری یا استعفای «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان به عنوان نقطه آغاز کاهش بحران با عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس شود؛ به ویژه اینکه عربستان پیام تهدید آمیزی برای لبنان ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر تصمیمی برای برکناری قرداحی اتخاذ نشود، اقدامات خود را ضد بیروت تشدید خواهد کرد.

به گفته این منابع، عربستان در پیام تهدید آمیز خود ضد لبنان تاکید کرده که برکناری جورج قرداحی می‌تواند مسیر گفتگو میان دو طرف را باز کند. اطلاعات نشان می‌دهد که عربستان در حال اتخاذ سیاست «چماق و هویج» در لبنان است.

منابع سیاسی لبنان افزودند، اما تصور اینکه عربستان صرفاً بعد از برکناری یا استعفای جورج قرداحی مواضع نرمی در قبال لبنان پیش بگیرد، خوشبینانه است و حداکثر پیشرفتی که در این مرحله می‌توان در روابط ریاض و بیروت پیش بینی کرد، بازگشت سفیر عربستان به لبنان و کاهش فشارهای سیاسی و رسانه‌ای ضد این کشور است.

منابع مذکور لبنانی تصریح کردند، در مرحله آینده به احتمال زیاد عربستان در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مارس منتظر نتیجه این انتخابات خواهد بود و آنگونه که اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد، ریاض در صدد تشکیل یک ائتلاف انتخاباتی در لبنان به ریاست «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی است و تلاش دارد «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه نیز به این ائتلاف بپیوندد. علاوه بر سمیر جعجع که نزدیکترین متحد عربستان در لبنان است، ریاض کار جذب گروه‌های اجتماعی و مدنی در لبنان و همچنین عناصر باقیمانده جریان 14 مارس را آغاز کرده تا مهره‌های مورد نظر عربستان در لبنان اکثریت پارلمانی را به دست بیاورند.

منابع لبنانی در ادامه گفت‌وگوی خود با رای الیوم اظهار داشتند، عربستان در تلاش برای پیروزی ابزارهای خود در لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور است؛ چرا که این امر تاثیر زیادی بر انتخاب رئیس جمهور جدید خواهد داشت و همچنین می‌تواند سیاستهای عمومی لبنان را طبق چشم انداز عربستان ترسیم کند. تبدیل ائتلاف‌های انتخاباتی به یک ائتلاف سیاسی ضد حزب الله و هم پیمانانش در لبنان از جمله دیگر اهداف مهم عربستان در مرحله پیش رو است.

به گفته منابع مذکور لبنانی، اما عربستان با وجود سرمایه گذاری مالی هنگفتی که برای هدایت کمپین خود علیه حزب‌الله در نظر گرفته و همچنین با وجود تشدید فشار اقتصادی علیه لبنان نمی‌تواند در این پروژه به موفقیت برسد و تاکنون همه شاخص‌ها حاکی از شکست ریاض در این مسیر است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی لبنان اخبار عربستان سعودی لبنان انتخابات پارلمانی لبنان جورج قرداحی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بمباران سنگین مرکز اورژانس در لبنان

منابع خبری از شهادت ۷ نفر در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مرکزی پزشکی در جنوب لبنان خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی لبنانی از شهادت ۷ نفر بر اثر بمباران مرکز اورژانس شهرک الهباریه در جنوب لبنان خبر داد.

این منابع تاکید کردند که جست و جو برای افراد مفقود در زیر آوار همچنان ادامه دارد.

انجمن امدادی لبنان در واکنش به این بمباران اعلام کرد که ما از مقامات لبنان می‌خواهیم اقدامات لازم را برای تعقیب جنایتکاران در دادگاه‌های بین المللی انجام دهند. این انجمن افزود: بمباران مرکز اورژانس جنایتی شنیع با نقض تمام معیارها و نقض قوانین بین المللی است و ما متجاوزان را کاملاً مسئول می‌دانیم.

مرکز دفاع مدنی لبنان هم تاکید کرد جستجو برای یافتن مفقودین زیر آوار در پی حمله اسرائیل به الحبریه در جنوب لبنان ادامه دارد.

حمله اخیر یکی از سنگین‌ترین حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان طی شش ماه گذشته و از زمان عملیات طوفان الاقصی و تشدید تنش در مرز لبنان به شمار می‌رود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • حمله حزب‌الله به شهرک صهیونیستی/آتش در «کریات شمونه» شعله کشید
  • بمباران سنگین مرکز اورژانس در لبنان
  • مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • مخالفت حزب الله با درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • انگلیس، چین را به حملات سایبری متهم کرد
  • پاسخ معاونت پارلمانی ریاست جمهوری به یک نماینده
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری علیه انتقادهای یک نماینده مجلس یازدهم
  • پاسخ معاونت پارلمانی ریاست جمهوری به اظهارات یک نماینده