Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@11:29:32 GMT

ادعای کمبود پزشک درست نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۸۱۹۴

ادعای کمبود پزشک درست نیست

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پزشک مورد نیاز را برای تک تک مراکز روستایی و شهری با اخذ تعهدات ۲۰ ساله تامین کرده است، ادعای کمبود پزشک را نادرست خواند.

به گزارش مشرق، محمد رضا امینی فرد، با اشاره به اینکه در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب با توجه به کمبود پزشک و حضور پزشکان خارجی، با هدف تامین نیروی پزشکی مورد نیاز کشور بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم منفک و به وزارت بهداشت الحاق شد، اظهار کرد: رهاورد این امر راه اندازی دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک بود که با احتساب دانشگاه آزاد، حدود هشتاد دانشکده پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و…، ایجاد شد به طوری که علاوه بر رفع نیاز داخلی تعداد پزشکان عمومی و متخصص کشور به بیش از ۱۶۰ هزار نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر چند در تمام این سال ها کیفیت آموزشی به دلیل تعداد زیاد دانشجویان دچار افت قابل ملاحظه ای شده است اما با تخصیص سهمیه گوناگون مانند مناطق محروم وغیره؛ وزارت بهداشت پزشک مورد نیاز را برای تک تک مراکز روستایی و شهری با اخذ تعهدات ۲۰ ساله تامین کرده است.

بیشتر بخوانید

کمبود پزشک محسوس است

امینی فرد تاکید کرد: ادعای کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم نادرست بوده و بیشترین مشکل توزیع نامناسب و عدم اشتیاق فارع التحصیلان بدلیل دریافت نامناسب حقوق و…، است.

وی با اشاره به اینکه چالش بعدی عدم تمایل جهت ورود به دوره های تخصصی به دلیل پایین بودن حقوق و عدم دورنمای مناسب و…، بوده که باعث خروج از کشور شده است، گفت: بنابراین با طرح یک فرضیه غلط مبنی بر کمبود پزشک و راه حل افزایش بدون ضابطه پذیرش دانشجو؛ نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه با تولید انبوه و بدون کیفیت نیروی پزشکی سلامتی مردم بخطر افتاده و منابع کشور هدر رفته و روند خروج از کشور تسریع خواهد شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی یکی از مهم ترین مشکلات جامعه پزشکی را تغییر نگاه کلان به این قشر دانست و بیان کرد: بسیاری از اظهارنظرها براساس درآمد نجومی تعداد محدودی از پزشکان در تهران و شهرهای بزرگ است که این نگاه به سایر پزشکان تسری داده می شود در صورتی که واقعیت چیزی دیگری است.

عدم تناسب تعرفه با هزینه های آزمایشگاه ها

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، آزمایشگاهای پاتولوژی و پزشکی رایکی از مهم ترین مراکز تشخیصی با تعداد زیادی نیرو و تجهیزات و…، عنوان کرد و گفت: آزمایشگاهها بدلیل نیاز ارزی جهت تامین کیت و تجهیزات و همچنین عدم تناسب تعرفه و هزینه ها با نوعی تراز منفی مزمن و اکنون ورشکستگی روبرو شده اند.

وی اضافه کرد: افزایش مشخص و محدود سالیانه تعرفه ها در کنار روند افزایشی قیمت چندین کیت و تجهیزات بهمراه حقوق، بیمه و سایر هزینه ها؛ وضعیت تاریکی را پیش روی آزمایشگاهها قرار داده بطوری که بسیاری از این موسسات به ورطه تعطیلی افتاده اند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشور در شورای عالی نظام پزشکی در ارتباط با فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: در حوزه آزمایشگاه بدلیل فارغ التحصیل شدن تعداد مناسب متخصصین پاتولوژی که قادر به ارائه خدمت در بخش کلینیکال یا آزمایشگاه تشخیص طبی و هم بخش آناتومیکال و نمونه های ارسالی بافت و اعمال جراحی بوده و در دورترین شهرهای کشور مانند نیک شهر و راسک مشغول بخدمت هستند؛ مشکل چندانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در صورت نیاز وزارت بهداشت، می توان با افزایش ظرفیت دستیاری پاتولوژی، آن را برطرف نموده است. همچنین جهت ارتقاء بیشترکیفیت ها از سال گذشته دوره های فلو، فوق تخصصی و کوتاه مدت آزمایشگاههای بالینی و تشریحی شروع شده است.

امینی فرد اذعان کرد: در رده های کارشناس و کارشناس ارشد نیز به تعداد کافی نیرو موجود است و در صورت نیاز میتوان نسبت به پذیرش دانشجوی مربوطه اقدام نمود و در صورت عدم توجه به نیازِ واقعی و تعداد زیاد فارغ التحصیلان، در چشم انداز آینده بیکاری این گروه را متصور خواهیم بود.

اعتبارات حوزه آزمایشگاهی کشور حداکثر ۵ درصد است

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به نقش برتر آزمایشگاه ها در تشخیص و درمان بیماری ها گفت: میزان اعتبارات حوزه آزمایشگاهی کشور ناچیز بوده و حداکثر ۵ درصد است که در مقایسه با دارو، بخش بستری وغیره بسیار کم بوده و چنان چه افزایش تعرفه های آزمایشگاهی (حتی با چندین برابر تعرفه های موجود) و با پوشش بیمه ای که منجر به کاهش پرداخت از جیب مردم، تشخیص بهتر، مصرف داروی کمتر و کاهش هزینه های بیمارستانی شود؛ سرجمع باعث کاهش هزینه های درمانی و ادامه فعالیت و افزایش کیفیت آزمایشات خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعرفه های پایین فعلی با تعرفه واقعی تفاوت چشمگیری دارد؛ تصریح کرد: مردم توان پرداخت همین تعرفه اندک را ندارند و باید دولت؛ وزارت بهداشت را در جهت ساماندهی حوزه های دارو و بستری و نیز تقویت بخش آزمایشگاهی با افزایش هدفمند تخصیص ارز به آزمایشگاهها در کنار کاهش منطقی مصرف دارو مجاب کند.

امینی فرد خاطرنشان کرد: یکی از چالش های حوزه آزمایشگاهی که باعث فروپاشی سیستم خواهدشد؛ حذف ارز ۴ هزارو دویست تومانی و تخصیص ارز ۲۳ هزار تومانی است و پیامد آن افزایش چهار تا پنج برابری قیمت کیت ها و تجهیزات است که با توجه به تعرفه پایینِ موجود، راه برون رفت تعطیلی یا افزایش شدید تعرفه هاست و راه حل سریع این معضل هم عدم قطع ارز تا زمان عدم نیاز به واردات کیت و تجهیزات است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو کمبود پزشک سازمان نظام پزشکی سلامت شورای عالی نظام پزشکی حوزه آزمایشگاه وزارت بهداشت کمبود پزشک امینی فرد هزینه ها تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟

خودکشی رزیدنت‌ها و پزشکان در ماه‌های اخیر، نگرانی‌ها را بابت وضعیت این صنف بیشتر کرده است.

به گزارش انتخاب، حسین کرمانپور، پزشک، درباره خودکشی رزیدنت‌ها گفت: شما یک زمان یک خودکار گم می‌کنید، یک زمان طلا گم می‌کنید. طلا اگر خیلی کوچک هم باشد، بیشتر صدا می‌کند، اما اگر یک خودکار افتاد زمین، کسی نگران نمی‌شود. دولت باید نگران سرمایه‌های خودش باشد. جامعه پزشکی که قرار است آینده کشور را تأمین کنند، یک سرمایه جدی به حساب می‌آیند. اینکه عده‌ای داد می‌زنند و نگران این موضوع هستند به این خاطر است که یک سرمایه با هزینه ملت در حال از بین رفتن است. مهاجرت پزشکان و خودکشی‌ها و ترک کردن طرح‌هایشان نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند که سازمان نظام پزشکی و قسمت‌های مرتبط باید پاسخگو باشند.

وی در ادامه درباره علل اصلی خودکشی دستیاران پزشکی و پزشکان بیان کرد: به نظر من علت این خودکشی‌ها طبقه‌بندی دارد و فقط علت مالی ندارد. علل مالی در رده‌های دوم و سوم است. مباحث کاری، امید به آینده، برخوردساختار‌ها و مباحث مالی در این بین مؤثر است. وقتی در سخت‌ترین رشته قبول می‌شوید، تضمین آینده هم مهم می‌شود. هزینه کنکور و تلاش بسیار و شب بیداری‌ها برای پزشک شدن و دریافت حقوق اندک به چه درد می‌خورد؟ ما هم که پزشک مانده‌ایم شرایط سختی داریم. اگر دستمزد نیروی کار تأمین نشود، یک جای کار عیب پیدا خواهد کرد. مثل این می‌ماند که شما قیمت یک کالا را کم نگه دارید، اما همان قیمت کم را هم پرداخت نکنید. به نوعی پزشک بودن در ایران صرفه اقتصادی ندارد. تنها چیزیکه برای پزشکی مانده بحث ارزش آن است.

کرمانپور درباره وضعیت پزشکان در کشور‌های توسعه یافته گفت: در کشور‌های جهان سوم و از جمله ایران، نگاه ما به پزشکی نگاه کارگری است. در کشور‌های پیشرفته، نگاه به پزشکی یک نگاه توام با دانش و فناوری است که در اختیار هرکسی نیست. در تمام دنیا برای پزشکان ارزش قائل هستند و درآمد‌های خوبی هم دارند. کسی که می‌خواهد به این ارزش دست پیدا کند زحمت بسیاری هم می‌کشد. دولت‌ها نیز مراقب پزشکان هستند تا بی انگیزگی، آن‌ها را به سوی خودکشی نکشاند.

دیگر خبرها

  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند
  • تصویب تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در دولت/ افزایش ۳۵ درصدی؛ ۱۱ درصد کمتر از مصوبه شورای عالی بیمه!
  • تعرفه‌های پزشکی چند درصد افزایش پیدا کرد؟
  • افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال جدید
  • تکذیب افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی
  • تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد افزایش می‌یابند