Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با توجه با اظهارات «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران که از احتمال فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه به ایران به رغم نگرانی‌های آمریکا گفته بود، این مسئله را برای نیروی هوایی آمریکا دردسرساز دانسته است. 

در این مطلب به بحث آسیب‌پذیری رادارگریزی جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکایی اشاره شده و آمده است: وقتی صحبت از (سامانه‌های) دفاع هوایی قدیمی یا موجود روسیه می‌شود که ایران به داشتن آن شناخته می‌شود، این ادعا که رادارگریزی بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود، دستکم بسیار قابل تردید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه آمریکایی سپس اذعان کرده با این حال، سامانه‌های اس-۴۰۰ ارتقا یافته و البته اس-۵۰۰ ممکن است سناریوی کمی متفاوتی داشته باشد.

نشنال اینترست این سوال را مطرح کرده که «آیا اف-۲۲، بمب‌افکن‌های بی-۲ و حتی اف-۳۵ می‌توانند در پرواز بر فراز ایران و سایر مناطق متخاصم خاورمیانه آسیب‌پذیر باشند؟» و در ادامه نوشته، در حالی که چنین سناریویی در سال‌های اخیر با هیچ تخمینی وجود نداشته، وضعیت موجود ممکن است تغییر کند.

در ادامه این گزارش، این سوال مطرح شده که «داشتن اس-۴۰۰های پیشرفته برای ایران چه معنایی دارد؟» و پاسخ داده شده که «به نظر می‌رسد پاسخ به شدت به میزان ارتقاء سامانه‌های دفاعی ساخت روسیه بستگی دارد. مدرن‌ترین انواع اس-۴۰۰ از نسل جدیدی از پردازنده‌های دیجیتال، شبکه‌های کامپیوتری و تشخیص فرکانس راداری استفاده می‌کنند که باعث می‌شود برخی از رسانه‌های روسیه ادعا کنند که می‌توانند جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم و بمب‌افکن‌های بی-۲ را نابود کنند».

طبق این گزارش، علاوه بر این، وجود سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتر در منطقه، احتمالات تهدید را برای هواپیماهای اسرائیلی در حال عملیات در منطقه بیشتر می‌کند و به طور بالقوه به تقویت "گروه‌های تروریستی شبه‌نظامی یا دیگر انواع نیروهای هیبریدی-پارتیزانی" متخاصم با ایالات متحده و اسرائیل کمک می‌کند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، به نظر می‌رسد خطر واقعی سامانه‌های اس-۴۰۰ ارتقا یافته احتمالاً مربوط به سرعت پردازش رایانه‌ای است که تا چه حد آن‌ها به یکدیگر متصل هستند. اگر توانایی آن‌ها در حفظ ردیابی هواپیما در سرعت‌های بالاتر ودر محدوده‌های بیشتر به دلیل توانایی سریع‌تر یکپارچه‌سازی و تبادل اطلاعات بهبود یابد، هواپیماها می‌توانند آسیب‌پذیرتر شوند، حتی اگر خود سخت‌افزار یا مهمات تغییر زیادی نکرده باشند.

اخیراً «الکساندر میخیِف» مدیرکل «روزوبرون‌اکسپورت» صادرکننده تسلیحات روسیه گفت مسکو ضمن رعایت دقیق قوانین بین‌المللی و قوانین هر دو کشور به همکاری‌های نظامی-فنی با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، در نوامبر ۲۰۱۵، روسیه قرارداد فروش چهار واحد سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ با ایران را تمدید کرد و در سال ۲۰۱۶ این تجهیزات ارسال شد. قرارداد مشابهی در سال ۲۰۰۷ امضا شد، اما در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت انتقال تسلیحات به ایران، مسدود شد.

در اواخر ماه اوت، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران به اسپوتنیک گفت که دو کشور در حال مذاکره در مورد طیف وسیعی از محصولات نظامی با توجه به لغو محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند.

پیش‌تر هم «دمیتری شوگایف» مدیر سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه گفته بود مسکو چشم‌انداز همکاری نظامی و فنی با تهران دارد و جمهوری اسلامی به تهیه انواع سلاح‌های روسی علاقه‌مند است.

وی در توضیح سخنان خود اظهار داشت: ما روابط دیرینه با ایران داریم. در حال اجرای تعهدات قراردادی هستیم. چشم‌اندازهایی [در خصوص همکاری‌های نظامی و فنی] وجود دارد. تهران به انواع مختلف [تسلیحات روسی] علاقه‌مند است.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود ایران و روسیه با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، چشم‌اندزهای خوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و فنی دارند.

جلالی اظهار داشت: «تردیدی نیست که در این شرایط همکاری ما با روسیه در زمینه نظامی و فنی در حال توسعه خواهد بود. پیش شرط‌هایی برای این امر وجود دارد. ما مذاکرات زیادی با شرکای روسی در این مورد انجام داده‌ایم. با رفع محدودیت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم همکاری کنیم و قراردادهایی را که داریم اجرا کنیم. من چشم انداز خوبی برای همکاری بین کشورهایمان در این زمینه می‌بینم.»

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا روسیه اس 400 ایران رادارگریزی اف 35 نظامی و فنی اس ۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

وزیران امور خارجه گروه هفت در خاتمه نشست خود در ایتالیا امروز جمعه بیانیه‌ای را منتشر کردند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، آنها در این بیانیه با تداوم موضع خصمانه علیه روسیه نوشتند: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشورهای ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزارها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است، کشورهای گروه هفت به وضع تدابیر برای سختگیری بیشتر درباره رعایت سقف قیمت برای نفت روسیه ادامه خواهند داد.

آنها در این بیانیه مدعی شدند: «ما از همه کشورها می‌خواهیم وارداتشان از روسیه را که در راستای حمایت از جنگ این کشور است، کاهش دهند. ما به اتخاذ گام‌ها در راستای سخت‌گیری بیشتر نسبت به پایبندی به سقف قیمت نفت و اجرای این سقف ادامه خواهیم داد.»

کشورهای گروه هفت در ادامه این بیانیه تهدید کردند به بررسی راه‌ها به منظور بهره‌برداری از دارای‌هایی تصرف شده روسیه به نفع اوکراین ادامه خواهند داد.

در این بیانیه نوشته شده است: «ما به بررسی همه موقعیت‌های ممکن برای کمک به غرامت گرفتن اوکراین از روسیه مطابق با سیستم‌های قانونی مربوطه ما و قوانین بین‌المللی ادامه خواهیم داد. »

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • گروه ۷ کشور‌های همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • گروه ۷: ایران با آژانس همکاری کند/مخالفت با عملیات نظامی اسرائیل در رفح
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • همکاری ایران و روسیه برای رسیدن به ائتلاف دفاعی
  • اختلال در سامانه بیمه‌های سلامت و روستایی بیماران کاشمر را به دردسر انداخت
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • همکاری ازکی‌وام و بانی‌مد؛ تسهیل خرید اعتباری برای کاربران
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها