Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، هرساله با آغاز فصول سرد، آلودگی هوا نیز تبدیل به معضل اساسی کلانشهر‌ها می‌شود؛ همچنین در کنار آلودگی هوا، ترافیک در این فصول نیز از مشکلات اساسی شهر‌های بزرگ است. حالا سه سالی است که در کنار آلودگی هوا و ترافیک؛ کرونا نیز به این چرخه اضافه شده است. سه عاملی که هر کدام از آن‌ها باعث تقویت و تشدید دیگری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترافیک سبب آلودگی هوا، لغو محدودیت‌های کرونایی سبب ترافیک.

مهر و آبان امسال آلوده‌تر از مهر و آبان سال گذشته

بهزاد اشجعی کارشناس آلودگی هوا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصول سرد سال اظهار کرد: روز‌های آلوده در مهر و آبان امسال در مقایسه با سال گذشته آلوده‌تر بوده و در سال جاری میزان ذرات معلق شرایط خوبی نداشته است.

او در ادامه بیان کرد: در ماه‌های آینده نیز پیش بینی می‌شود که تا آخر سال وضعیت خوبی نخواهیم داشت و متاسفانه از سال گذشته تا الان هیچ اقدام خاصی برای کاهش آلودگی هوا رخ نداده است.

اشجعی با اشاره به اینکه لغو محدودیت‌های کرونایی سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود، گفت: امسال برخلاف سال گذشته به دلیل لغو محدودیت‌های کرونایی انتظار می‌رود افزایش آلودگی هوا بیشتر از حد معمول باشد و برای روز‌های پیش رو نیز شرایط جوی تعیین می‌کند که آلودگی هوا کمتری خواهیم داشت یا بیشتر.

این کارشناس آلودگی هوا افزود: سازمان هواشناسی باید برای ۴ روز آینده پیش بینی کند که شرایط جوی چگونه خواهد بود. زمانی که شرایط پایدار جوی در کلانشهری، چون تهران رخ می‌دهد باید جلسه اضطراری تشکیل شود تا با تصمیم گیری‌های جدی وخامت اوضاع کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه اگر وضعیت هوا بیش از دو روز در شرایط نارنجی باشد، باید تصمیمات شرایط قرمز گرفته شود، گفت: تعطیلی همه مراکز آموزشی، تاخیر دوساعته در شروع بکار و تعجیل دوساعته در پایان کار ادارات دولتی، توقف فعالیت‌های عمرانی، اعمال محدودیت‌های تردد توسط پلیس راهور، ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌های اطراف شهر و ... از جمله این تصمیمات است.

اشجعی درباره منابع انتشار آلودگی هوا تصریح کرد: خودرو‌های فرسوده و خودرو‌های دیزلی فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا هستند. صنایع، خودرو‌های بنزینی، نیروگاه‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز به ترتیب از منابع مختلف در آلودگی هوای زمستان هستند.

این کارشناس آلودگی هوا بیان کرد: برای مقابله با هریک از منابع آلودگی هوا برنامه‌هایی تدوین و در قانون هوای پاک ذکر شده، اما متاسفانه به اجرا نرسیده است.

لغو محدودیت‌های کسب و کار یکی از دلایل افزایش ترافیک است

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره دلایل افزایش ترافیک در فصول سرد سال گفت: با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری کلاس‌های درسی را برگزار می‌کنند، اما بار ترافیک شهری در پایتخت نسبت به ۲ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به آمار ۶ ماهه اول و دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ٩٩ درصد قابل توجهی افزایش بار ترافیکی در تهران را شاهدیم؛ شروع بار ترافیکی در این مدت از ساعت ۶ و ١٠ دقیقه صبح بوده و این آمار نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ نیز افزایش بار ترافیکی را نشان می‌دهد.

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: از دیگر دلایل افزایش بار ترافیکی پایتخت می‌توان به لغو محدودیت‌های کسب و کار اشاره کرد.

سرهنگ محمد رنجبر با بیان اینکه در دوران کرونا استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی نیز کاهش یافت، این امر را در افزایش ترافیک کلانشهر تهران دخیل ارزیابی و عنوان کرد: استفاده از این وسایل به یک سوم مدت مشابه قبل از شیوع کرونا رسیده است و دو سوم دیگر به دلیل ترس از فضای بسته مترو و اتوبوس از خودرو‌های شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، بار ترافیک سنگین در تهران را به وجود می‌آورد، گفت: با توجه به افزابش بار ترافییک در تهران به طور قطع آلودگی نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

سرهنگ رنجبر با بیان اینکه افزایش بار ترافیکی باعث استفاده بیشتر مردم از موتورسیکلت می‌شود، افزود: استفاده از این وسیله باعث افزایش آلودگی هوا و صوتی می‌شود چراکه هر موتورسیکلت چند برابر یک خودرو می‌تواند آلودگی تولید کند.

رییس پلیس تهران بزرگ در این باره گفت: تهرانِ امروز حاصل کار‌هایی است که در گذشته انجام شده، ولی همچنان ترافیک و آلودگی شهر گریبان گیر ما است؛ هیچ مشکلی در کشورمان غیر قابل حل نیست، اما مشکلاتی مانند ایمنی راه‌ها و ترافیک شهر تهران باید با تعامل بین دستگاه‌های مربوطه حل شود.

سردار حمیدی افزود: از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی ترافیک تهران به عنوان یک ماجرای غیرقابل حل مطرح بود و بدانید که آلودگی شهر ربطی به تحریم و مسائل دیگر ندارد و باید در موضوع آموزش فرهنگ استفاده از خودرو تلاش بیشتری شود؛ نگاه خودرو محوری شهر راه دچار مشکل ترافیک کرده است.

عامل یک سوم مرگ ها، آلودگی هواست

جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: در دنیا از میان ۱۰ نفر، ۹ نفر هوای آلوده را تنفس می‌کنند و این امر باعث می‌شود که هر ساله ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند.

او با اشاره به اینکه عامل یک سوم مرگ ها، آلودگی هواست، گفت: ذرات معلق از سد دفاعی بدن از طریق تنفس عبور می‌کنند و در نهایت به قلب رسیده و باعث تخریب می‌شوند.

میرزایی تصریح کرد: آلودگی هوا باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه این امر موجب افزایش التهاب و تشدید بیماری‌های زمینه ای، چون آسم می‌شود و خطر آسم و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

این متخصص توصیه کرد: افراد در این روز‌هایی که هوا خیلی آلوده است، حتی الامکان از حضور در فضای بیرون خودداری کرده و در منزل بمانند.

در کنار مشکلاتی که در بالا ذکر شد، کرونا نیز در کلانشهرها، به ویژه در مکان شلوغ از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی جولان می‌دهد و سبب افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در شهر‌های بزرگ شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی هوا ترافیک کلانشهر افزایش بار ترافیکی لغو محدودیت آلودگی هوا سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۳۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس درباره کیفیت زندگی در تهران به خبرآنلاین می‌گوید: کیفیت زندگی در شهر تهران کاهش یافته است. ساخت و ساز شهری مبتنی بر طبیعت تهران نیست. رود دره‌ها به‌کانال‌های فاضلاب تبدیل شده است. فضاهای اطراف رودخانه‌های تهران رها شده است. تهران شهر زخمی شده‌ای است که طرح‌های نجات در آن اجرا نشده و طرح جامع اول تهران متوقف شده است. اینجا بزرگراه‌ها ساخته شده اما بدون اینکه بدانند هدف از آن چه بوده است. زمانی هم شهرداری تهران مایل نبوده شهر طرح داشته باشد چون می‌خواسته تراکم فروشی کند. بخش عمده‌ای از مشکلات تهران مربوط به‌همین طرح‌های زخمی شده و رها شده است. الان هم تهران طرح ندارد.

او در پاسخ به این سوال که کدام شهر می‌تواند به جای تهران پایتخت ایران شود، بیان می‌کند: غیرممکن است. شما برای این کار پول ندارید. هر جای دیگر را هم برای پایتخت شدن انتخاب کنید دوباره همین مشکلات در آن تکرار می‌شود.

این کارشناس در خصوص اینکه زمان آقای احمدی‌نژاد کار انتقال پایتخت شروع شد، حتی معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌اصفهان و شیراز منتقل شدند، و ادامه آن روند موفق می‌شد، می‌گوید: نه، آن اقدامات پشتوانه مطالعاتی نداشت. ضمن آنکه باید اراده سیاسی کل حاکمیت درباره انتقال پایتخت اجرا می‌شد. دولت به‌تنهایی قادر به‌این کار نیست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896046

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در جاده چالوس
  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ ۳۱ فروردین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران _ کرج_ قزوین
  • پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق