Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مشکل کم آبی در ایران همیشه بوده، اما حالا گویا کارد به استخوان رسیده و این معضل همانند کوه یخ از زیر آب بیرون آمده است. بررسی تاریخ ایران نشان می‌دهد که این معضل از زمان ماد‌ها تا قاجار و بعد هم پهلوی همواره زمینه ساز درگیری‌های قبلیه ای، قومی و یا سرتاسری بوده است. با این حال، همیشه و حتی در بدترین شرایط، این دانشمندان بوده اند که این معضل را حل می‌کردند و عجب آنکه در بیشتر موارد سیاستمداران چاره‌ای نداشتند جز اینکه به این قوم اعتماد کنند و آن‌ها نیز همیشه به این اعتماد پاسخ مثبت می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مروری بر خلاقیت‌های دانشمندان ایران باستان برای حل مشکل آب

کشف کاریز یا قنات شاید اولین جرقه اصلی یک دانشمند و مهندس گمنام ایرانی بوده است که سعی کرده مشکل کم آبی را حل کند. کانال کشی آب، لایه روبی رودخانه ها، اجرای طرح دقیق ساخت سد و حتی سهمیه بندی آب کشاورزی همه و همه از روش‌ها و خلاقیت‌های دانشمندان ایران باستان بودند که تلاش کردند به نوعی آب را از زیر زمین به سطح آورده و یا با تقسیم عادلانه آن، مانع از درگیری و اختلاف و جنگ شوند.

دانشمندان تمدن اسلامی و معضل آب

اگر به تاریخ ایران بعد از اسلام نیز نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که بیشتر دانشمندان بزرگی که به نوعی با دربار و سلاطین حشر و نشر داشته و گاه حتی وزیر شده اند، با معضل تقسیم آب یا کمبود آن مواجه بوده و با ارائه یک راه حل علمی و مهندسی مانع از بحران‌های سیاسی مختلف شده اند.

یک نمونه مشهور شاید مساله کمبود آب در اصفهان و حل آن به دست شیخ بهایی باشد. در زمان حضور او در اصفهان در دوره صفویه، کشاورزان مختلف که هر یک از یک تبار و قوم بودند بر سر آب زاینده رود و شاخه‌های آن و حقآبه دچار اختلاف شده و چیزی نمانده بود که کل اصفهان دچار یک شورش بزرگ شود. شیخ بهایی به مساله ورود کرد و بعد از دعوت همه به آرامش از آن‌ها خواست که حکم شود. مشهور است که حدود چند ماه روی این مساله تمرکز کرد و سرانجام توانست این مساله را حل کند. این دانشمند در یک تقسیم بندی دقیق، آب زاینده رود را به ۳۳ قسمت تقسیم کرد و حقآبه‌هایی برای کشاورزان و مردم تعیین کرد و بدین ترتیب ماجرای درگیری و شورش کشاورزان ختم به خیر شد.

قبل از شیخ بهایی دانشمندان دیگری نیز درگیر این مساله بوده اند. غیاث الدین جمشید کاشانی در زمان ایلخانان، خواجه نصیرالدین طوسی در زمان ایلخانان، ابوریحان بیرونی در زمان غزنویان و ... هر یک به نوعی درگیر این مساله بوده و آن را حل کرده اند.

به جز این در حوزه نظری نیز بسیاری از دانشمندان ایرانی و مسلمان رسالات بسیاری را درباره حل مشکل کمبود آب، حفر چاه و قنات، بیرون کشیدن آب‌های زیرزمینی، کانال کشی و تقسیم عادلانه حقآبه و آبیاری زمین‌های کشاورزی نگاشته اند.

کتاب ازمنه یوحنّا بن ماسویه، کتاب الفلاحیه النّبطیّه ابن وحشیه، کتاب الانواء ابوالحسن قرطبی، دیوان الفلاحه عبدالله بن بصال، کتاب الاخیار و الاثار رشید الدین فضل الله و ... از جمله مهم‌ترین آثار علمی تمدن اسلامی در باب کشاورزی و آب بوده اند.

ابوبکر کرجی، بنیانگذار علم آب شناسی/ دانشمندی که فراموش شد

شاید بزرگترین دانشمند مسلمان و ایرانی که در عصر تمدن اسلامی در باب آب و کشاورزی کار کرد و می‌توان او را یکی از بنیانگذاران آب شناسی یا هیدرولوژی دانست، ابوبکر کرجی باشد. او که مدتی در بیت الحکمه بغداد درس می‌داده کتابی در باب آب شناسی و استخراج آب‌های زیرزمینی و تقسیم کشاورزی آن دارد به نام "انباط المیاء الخفیه". کرجی این کتاب را برای ابی‌غانم معروف بن محمد نوشته و در آن حاصل یافته‌ها و تجربه‌های شخصی خود و آنچه که پیشینیان درباره حفر قنات گفته و نوشته اند را آورده است. این رساله با وجود اینکه به مسائل علمی پرداخته، اما چندان مورد استفاده قرار نگرفته و در زمان خود به دست فراموشی سپرده شده است. علت این امر این بود که اولا حاکمان به یافته‌های او توجهی نکردند و ثانیا مقنیان و کشاورزان نیز نمی‌توانستند محاسبات ریاضی و کلمات و عبارات فنی او را بفهمند.

کرجی که سخنان شگفتی در کتاب انباط خود نوشته و چنان دقیق به مساله آب نگاه کرده که گویی چند صد سال جلوتر از زمان خود می‌زیسته، متاسفانه همانند بسیاری از دانشمندان و محققان کنونی مورد توجه حاکمان وقت قرار نگرفت و کم کم رو به فراموشی گذاشت.

احتمالا کرجی این کتاب را بعد از بازگشت از بغداد و زمانی که در طبرستان می‌زیسته نگاشته، اما متاسفانه این کتاب و سایر یافته‌های او توسط حاکمان آن منطقه مورد توجه قرار نمی‌گیرند و او دچار افسردگی می‌شود. با این حال، سرانجام ابی غانم قد این گوهر را شناخته و از یافته‌های او (هرچند کم) استفاده می‌کند. خود او در مقدمه این کتاب نوشته است:، چون به سرزمین عراق وارد شدم و مردم آن دیار را از کوچک و بزرگ دوستدار دانش دیدم، دریافتم که دانش و اهل دانش را بزرگ و محترم می‌شمارند، در مدتی که در آنجا بودم تصنیفی در حساب و هندسه پرداختم. سرانجام وقتی به سرزمین جبل [طبرستان]بازگشتم مطالبی که از اوضاع عراق تصنیف کرده بودم در جبل گم شد و ناپدید گشت. شعله اشتیاق تصنیف فرو نشست و طبع آماده به تألیف فرو افسرد تا آنکه خدا سرزمین جبل و مردم آن را به دیدار مولانا الوزیر، الرئیس، السید الاجل المنصور، ولی النعم ابوغانم معروف بن محمد یاری فرمود.

در دوره کنونی به نام و یاد کرجی توجه بیشتری می‌کنند. به طور مثال، در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران که در اواخر سال ۱۳۹۴ برگزارشد، از مقام این دانشمند تجلیل شد، اما آنچه مهم است این است که یافته‌ها و رویکرد او به مساله آب هرگز جدی گرفته نشد. از این رو کسی به عمق کتاب او پی نبرد و در نتیجه، این بلای کنونی به سر ما آمد.

منبع: خبر فوری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب مصرف آب شیخ بهایی یافته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!

 تحقیقی که اخیرا که در مجله علمی زوکیز (Zookeys) منتشر شده، این گونه‌ی جدید مورچه (Leptanilla voldemort) را به عنوان مورچه‌ای رنگ‌پریده با بدن باریک، پاهای دوکی و فک بلند و تیز توصیف کرده است. 

به گزارش فرادید، دکتر مارک وانگ، محقق ارشد گفته است نام این گونه جدید (L. voldemort) ادای احترام به لُرد وُلدمورت؛ جادوگر سیاه مجموعه هری پاتر است: «ضدقهرمان‌ ترسناک هری پاتر و این مورچه، هر دو ظاهری شبح‌وار و باریک دارند و در سایه‌ها زندگی می‌کنند.» 

این مورچه در یک بررسی اکولوژیکی کشف شد. در این بررسی، حیوانات زیر زمین در منطقه‌ی خشک پیلبارا در شمال استرالیای غربی ثبت می‌شدند. 

«تنها دو نمونه از این گونه‌ی جدید پیدا شد. هر دو در یک توری که در یک سوراخ مته‌ی ۲۵ متری پایین برده شده بود، کشف شدند.» 

بیش از ۱۴۰۰۰ گونه مورچه در سراسر جهان وجود دارد، اما تنها حدود ۶۰ گونه از آن‌ها متعلق به جنس Leptanilla هستند. 

«برخلاف بیشتر مورچه‌ها، گونه‌های لِپتانیلا در کولونی‌های کوچکی زندگی می‌کنند که معمولاً شامل یک ملکه و صدها کارگر می‌شود که به طور انحصاری در زیر زمین به دنبال غذا می‌گردند.

مورچه‌های کارگر لپتانیلا که خودشان را با زندگی در تاریکی وفق داده‌اند، نابینا و فاقد رنگدانه هستند و اندازه‌شان بین یک تا دو میلی‌متر است (از یک دانه شن بزرگتر نیستند)، در نتیجه بدون زحمت در خاک حرکت می‌کنند.» 

استرالیا یکی از بالاترین سطوح تنوع مورچه‌ها را در جهان دارد (تخمین زده می‌شود بین ۱۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰۰ گونه باشند)، اما L. voldemort تنها دومین گونه از لپتانلا است که در این قاره کشف شده است. 

«از مشاهدات اندک‌مان از سایر گونه‌های لپتانلا و فک بسیار تخصصی و تیز L. Voldemort حدس می‌زنیم گونه جدید تقریباً با اطمینان شکارچی ترسناک تاریکی است.» 

«طعمه‌ی دقیق این گونه مشخص نیست، اما سایر گونه‌های لپتانیلا با آرواره‌های تیز و نیش‌های قوی خودشان  هزارپاهای ساکن خاک (بزرگتر از خودشان) را بی‌حرکت می‌کنند و از لاشه‌ی آن‌ها برای تغذیه لاروهایشان استفاده می‌کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گل‌ها احتمالا باستانی‌تر از دایناسورها هستند؛ اما زمان دقیق تکاملشان معلوم نیست
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟
  • واکنش به یک مرگ در ساختمان وزرا؛ مساله حجاب بود؟
  • رقیب جدی الهلال ظهور کرد/ تیمی که از زمان تاسیس پیروز شده است
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی تغییر کرد | شیوه ثبت نام و ثبت سفارش + جزئیات
  • ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی به تعویق افتاد؟ + زمان و سایت ثبت نام