Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ معمولا تا حرف از محرومیت در هرمزگان به میان می‌آید در ضمیر ناخودآگاه خود اسم بشاگرد را به یاد می‌آوریم اما باید بگویم علاوه بر بشاگرد هرمزگان مناطق دیگری نیز دارد که مشکلات زیادی دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، هرمزگان استانی غنی از مواهب الهی است که ظرفیت‌های متعددی را در خود جای داده و نقش مهمی در پویایی اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر منطقه‌ای از هرمزگان که سفر کنیم شاهد ظرفیت‌های خدادادی بالقوه‌ای هستیم که اگر این ظرفیت به بالفعل تبدیل می‌شدند می‌توانستند گام مهمی در راستای توسعه اقتصاد منطقه باشند اما کمی مغفول ماندن از این ظرفیت‌ها و بهره‌برداری نامناسب از آنها موجب شده این استان علی رغم قرارگیری در رتبه‌های برتر تامین بودجه کشور، در صدر آمارهای شاخص فلاکت و بیکاری و فقر باشد.

همین امر سبب شد با جمعی از همکاران رسانه‌ای خود را مهیای حضور در مناطق محروم استان کنیم که علی‌رغم پتانسیل‌های بالای درآمدزایی و اشتغالزایی منطقه، بی‌بهره از این ظرفیت‌ها روزگار را به سختی می‌گذارنند.

معمولا تا حرف از محرومیت در هرمزگان به میان می‌آید در ضمیر ناخودآگاه خود اسم بشاگرد را به یاد می‌آوریم اما باید بگویم علاوه بر بشاگرد هرمزگان مناطق دیگری نیز دارد که مشکلات زیادی دارند و نیاز است مسئولان برای حل این مشکلات به صورت جهادی وارد عمل شوند.

کوهشاه احمدی منطقه‌ای در شمال هرمزگان است که از توابع شهرستان حاجی‌آباد محسوب می‌شود، این منطقه هم مرز با استان کرمان بوده و نسبت به استان هرمزگان دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و در زمستان‌ها هم به لطف کوهستانی بودن شاهد بارش برف نیز هست، این منطقه با جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر شامل حدود 40 روستا می‌شود که پراکندگی زیادی دارند.

1300پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در استان مرکزی اجرا شداستاندار مازندران: اجرای طرح‌های ‌محرومیت‌زدایی استان مازندران به بسیج ‌واگذار می‌شودفرمانده‌ سپاه استان مازندران:‌ 150 طرح‌ محرومیت‌زدایی استان مازندران بهره برداری می‌‌شود

منطقه کوهشاه احمدی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که بخش شمالی به نسبت بخش جنوبی دارای آب و هوایی سردتر و مستعد رویش درختان سردسیری است، این منطقه که از آن به عنوان بهشت گمشده هرمزگان یاد می‌شود، ظرفیت‌های بسیاری در خود جای داده که فعال شدن هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند موجب رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه شود.

به دعوت یکی از بزرگان منطقه کوهشاه با جمعی از همکاران رسانه‌ای عازم منطقه می‌شویم، از بندرعباس تا کوهشاه و از مسیر رودان حدود 2 ساعت فاصله زمانی وجود دارد، اولین روستای منطقه، مازگرد نام دارد که بزرگترین و پر جمعیت‌ترین روستای کوهشاه نیز محسوب می‌شود که بزرگ منطقه نیز در این روستا ساکن است، پس از صرف صبحانه برای دیدن مشکلات مردمی و البته مشاهده عینی ظرفیت‌ها با این بزرگمرد کوهشاه احمدی همراه می‌شویم، اولین روستای مورد بازدید روستای احمد آباد در حد فاصل 16 کیلومتری مازگرد است، اولین موردی که توجهم را به خود جلب می‌کند وضعیت نامناسب جاده است، جاده‌ای که گویا آسفالت شده اما با گذشت کمتر از 5 سال به علت غیر استاندارد ساخته شدن و بی کیفیت بودن کاملا از بین رفته و روکش آن بیشتر موجب خرابی لاستیک‌ها می‌شود.

حاج عنایت‌الله میرزاده برایمان می‌گوید که این منطقه مردمانی کاملا انقلابی و پیرو خط امام و رهبری دارد که شهدای زیادی را با توجه به جمعیت تقدیم امنیت و انقلاب کرده است، او می‌گوید در سال‌هایی که اشرار بر مناطقی در جنوب کرمان و شمال هرمزگان احاطه داشتند نیروهای بسیج منطقه کوهشاه با تقدیم شهید امنیت را به این منطقه بازگردانند و موجب از بین رفتن اشرار شدند، میرزاده می‌گوید که در انتخابات مختلف جلوه بصیرت مردم قابل مشاهده است و مردم برای رای دادن همگی به صف می‌شوند تا پشتیبان انقلاب باشند.

بزرگ منطقه کوهشاه می‌گوید در دوران مختلف از 4 دهه گذشته انقلاب خدمات خوبی به منطقه آمده اما وضعیت همچنان نامطلوب است و مردم کوهشاه مطالبات مهمی از مسئولان دارند که نیاز است مسئولان استانی فکری برای رفع گرفتاری و رنج مردم بکنند، او مشکلات اساسی مردم را عدم دسترسی به راه و جاده موصلاتی مناسب، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و قابل شرب، عدم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع معدنی و معادن منطقه برای اشتغالزایی و کاهش فقر، عدم توجه به ظرفیت‌های گردشگری با توجه به آب و هوای مناسب و جاذبه‌های طبیعی دیدنی و البته بی توجهی به باغداری و کشاورزی و حتی دامداری در منطقه می‌داند.

یکی دیگر از مشکلاتی که خودم نیز شاهد آن هستم عدم دسترسی درست مردم به اینترنت است، در روستای احمدآباد علیرغم اینکه از قدیم به عنوان یکی از روستاهای مهم کوهشاه بوده و امکاناتی نظیر مدرسه شبانه روزی، درمانگاه، پاسگاه و مخابرات داشته اما مشکل اینترنت جدی است و مردم به اینترنت دسترسی ندارند، در این روستا و روستاهای همجوار دکل‌های مخابراتی برای این مسئله نصب شده اما مشکلاتی نظیر عدم برق رسانی به دکل‌ها موجب شده علیرغم وعده‌های مختلف مسئولان مرتبط همچنان مردم از دسترسی به اینترنت بی بهره باشند که نیاز است مسئولان‌ این مسئله را به سرعت حل کرده و اینترنت را به مردم هدیه دهند.

میرزاده برایمان از مشکلات منطقه می‌گوید و عنوان می‌کند: مردم منطقه توقع زیادی از مسئولان ندارند به علت کوهستانی بودن راه ارتباطی خاکی و صعب‌العبور بسیار بدی وجود دارد که تاکنون جان افراد زیادی را گرفته، و طرح‌های احداث راه همچنان بسیار کند هستند و با وجود تصویب چندباره اعتبارات اما اقدام موثری در راه‌هایی که تردد بیشتری از سوی مردم وجود دارد خصوصا در محور احمدآباد به حسن آباد و پور به مازگرد وجود ندارد.

او دیگر مشکل منطقه را آب آشامیدنی عنوان می‌کند، میرزاده با گلایه از اداره آب شهرستان معتقد است آنها به جای آبرسانی درست به مردم، پول آب ابا و اجدادی را از آنها می‌گیرند در حالی که باید اولویت خدمت رسانی به مردم نجیب این منطقه باشد.

وی می‌گوید در روستاهایی همچون بن گهر مردم با مشکل جدی آب مواجه‌اند و آبی غیر بهداشتی را برای شرب خود استفاده می‌کنند و مسئولان حتی یک مخزن آب برای این روستا نساخته‌اند، اغلب لوله‌های انتقال آب فرسوده و به وسیله پرنده دارکوب سوراخ شدند که همین امر نیز برای مردم مشکل آفرین است.

دیگر مشکلی که در منطقه بسیار قابل توجه است عدم بهره‌برداری از ظرفیت معادن منطقه و گاها استفاده افراد غیر بومی از این معادن بوده، کوهشاه احمدی که رشته کوه‌های به پیوسته‌ای است دارای رگه‌های معدنی زیادی از جمله معادن کرمیت با عیار بالا، معدن مس، آهن و منگنز است که تاکنون اقدامات دولتی خاصی برای بهره‌برداری از آنها دیده نشده و نیاز است دولت با اقدام فوری طرحی برای فعال سازی این ظرفیت ارائه کند تا مشکلات بیکاری و فقر در کوهشاه کاهش یابد.

میرزاده می‌گوید تاکنون مسئولان زیادی به منطقه آمده‌اند اما هنوز مشکلات پابرجاست به همین دلیل حالا که دولتی انقلابی و در خدمت مردم روی کار آمده که نشان داده از بطن مردم و در کنار مردم است انتظار داریم علاوه بر حضور و سفر استاندار به منطقه، در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان، آیت‌الله رئیسی چند ساعتی نیز مهمان مردم کوهشاه باشند و از نزدیک مسائل مرتبط با رنج و گرفتاری مردم را مشاهده و برای حل مشکلات به مردم کمک کنند، ما آیت‌الله رئیسی را دعوت می‌کنیم بیایند و ببینند چرا این منطقه با وجود منابع سرشار و غنی همچنان عنوان بشاگرد دوم هرمزگان را یدک می‌کشد و خبری از حل اساسی مشکلات نیست.

به گزارش تسنیم، بخش‌های بعدی سفرنامه تسنیم به قلب محرومیت هرمزگان و بررسی مشکلات و ظرفیت‌های کوهشاه احمدی به صورت مداوم و متوالی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه کوهشاه کوهشاه احمدی بهره برداری ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر خواستار مهار رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر امروز (دوشنبه) تلفنی با هم گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این گفت وگوی تلفنی درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه، روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر رایزنی کردند.

رئیس جمهور ترکیه در این گفت وگو بر لزوم تشدید تلاش‌های جهان اسلام برای توقف حملات وحشیانه (رژیم) اسرائیل و مجازات آن به خاطر جنایات علیه بشریت تاکید کرد.

اردوغان همچنین بر لزوم مهار رژیم صهیونیستی و اقدام منطقی برای جلوگیری از گسترش تنش‌های منطقه‌ای تصریح کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۳ هزار فقره تسهیلات بانکی به مردم استان سمنان پرداخت شد
  • طرح‌های عمرانی با حضور وزرا در شهرستان‌های سمنان افتتاح می‌شود
  • رئیس جمهور کره جنوبی به دنبال واکنش پیشگیرانه برای تنش‌های غرب آسیا
  • رئیس جمهور فرانسه، رئال مادرید را تهدید کرد!
  • طرح های عمرانی با حضور وزرا در شهرستان های سمنان افتتاح می شود
  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • رئیس‌جمهور عراق: جنگ تنها مشکلات را عمیق‌تر می‌کند
  • بررسی مشکلات بخش سیوان با حضور نماینده مردم در مجلس