Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:02:40 GMT

کاخ سفید: چین  در حال تقویت توان نظامی خود است

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۷۳۲۵

کاخ سفید: چین  در حال تقویت توان نظامی خود است

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، واشنگتن تایمز افزود: «کورت کمپل» (Kurt M. Campbell) مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درامور مناطق «اقیانوس هند و اقیانوس آرام» (Indo-Pacific)، گفت که افزایش نگران کننده توان نظامی چین موجب اضطراب در سراسر منطقه آسیا شده و عامل این موضوع نیز شکل گیری اخیر پیمان  امنیتی سه جانبه آمریکا با انگلیس و استرالیا، «آکوس» (AUKUS) با هدف تمرکز بر این منطقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه آمریکایی افزود: این مقام کاخ سفید تصدیق کرد که دولت آمریکا به خوبی آگاه است که پیمانی همچون آکوس و دیگر اقدامات آمریکا مانند ایجاد گفتمان راهبردی همسو با  دموکراسی موسوم به «کوآد»  (Quad) بین آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند، موجب ناامیدی  دل آزاردگی پکن  است.

براساس توافق آکوس، استرالیا ۸  فروند زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک های دور برد خریداری می کند. به علاوه این توافقنامه امکان به اشتراک گذاشتن قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی و کوآنتوم و امکانات نامشخص زیردریا را فراهم می کند.  

واشنگتن تایمز درادامه افزود: اظهارات کمپل در نشست «موسسه اقیانوس آرام»   ۲۸ آبان ماه و چند روز پس از دیدار مجازی بین روسای جمهوری آمریکا و چین، بیان می شد، که هم اکنون نگرانی بین المللی بر سر پدید آمدن نوعی جنگ سرد بین پکن و واشنگتن وجود دارد.

جنگ سرد واشنگتن با پکن

این نشریه آمریکایی نوشت: هرچند کمپل می گوید که دولت بایدن به دنبال هرگونه رقابتی با طرف چینی در هر زمینه در ابعادجهانی است  و از بروز نوعی جنگ سرد امتناع می ورزد اما رهبران چین آمریکا را متهم می کنند که آمریکا با تحکیم روابط با برخی از کشورهایی که در حوزه نفوذ منطقه چین قرار دارند این مساله را هرچه بیشتر دامن می زنند.

این مشاور امنیت ملی کاخ سفید درامور هند و اقیانوس آرام به واشنگتن تایمز گفت: منصفانه است که بگوییم درجریان نشست مجازی، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین کاملا روشن ساخت که پکن از شماری از اقدامات آمریکا دل آزرده است.

کمپل افزود: ورای آن، مسائل دیگری مانند، تقویت احیای اتحادهای امنیتی دوجانبه آمریکا با ژاپن، با کره جنوبی، با استرالیا، فیلیپین، تایلند و مشارکت های تازه با تایوان، اقدمات سازنده با طرف هند و ایجاد پیمان آکوس و در دیگر نقطه جهان، با اروپایی ها که آمریکا  بصورتی پویاتر در زمینه همکاری های بخصوص در بحث فن آوری  به پیش می برد، تمامی اینها  مواردی هستند که از دیدگاه چین به گونه ای نوعی  جنگ سرد از سوی واشنگتن تلقی شود، به عقیده من نکته مهم برای آمریکا این است که درباره این کارها بصورت باز و شفاف عمل کند.

درحالی این مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحرکات ایذایی آمریکا در منطقه خاور دور که در نهان به منظور  تقابل پکن انجام میدهد و  موجب ناراحتی پکن را به همراه داشته که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین طی نشست روز دوشنبه خود با رهبران ۱۰ کشور اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) گفت که پکن در بحبوحه افزایش تنش ها بر سر دریای جنوبی چین گفت «چین به دنبال هژمونی بر همسایگان نیست».

وی خاطر نشان کرد: ما با رهایی از سایه تاریک جنگ سرد، به صورت مشترک ثبات منطقه را حفظ می کنیم. ما یکپارچه سازی اقتصادی آسیای شرقی را هدایت می کنیم و توسعه و رونق مشترک را به پیش سوق می دهیم که بیش از ۲ میلیارد نفر از عموم مردم از زندگی بهتر بهره مند شوند. ما راهی روشن بر پایه حسن همجواری، دوستی و همکاری با منافع مشترک ایجاد کرده ایم و حرکت به سوی جامعه ای نزدیک به سرنوشت رو به رشد داشته و در این راستا کمک های مهمی به پیشرفت نوع بشر کرده ایم.

**۱۳۰۲**

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا کاخ سفید پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا کاخ سفید پکن ایالات متحده آمریکا کاخ سفید پکن کاخ سفید جنگ سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است

به گزارش همشهری آنلاین، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت بایدن می‌توانست رویکرد سختگیرانه‌تری در قبال ایران داشته باشد، گفت: مشکل می‌توان به کارهایی که رییس جمهور بایدن انجام داده نگاهی انداخت و گفت که ما به نوعی به ایران آسان گرفته‌ایم.

کربی در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز به سوالی پاسخ داد که با توجه به برخی انتقادات داخلی نسبت به عملکرد دولت بایدن در قبال ایران و تاثیر آن بر وقوع حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی مطرح شد.

ایران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به نقاطی در اراضی اشغالی حمله کرده و آن را حق مشروع خود برای دفاع در برابر اقدامات متجاوزانه و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانست.

کربی بیان کرد: این دولت پیشین بود که تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای(برجام) خارج شود. حالا، ایران به طرز قابل‌توجهی و بیش از زمان انتخاب شدن آقای ترامپ به توانمندی هسته‌ای احتمالی نزدیک شده است.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران نیز گفت: پول‌های بیشتری که در پی معافیت از تحریم‌ها در دسترس ایران قرار گرفت که دولت ترامپ اعمال کرده بود، تنها برای مصارف بشردوستانه قابل استفاده است.

در سال گذشته، طی توافقی تهران و واشنتگن برای تبادل زندانیان، پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به عنوان بخشی از این توافق با اعمال معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا آزاد شده و به حساب‌هایی محدودشده در قطر منتقل شد تا با نظارت قطر و آمریکا برای مصارف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرد.

دولت آمریکا پیشتر در پاسخ به انتقادات داخلی از آزادسازی این پول‌ها که برخی آن را «سرازیر کردن پول نقد» به سوی ایران تلقی کرده بودند، توضیح داده بود که این پول‌ها بخشی از دارایی‌های ایران بوده است که به دلیل تحریم‌ها در بانک‌های خارجی مسدود شده بود و اکنون برای مصارف بشردوستانه آزاد شده است.

کربی همچنین گفت که این پول‌ها در اختیار ایران و حمایت ادعایی او از گروه‌های مقاومت منطقه قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 844671 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • ادعای مقامات آمریکایی: تهران به واشنگتن هشدار نداده بود
  • پاسخ مستقیم ایران به اسرائیل و سناریوهای محتمل
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • ادعای مقامات آمریکایی : تهران به واشنگتن هشدار نداده بود
  • رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: واشنگتن از مداخله نظامی علیه ایران بپرهیزد
  • هشدار فرمانده اسبق ناتو به واشنگتن درباره قطع حمایت از اوکراین