Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور در دو ماه ابتدایی سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) چندان مطلوب نبود به گونه‌ای که مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، امسال را یکی از  خشک‌ترین و کم بارش‌ترین سال های ۵۰ سال اخیر دانسته است.

طبق بررسی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) تا ۲۸ آبان ماه فقط ۱۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیمتر بارش در کشورمان رخ داده است.

این میزان بارش درحالی است که در دوره بلندمدت و در همین بازه زمانی ۲۷.۶ میلیمتر بارندگی رخ داده بوده که بارش‌های امسال در مقایسه با آن، کاهش ۲۸.۸ درصد را نشان می‌دهد و به دنبال این کاهش وضعیت ورودی سدها کشور نیز چندان مطلوب نخواهد بود.

با این حال، طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها از امروز در ۹ استان کشور آغاز شده است.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو نیز نشان می‌دهد برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در سواحل دریای خزر، غرب، مناطق مجاور با رشته‌کوه‌های زاگرس و برخی از مناطق واقع در مرکز و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم منتهی به ۱۲ آذر، وقوع بارش‌ها در نواحی واقع در شمال غرب، غرب و برخی از مناطق شرقی کشور مورد انتظار است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها،  حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در هفته نخست منتهی به ۵ آذر متوسط بارش ۹.۳ میلیمتری را تجربه خواهد کرد درحالی که بیشینه بارش پیش‌بینی شده برای این حوضه ۱۳۳.۹ میلیمتر است که بالاترین میزان بارش در بین حوضه‌های ۶ گانه آبریز در این هفته خواهد بود.

دومین حوضه آبریزی که در این هفته بالاترین بیشینه بارش را تجربه خواهد کرد حوضه آبریز فلات مرکزی است که متوسط بارش آن ۲.۵ میلیمتر و بیشینه ۳۲.۳ میلیمتر را خواهد داشت.

متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر در این هفته ۲.۷ میلیمتر و بیشینه ۲۵.۵ میلیمتر است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در این هفته متوسط بارشی ۱.۶ میلیمتری را خواهد داشت و بیشینه بارش پیش بینی شده برای آن نیز ۱۵.۵ میلیمتر خواهد بود.

متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز قره قوم ۱.۳ میلیمتر و بیشینه آن نیز ۶.۶ میلیمتر تا ۵ آذراست.

حوضه آبریز مرزی شرق کمترین متوسط و بیشینه بارش در بین حوضه‌های آبریز اصلی را در این هفته تجربه می‌کند به طوریکه متوسط بارش پیش‌بینی شده آن نیم میلیمتر و بیشینه ۷.۴ میلیمتری خواهد بود.

روند متوسط/ بیشینه بارشی در هفته منتهی به ۱۲ آذر به گونه‌ای دگر رقم خواهد خورد و در حالی که بالاترین بیشینه بارش در هفته منتهی به ۵ آذر متعلق به خلیج فارس و دریای عمان است در هفته منتهی به ۱۲ آذر این حوضه آبریز دریای خزر است که مقام نخست بالاترین بیشینه بارش را خواهد داشت.

براین اساس متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۲ آذر ۳.۵ میلیمتر و بیشینه آن ۴۳.۳ میلیمتر خواهد بود.

هفته دوم آذرماه حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان مقام دوم بالاترین بیشینه بارشی را از آن خود کرده به گونه‌ای که متوسط بارش آن ۲.۲ میلیمتر و بیشینه ۴۲ میلیمتر برای این حوضه پیش‌بینی شده است.

دریاچه ارومیه در هفته منتهی به ۱۲ آذر بالاترین متوسط بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور با ۱۰.۷ میلیمتر را از آن خود کرده درحالی که بیشینه پیش‌بینی شده برای این حوضه ۲۸.۸ میلیمتر خواهد بود.

حوضه آبریز فلات مرکزی متوسط بارشی که در هفته منتهی به ۱۲ آذر دریافت می‌کند ۱.۷ میلیمتر با بیشینه ۲۶.۲ میلیمتری است.

متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز قره قوم در هفته منتهی به ۱۲ آذر ماه ۳.۲ و بیشینه ۸.۷ میلیمتری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به ۱۲ آذر متوسط بارش ۱.۵ میلیمتری و بیشینه ۹ میلیمتری را خواهد داشت.

کشور ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی، ۳۰ حوضه آبریز درجه دو و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز است.

برچسب‌ها دریای عمان دریای خزر بارش باران دریاچه ارومیه خلیج فارس وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای عمان دریای خزر بارش باران دریای عمان دریای خزر بارش باران دریاچه ارومیه خلیج فارس وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران میلیمتر و بیشینه حوضه آبریز خلیج فارس دریای عمان دریای خزر ۷ میلیمتر ۵ میلیمتر ۳ میلیمتر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در نطنز جاری شدن سیلاب و در نائین بارش تگرگ را طی امروز شاهد هستیم، اظهار داشت: بیشترین میانگین بارشی شبانه روز گذشته تا صبح امروز چهار اردیبهشت از ایستگاه فریدونشهر ۱۰ میلیمتر، نطنز هشت میلیمتر، خور بیابانک ۳.۸ میلیمتر، اسلام آباد موگویی ۳.۷ میلیمتر، بویین میاندشت و دهاقان ۳.۴ میلیمتر، چوپانان ۳.۱ میلیمتر، داران سه میلیمتر، گلپایگان ۲.۵ میلیمتر، انارک ۲.۲ میلیمتر، شهرضا ۱.۸ میلیمتر و بادرود و نجف آباد ۱.۳ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بارش‌زا طی امروز و فردا بر فراز استان ادامه می‌یابد، افزود: بر این اساس طی این مدت وضعیت جوی در بیشتر مناطق به‌صورت قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید و از بعدازظهر رگبار و رعد و برق و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شدت بارش طی امشب تا اواسط فردا و در نیمه غربی و شمالی استان خواهد بود.

امینی اضافه کرد: کماکان جاری شدن روان آب، آب گرفتگی معابر، اختلال در تردد و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها طی ۲۴ ساعت اینده محتمل است.

وی با بیان اینکه بیشینه دمای هوا طی امروز در بیشتر مناطق استان سه تا پنج درجه کاهش می‌یابد، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۱ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۳ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

طی این مدت مهاباد با بیشینه دمای ۲۵ درجه سلسیوس بالای صفر و بویین میاندشت با کمینه دمای ۲ درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خواهند بود.

کد خبر 6086642

دیگر خبرها

  • تداوم جریان سیل در استان یزد
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد
  • پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالانه خارج شد
  • گلستان، مازندران و یزد پر بارش ترین استان ها در هفته جاری
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت