Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@10:37:35 GMT

چه خبر از ETF ها؟

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۹۲۹۱

چه خبر از ETF ها؟

ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) دولتی یا همان دارایکم و پالایشی یکم، همسو با نوسانات بازار سرمایه صعودی یا نزولی می‌شود و در حال حاضر و با وجود ریزش‌های پی درپی بازار سرمایه، دارایکم همچنان در سود ایستاده درحالی که پالایشی یکم هنوز هم زیر قیمت روز عرضه معامله می‌شود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته و درحالی که شاخص کل بورس برای گذر از مرز دو میلیون واحد کمین کرده بود، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت‌های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.

دارایکم هنوز در سود است

بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.

در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روز‌های صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

سوددهی دارایکم به گونه‌ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت.

درحال حاضر نیز ارزش این صندوق در زمان نگارش این گزارش بیش از روز عرضه بوده و با قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. این درحالی است که واحد‌های این صندوق ماه گذشته ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شدند.

پالایشی یکم زیر قیمت روز عرضه

مسیر سوددهی پالایشی یکم از همان ابتدا کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه‌ای برای ریزش بازار شد!

این صندوق عرضه شد، اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق نیز در روز عرضه ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، اما در روز‌های ریزشی بازار به ۵۰۰۰ تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه نیز رسید.

درحال حاضر نیز این صندوق با قیمت ۷۳۰۰ تومان معامله می‌شود درحالی که یک ماه قبل ۶۷۰۰ تومان قیمت داشت.

وعده‌ها و انتظارات محقق نشده

این درحالی است که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار بار‌ها اعلام کرده بود که سهم‌های دولتی نیز باید دارای بازارگردان باشند و دولت نیز مانند هر ناشر دیگری باید از سهم خود حمایت کند؛ اتفاقی که هنوز محقق نشده است.

از سوی دیگر قرار شد سهم جدید پالایشی یکم یا سهم‌های دیگر به سهام داران ETF هبه شود. وعده‌ای که قرار بود به تصویب سران قوا برسد، اما از حدود هفت ماه قبل تا کنون در خاموشی فرورفته و دیگر خبری از جبران خسارت خریداران ETF‌های دولت نشد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: صندوق ETF پالایشی یکم پالایشی یکم روز عرضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در چهارشنبه بازار گرگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان بازارهای هفتگی روزهای خاصی در شهرهای مختلف با هدف عرضه مستقیم تولیدات کشاورزی، خدماتی با قیمت پایین تر به مصرف کننده برپا می شود.

در گلستان این بازارها در هر شهر برپا می شود مانند شنبه بازار آزادشهر ، یکشنبه بازار کلاله و کردکوی ، دوشنبه بازار گالیکش و بندرترکمن ،سه شنبه بازار مینودشت و رامیان ،چهارشنبه بازار گرگان، پنجشنبه بازار آق قلا و جمعه بازار گنبدکاووس .

 در این بازارها انواع پوشاک ، مواد غذایی ، میوه و تره بار ، خوار و بار ، ظروف و موادشوینده عرضه می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • گوشت قرمز در وضعیت سفید | چرا قیمت گوشت قرمز کاهشی شد؟
  • گشتی در چهارشنبه بازار گرگان
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است
  • سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده
  • آیا باید با رویای شیرین اقتصاد تک‌نرخی وداع کنیم؟