Web Analytics Made Easy - Statcounter

به علت آنچه «خطای» زمان بسته شدن صندوق‌های رأی دانسته می‌شود، بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق ابطال می شود که معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.

به گزارش مشرق، به نظر می‌رسد که به علت آنچه «خطای» زمان بسته شدن صندوق‌های رأی دانسته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق ابطال شود که معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون دست‌کم ۸ نامزد بازنده انتخابات با ابطال برخی صندوق‌ها به علت زمان بسته شدن صندوق، در استان‌های بابل،   بغداد و اقلیم کردستان، به مجلس راه یافته‌اند و به نظر می‌آید که این روند ادامه پیدا کند.

نتایج انتخابات اخیر عراق به طور خاص با نظر مخالف گروه «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» مواجه شده که طی هفته‌های گذشته سقف مطالبات خود را تا ابطال کامل انتخابات بالا برده است.

«حسین عرب»، نماینده سابق و نامزد مستقل انتخابات، تأکید می‌کند که از میان حدود ۵۸ هزار صندوق رأی، ۱۸ درصد یعنی ۱۰ هزار صندوق بعد از ساعت ۱۸ بسته شده است. با در نظر گرفتن این نکته کمیساریا پیش‌تر اعلام کرده بود هر صندوق رأی حداکثر ۴۵۰ برگه ظرفیت دارد، شمار برگه رأی‌هایی که در معرض ابطال قرار دارد حداقل یک و نیم برگه رأی است.

برای درک اهمیت این موضوع کافی است در نظر داشته باشیم که جریان صدر مجموعاً کم‌تر از ۸۰۰ هزار رأی به دست آورده که با این تعداد رأی ۷۳ کرسی مجلس را به خود اختصاص داده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این میان، جدا از نامزدهایی که بازنده دانسته شده بودند اما بعدا ورودشان به مجلس اعلام شد، برخی منابع خبر داده‌اند که «خالد العبیدی»، وزیر دفاع اسبق عراق، با کسب ۴ هزار رأی و در پی ابطال برخی صندوق‌ها از رقیب اصلی خود در دایره انتخاباتی‌اش، یعنی «عباس حسین صالح»، نماینده فهرست «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض پیشی گرفته و به مجلس راه یافته است.

یا در اربیل «کمال آغا» از اتحادیه میهنی کردستان به جای «لیلی اکرم سعید» از حزب دموکرات به مجلس راه یافته است. باز در استان نینوا، یک نامزد اتحادیه میهنی به جای نامزد حزب دموکرات وارد مجلس شده است.

ظهر امروز «هادی العامری» با تأیید این اعداد و ارقام گفت که احکام هیئت قضائی انتخابات درباره ابطال نتایج صندوق‌هایی که بعد از ساعت ۱۸ بسته شده‌اند موجب ابطال آرای ۶ هزار صندوق رأی می‌شود.

العامری افزود که حدود ۴ هزار صندوق به علت وجود اثر انگشت‌های تکراری ابطال شده و این به معنای ابطال ۱۰ هزار صندوق رأی است که معادل ۱۸ درصد کل صندوق‌های رأی در عراق (۵۵ هزار صندوق) می‌شود.

وی تأکید کرد که این ارقام در کنار برخی تخلف‌های دیگر اعداد بالایی را نشان می‌دهد که می‌تواند تغییرات گسترده و اساسی در نتایج انتخابات ایجاد کند.

این تحولات البته اعتراض برخی نامزدها را که پیش‌تر برنده شمرده می‌شدند در پی داشته است.

«حسین عرب» می‌گوید که مشکل بسته نشدن صندوق در زمان مقرر به کمیساریا مربوط می‌شود و نباید نامزدها را از رأیی که واقعا و بر اساس برگه‌های رأی آورده‌اند محروم کند.

او می‌افزاید که ساعتی که در فیش‌های صندوق‌ها نشان داده می‌شود و در اختیار تشکل‌ها قرار دارد ساعت بسته شدن صندوق نیست بلکه ساعت صدور فرمان چاپ فیش است.

به نظر عرب، این روند نشان می دهد که گروه های سیاسی تصمیم گرفته اند که آرای افراد مستقل را که مجموعا بیش از ۴۰ کرسی به دست آورده اند، تصاحب کنند و مستقل ها هم پشتوانه سیاسی برای جلوگیری از این کار را ندارند.

«سربست مصطفی»، رئیس سابق کمیساریای انتخابات، اما مدعی است که ساعت نشان‌داده شده در این فیش‌ها نه ساعت بسته شدن صندوق است نه ساعت صدور فرمان چاپ، و توضیح می‌دهد: «هر صندوق رأی یک تایمر اتوماتیک دارد که فقط وقتی اتصالش با برق قطع شود از کار می‌افتد و در بسیاری صندوق‌ها، ناظران به محض رسیدن ساعت ۱۸ انتخابات مشغول شمارش آرا شده‌اند و اتصال صندوق‌ها از برق را قطع نکرده‌اند، تا نوبت به شمارش صندوق مربوطه برسد».

او تأکید می‌کند که این مشکل در انتخابات ۲۰۱۸ هم بود اما هیچ کس آن را مطرح نکرد چون اساسا «مشکل» شمرده نمی‌شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو انتخابات عراق کردستان اتحادیه میهنی کردستان هادی العامری اتحادیه میهنی حزب دموکرات نتایج انتخابات بسته شدن صندوق هزار صندوق صندوق رأی صندوق ها یک و نیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند

بابک مرادی با اشاره به نزدیک شدن ایام جابجایی مستاجران و داغ شدن بازار رهن و اجاره، گفت:در سنوات گذشته عمده قراردادها در دفاتر مشاور املاک ثبت می‌شد، اما اکنون با راه‌اندازی سامانه رایگان «خودنویس املاک» که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کار از دست بنگاه‌های مشاور املاک خارج شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه اگرچه برای رفاه حال مستاجران راه اندازی شده اما می‌تواند برخی مشکلات را ایجاد کند، افزود: برای ثبت قراردادها در این سامانه حتما باید ضریب امنیتی رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است مواردی از کلاهبرداری و یا اجاره مال غیر رخ دهد که چون از مجاری بنگاه‌های معاملات املاک صورت نگرفته، امکان بررسی و پیگیری آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه خاطرنشان کرد: برخی افراد هستند که با سوءاستفاده و جعل مدارک، مال غیر را اجاره می‌دهند و ممکن است مستاجران امکان شناسایی این موارد را نداشته باشند و یا مدارک موجر را با دقت بررسی نکنند.

مرادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در گذشته صرفاً دفاتر معاملات املاکی که دارای پروانه کسب بودند می‌توانستند برای قراردادها کد رهگیری معتبر صادر کنند، اما اکنون در سامانه خودنویس املاک، حتی مشاورین املاک غیرمجاز نیز امکان ثبت قراردادها را دارند و این امر نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی از مستاجران خواست چنانچه قصد دارند در این سامانه قراردادی را ثبت کنند، حتماً این کار را از کانال دفاتر مشاور املاک دارای مجوز انجام دهند تا امکان پیگیری مشکلات احتمالی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در سنوات گذشته وقتی نرخ مصوبی مثلاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برای افزایش بهای رهن و اجازه مصوب می‌شد، این امکان وجود داشت که از کانال مشاورین املاک بر میزان افزایش رقم اجاره‌ها نظارت شود، اما اکنون در قالب این سامانه چنین بستری فراهم نیست و امکان ثبت قرارداد با هر رقمی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • تلفن ثابت سازمانی
  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • اختصاص ۱۳۲ صندوق سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • آزمون: وظیفه‌ام بود، همه باید به رم کمک کنیم
  • تردیدها نسبت به تداوم حمایت نظامی آمریکا از اوکراین پس از انتخابات ۲۰۲۴
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند
  • سیل و سرما مانع عدم حضور مردم در پای صندوق های انتخابات نشد/مدیران برای رضایتمندی مردم آستین همت بالا بزنند