Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنرانی خود در یک نشست آزاد در شورای امنیت درباره تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، با تاکید بر لزوم تعهد جامعه بین‌الملل بر عدم رسیدن تسلیحات از جمله سلاح‌های سبک و کوچک به گروه‌های تروریستی در این کشور و سایر کشور‌ها گفت: سوریه بر اهمیت برخورد قاطعانه با تجارت غیرقانونی این سلاح‌ها تأکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به به نقش محوری سازمان ملل در زمینه خلع سلاح، این نهاد را در این راستا یک عامل اساسی بمنظور دستیابی به اهداف منشور معرفی کرد.

بسام صباغ در ادامه افزود: از جمله اهداف این منشور مصون ماندن نسل‌های آتی از مشکلات ناشی از جنگ است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه کشور‌های شناخته شده در طول سالیان گذشته که سوریه درگیر جنگ بوده است، اقدام به ارائه انواع سلاح‌های سبک و سنگین به گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره کرده اند، افزود: این برخورد خصمانه تاثیرات منفی بسیاری در فرسایشی کردن جنگ و در نهایت افزایش بحران سوریه و کشته شدن هزاران نفر از مردمان سوریه داشته است.

وی گفت: چنین اقدامی از سوی برخی کشور‌های معروف و خرید این تسلیحات و قاچاق آن به کشور‌های دیگر با هدف بی ثباتی در تضاد با منشور سازمان ملل، اصول حقوق بین الملل و روابط دوستانه بین کشور‌ها است و بنوعی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود.

بسام صباغ تاکید کرد: در حقیقت این اقدامات مستلزم محکومیت و اتخاذ اقدامات بازدارنده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه تسهیل در موضوع به کار گیری و ارائه انواع سلاح سبک و سنگین به گروه‌های تروریستی، سبب تهدید امنیت و ثبات کشورها، می‌شود افزود: این اقدامات جان بسیاری همچمون غیرنظامیان، زنان و کودکان را در معرض خطرات بزرگی قرار می‌دهد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت درباره آثار قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک بر صلح و امنیت گفت: همانند سایر کشورها، ما نیز در مورد پیامد‌های بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک و دستیابی افراد غیر مجاز به اینگونه سلاح‌ها نگران هستیم.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک تنها چارچوب جهانی برای پرداختن به چالش‌های چند وجهی این پدیده است.

وی تصریح کرد: این سند داوطلبانه و غیر الزام‌آور از نظر حقوقی، که تاکنون نیز تأثیر قابل توجهی در بسیج تلاش‌های بین المللی علیه تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک داشته، همچنان مفید و معتبر است.

تخت روانچی اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریست‌های مورد حمایت خارجی، و مواجه با تهدید جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک، جمهوری اسلامی ایران برای برنامه اقدام مبارزه با اینگونه سلاح‌ها ارزش زیادی قائل بوده و خواستار تضمین اجرای متوازن، مؤثر و کامل آن از جمله از طریق شناسایی و رفع چالش‌های اجرای آن است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: همانطور که به روشنی در این برنامه اقدام بیان شده است، دولت‌ها مسئولیت اصلی مبارزه با قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک در تمام جنبه‌های آن را بر عهده دارند و بر این اساس، مسئولیت شناسایی مشکلات مرتبط با این چالش و پیدا کردن راه‌های رفع آن‌ها نیز با دولت‌ها است.

تخت روانچی تاکید کرد: برای تضمین اجرای کامل این برنامه اقدام، باید به امکانات و اولویت‌های دولت‌ها و مناطق مختلف توجه کرد و در این زمینه، باید اولویت با ارائه منابع مالی کافی، فن‌آوری و دانش فنی لازم، از جمله انتقال فن‌آوری‌های مرتبط، به کشور‌های در حال توسعه باشد و این اقدام نیز باید مستمر، غیر تبعیض‌آمیز، غیر گزینشی و بدون قید و شرط و بر اساس درخواست دولت‌های ذیربط و با در نظر گرفتن سیاست‌ها و اولویت‌های آنان باشد، چون خود برنامه اقدام نیز تصریح کرده است که مسئولیت اصلی تنظیم تجارت سلاح‌های کوچک و سبک با دولت‌ها است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان ملل سوریه سازمان ملل نماینده دائم برنامه اقدام دولت ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی گتوند

 کامران رومیانی   بیان کرد : در یک مراسم عروسی در شهرستان گتوند به دلیل رسم غلط تیراندازی یک جوان به قتل رسید.

وی افزود: بر اساس گزارش اولیه، فردی که با سلاح شکاری تیراندازی کرده بود، عامل این حادثه تلخ بود که با پیگیری‌های قضایی و اقدام به موقع ضابطین قضایی، بازداشت و همچنین تالار عروسی محل وقوع جرم نیز پلمب شد.

وی با تاکید بر جایگاه نظارت شیوخ، بزرگان، سادات بر عدم استفاده از سلاح‌ در مراسم‌ شادی و عزا، گفت: دستگاه قضایی با حاملان سلاح و کسانی که اقدام به تیراندازی در مراسم‌مختلف می‌کنند و آسایش، جان و مال شهروندان را به خطر می‌اندازند، مماشاتی نخواهد کرد و اشد مجازات قانونی را برای آنان در نظر خواهد گرفت.

  دادگستری خوزستان تلاش دارد تا با استفاده از پویش‌های مختلف و ظرفیت بزرگان طوایف رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا و عروسی را در استان برچیند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • تامین اقلام اساسی هیات‌های مذهبی برای شب قدر
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی
  • دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی گتوند
  • جان باختن یک نفر در گتوند بر اثر رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین
  • برنامه‌ریزی‌های مدون برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های قدرت و راکتورهای داخلی
  • سیپری: ۹۹ درصد واردات سلاح رژیم صهیونیستی از آمریکا و آلمان است