Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه کاهش گره های ترافیکی در سطح شهرها بخشی از وظایف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل به شمار می آید، بنابراین باید تدابیری در راستای سامان دهی و افزایش تعداد پارکینگ ها در شهر قزوین سنجیده شود. 

طرح ساماندهی پارک خودروها در خیابان با عنوان کارت پارک یکی از طرح‌های اجرا شده توسط شهرداری قزوین است که به گفته کارشناسان و مسئولان ذی ربط، اجرای این طرح تا حدی گره گشای این مشکلات ترافیکی بوده اما بر اساس مشاهدات و بازدیدهای میدانی طرح کارت پارک که قدمتی ۱۰ ساله در شهر قزوین دارد؛ با هدف کاهش ترافیک شهری و سهولت در تردد با و در نظر گرفتن تعرفه ای حداکثری برای پارک های حاشیه ای، نسبت به تعرفه پارکینگ های عمومی آنطور که باید معضلات ترافیکی شهر را دوا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نظر می رسد تعرفه بالای پارکینگ های عمومی و نبود مکان هایی برای پارک رایگان خودرو به معضلات ترافیکی در قزوین دامن زده است، این درحالی است که مسوولان مدیریت شهری باید توجه داشته باشد که ترافیک و آلایندگی آن و تاثیرات منفی بر سلامت و روان شهروندان و محیط زیست دارد و موجب هدر رفت سوخت می شود.

در گزارش پیش رو به  بررسی هرچه بیشتر این مساله پرداخته شده است که آنرا از نظر می گذرانید.

هزینه پارکینگ های عمومی مقرون به صرفه نیست

محمد حسین قلیان یکی از شهروندان قزوینی است که حین پارک خودرویش مخاطب خبرنگار ایرنا شد و در خصوص میزان تمایل شهروندان به استفاده از پارک های حاشیه ای خودرو گفت: بیشتر شهروندان تمایل دارند به جای پارک خودرو در پارکینگ های عمومی و یا استفاده از طرح کارت پارک، خودروی خود را در کوچه ها و یا معابر فرعی پارک کنند.

این شهروند همچنین گفت: برای پارک خودروام بیشتر از کارت پارک استفاده می کنم و اگر جایی برای پارک در حاشیه های خیابان پیدا نکردم به سراغ پارکینگ های عمومی می روم اما هزینه این گونه پارکینگ ها بالاست.

وی همچنین اظهار داشت: استفاده از کارت پارک ها بسیار مقرون به صرفه تر از پارکینگ های عمومی است علاوه بر آن استفاده از کارت پارک ها سبب می شود زمان زیادی از دست ندهیم و از زمان خود بیشترین بهره را ببریم اما باید اعتراف کرد به دلیل ازدحام خیابان ها در خیلی اوقات امکان استفاده از کارت پارک وجود ندارد و هزینه پارکینگ های عمومی نیز مقرون به صرفه نیست.

درگیری با پارکبان ها!
سعید عظیمی از دیگر شهروندان قزوینی است که در حال پارک خودروی خود در یکی از خیابان های مرکزی و پرازدحام شهر است، او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارها با پارکبان ها درگیر شده ام و علت آن نیز نداشتن رضایت از این طرح است  چراکه من کسبه هستم و حق پارک خودرو در جلوی مغازه خودم را ندارم و یا باید در صورت پارک خودرو هزینه زیادی بپردازم.

وی در ادامه گفت: برای پارک روزانه خودروام هزینه زیادی مطالبه می کنند و متاسفانه در اجرای این طرح تدبیری برای جای پارک کسبه اندیشیده نشده و این طرح هر روز برای ما چالش های بسیاری را به وجود می آورد.

این شهروند قزوینی همچنین یادآور شد پارک های دوبل در خیابان های مرکزی شهر ناشی از کمبود پارکینگ است و به معضل ترافیک در قزوین دامن زده است.

عادت به پارک در حاشیه‌ها!
محمد طاها رستمی یکی دیگر از شهروندان قزوینی است که به خبرنگار ایرنا می گوید پارک خودرو در حاشیه خیابان از حیث وقت و زمان و هزینه به صرفه تر است و گاها شهروندان برای لحظاتی کوتاهی نیاز به کاری دارند و مجبور به پارک دوبل می شوند اما خودم معمولا این کار را نمی کنم.

او در این باره گفت: در سالیان گذشته چندین بار ضبط و وسایل خودروام به سرقت رفته است اما وقتی خودروام را در خیابان های دارای طرح پارک متوقف می کنم خیالم راحت است چرا که پارکبان ها به نوعی از خودروهای پارک شده مراقبت نیز می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: برای پارک خودرو ام در خیابان های مرکزی شهر بیشتر به سراغ پارکینگ های عمومی شهر می روم و بیشتر اوقات مسیر کوتاهی را پیاده روی می کنم متاسفانه در روزهای عادی شاهد ترافیک های شدید و سد معبر در برخی از خیابان های مشمول طرح کارت پارک هستیم اما ظرفیت پارکینگ‌های برخی از نقاط شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر تکمیل نمی‌شود و به عبارتی مردم عادت ندارند که از پارکینگ به جای پارک کنار خیابان استفاده کنند که شاید دلیل آن هزینه بالای آنها باشد که باید در آن تجدیدنظر شود.

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی چاره حل معضلات ترافیکی
محدثه محرابی فعال شهری و عضو انجمن سه شنبه های بدون خودرو نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا نظرات خود را در خصوص موضوع پارکینگ های عمومی و طرح پارک این گونه بیان کرد: پارکینگ های احداث شده در سطح شهر فضایی مازاد بر نیاز های شهر دارند و از این رو قزوین با کمبود جای پارک مواجه نیست.

وی با اشاره بر مسائل زیست محیطی و برخی ناهنجاری های شهری از جمله ترافیک تصریح کرد: به منظور رفع بحران های پیش رو، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای شهروندان باید به یک باور تبدیل شود چرا که ساخت پارکینگ و گسترش پارکینگ های حاشیه ای شهروندان را در استفاده از  خودروی شخصی تشویق می کند.

این شهروند قزوینی در ادامه بیان کرد: متاسفانه استفاده شهروندان از کارت پارک ها بیشتر از پارکینگ هاست که پایین بودن نرخ کارت پارک ها از پارکینگ ها معضلات پیش رو را در سطح شهر به وجود آورده است. 

محرابی همچنین افزود: یکی از معضلات فرهنگی شهر قزوین، نبود توجه به مسائلی از قبیل استفاده نادرست از خودروی شخصی، پارک دوبل و عدم پارک در پارکینگ ها است و شهروندان باید تعریف درستی از خیابان داشته باشند ،به طور کلی خیابان محل تردد و پارک های زودگذر است نه پارک های چندین ساعته و به صورت قانونی نباید از خیابان به عنوان پارکینگ استفاده کرد.

قزوین کمبود پارکینگ ندارد!
سعید جهانگیری مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با بیان این ادعا که در شهر قزوین با کمبود جدی جای پارک مواجه نیستیم،گفت: علاوه بر پارکینگ های متعد  و با ظرفیتی که در سطح شهر به صورت غیر حاشیه ای وجود دارد، ۲ هزار و ۸۰۰ فضای پارک به صورت حاشیه ای در قالب کارت پارک ها در شاهراه‌های اصلی شهر و همچنین مسیرهای پر ترافیکوجود دارند و  به طور میانگین روزانه ۱۲ هزار خودرو از آنها استفاده می‌کنند. 

وی در خصوص تعرفه کارت پارک ها و اعتراض شهروندان به نرخ های تعیین شده، گفت: تعرفه کارت پارک نیز همانند تعرفه پارکینگ به صورت سالانه در  اسفند ماه در صحن شورای اسلامی شهر تعیین می شود و در حال حاضر تعرفه کارت پارک ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر یک ساعت پارک است که معقول به نظر می رسد. 

این مسوول ادامه داد: طرح کارت پارک که از سال ۹۰به صورت رسمی آغاز به کار کرد تا به امروز مورد استقبال بسیاری از شهروندان قرار گرفته و در این خصوص رضایت نسبی وجود دارد و همچنین بر اساس گزارش به دست آمده از نیروی انتظامی بعد از اجرای این طرح ۹۰‌درصد از سرقت خودروها کاهش یافته چراکه تمام خودروهای پارک شده از سوی پیمانکار بیمه می‌شوند.

جهانگیری با اشاره بر مکانیزه شدن طرح کارت پارک از سال ۹۴ در قزوین اظهار داشت: با مشارکت سازمان اتوبوس رانی و بخش خصوصی، با ارائه شهروند کارت با کاربری دو جانبه اتوبوس و کارت پارک مشغول به فعایت شدیم.

وی یادآور شد: بر اساس نظر و تصویب هیات وزیران، استفاده از کارت پارک ها در طول شبانه روز در نیم ساعت اول پارک رایگان است.

جهانگیری ادامه داد: در ابتدای اجرایی شدن این طرح با اعتراض برخی از شهروندان رو به رو شدیم که اکثر معترضین به اجرای طرح کارت پارک کسبه هایی بودند که با پارک خودروی شخصی خود در طول شبانه روز در حاشیه خیابان ها  مشمول پرداخت هزینه های قابل توجهی شدند اما این مشکل اکنون در بیشتر خیابان ها مرتفع شده است. 

این مسوول ادامه داد: هر ساله از ابتدای فروردین ماه، تعرفه کارت پارک ها افزایش می یابد و یکی از دلایل اخذ هزینه از شهروندان در طرح کارت پارک ها سوق دادن شهروندان به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک، رفع مشکلات زیست محیطی و تبدیل شهر قزوین به شهری هوشمند است.

جهانگیری افزود: در حال حاضر ۱۴خیابان قزوین مشمول طرح کارت پارک هستند که خیابان های شهید بابایی، فردوسی، خیام، عدل، سپه، امام خمینی، طالقانی، پادگان و پیغمبریه از جمله آنها هستند که از نظر شلوغی و ازدحام حجم سنگینی از ترافیک شهر را متحمل می شوند، هر چند که رفع معضل ترافیک نیازمند همکاری پلیس راهور است و اگر نسبت به کسانی که خودروی خود را به صورت  دوبل در خیابان پارک می کنند؛ به صورت جدی اعمال قانون صورت گیرد، بی شک حجم قابل توجهی از ترافیک شهر کاهش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه، رغبت شهروندان در استفاده از پارکینگ های حاشیه ای بیشتر از پارکینگ های غیر حاشیه ای است، افزود: تاکنون ۸۸هزار و ۴۱۶کارت پارک به فروش رفته اما هنوز ۴۰درصد از شهروندان هنوز کارت پارک تهیه نکرده اند.

پارک دوبل در قزوین ناشی از کمبود پارکینگ است

سرهنگ مهرداد حسن پور رئیس پلیس راهور قزوین اما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نظری متفاوت از مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین داشت و گفت: کمبود پارکینگ و جای پارک در شهر به وِیژه در بافت مرکزی و تاریخی باعث رشد پارک های دوبله و پارک های حاشیه ای شده است.

این مسوول انتظامی گفت: خیلی از شهروندان نیازمند استفاده از خدمات تعبیه شده در خیابان ها هستند و به دلیل کمبود جای پارک اقدام به تخلف پارک دوبله می کنند.

سرهنگ حسن پور اظهار کرد: خیلی از مجتمع های تجاری و پزشکی و خدماتی احداث شده در قزوین فضای پارک کافی ندارند بنابراین مالکان خودروهای خود را در معابر پارک می کنند که این اقدام منجر به ترافیک و پارک دوبله و پارک حاشیه ای می شود.

رئیس پلیس راهور قزوین گفت: حدود ۸۰ درصد تخلفات رانندگی در شهر قزوین مربوط به پارک های دوبله و گاه سوبله است که به دلیل کمبود جای پارک رخ می دهد.

این مسوول انتظامی با بیان اینکه مسوولان در ساخت و سازها باید به تعداد لازم پارکینگ پیش بینی کنند و همچنین دست اندرکاران مدیریت شهری باید شهروندان را با طرح های تشویقی به استفاده از پارکینگ های عمومی مجاب کنند،افزود: از شهروندان نیز انتظار می رود در جهت مراعات حال دیگران و حفظ نظم ترافیکی از پارک دوبله و پارک در مقابل درب پارکینگ ها و پیاده روها جدا خودداری کنند چرا که این مساله زیبنده مردمان بافرهنگ قزوین نیست.

رهاورد:

هرچند که شهرداری قزوین باساخت پارکینگ های متعدد در سطح شهر سعی داشته تا معضلات ترافیکی  شهر را کاهش دهد اما ساماندهی پارک حاشیه خیابان ها نیز مسائل و مشکلات خاص خود را به دنبال داشته و به نظر می رسد در شهری مانند قزوین که هنوز تمامی زیر ساخت های حمل و نقل آن از جمله بی آر تی به در حد تئوری باقی مانده است؛ تعرفه های بالای طرح «کارت پارک » جز فشار آوردن به صاحبان خودروهای شخصی، چندان فایده ای به حال ترافیک روزافزون شهر نخواهد داشت.

به نظر می رسد اجرای طرح های تشویقی برای پارک خودرو در پارکینگ های عمومی، فرهنگ استفاده از این مکان ها را توسعه ببخشد و به حل معضلاتی چون پارک دوبل کمک کند و در کاهش گره های ترافیکی نیز موثر واقع شود.

برچسب‌ها شهرداری قزوین پلیس راهور ناجا خودرو استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری قزوین پلیس راهور ناجا خودرو شهرداری قزوین پلیس راهور ناجا خودرو استان قزوین پارکینگ های عمومی کارت پارک ها معضلات ترافیکی خبرنگار ایرنا شهرداری قزوین کمبود پارکینگ پارکینگ ها پارک خودرو طرح کارت پارک نظر می رسد خیابان ها شهر قزوین حاشیه ای پلیس راهور ترافیک شهر سطح شهر پارک دوبل برای پارک حمل و نقل جای پارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد

عضو شورای شهر قزوین گفت: این روزها شاهد گلایه شهروندان از افزایش بالای نرخ کرایه تاکسی‌ها در سطح شهر هستیم و به همین خاطر باید برای رانندگان تاکسی یارانه حمایتی در نظر بگیریم و درصدی از کرایه تاکسی را کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، ولی چگینی شامگاه _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در جلسه علنی شورای شهر با اشاره به افزایش کرایه تاکسی در شهر قزوین اظهار کرد: این روزها شاهد گلایه شهروندان از افزایش بالای نرخ کرایه تاکسی‌ها در سطح شهر هستیم و به همین خاطر باید برای رانندگان تاکسی یارانه حمایتی در نظر بگیریم و درصدی از کرایه تاکسی را باید کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه این کار مانند اقدام شهرداری در اعطای یارانه به اتوبوسرانی است، اضافه کرد: می‌توانیم با اصلاح کرایه تاکسی و پرداخت مابه‌التفاوت آن از طریق یارانه نقدی و یا غیرنقدی این موضوع را جبران کنیم تا بار کمتری بر روی دوش شهروندان باشد.

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مالی شورای شهر قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری گفت: متأسفانه مصدومان این حادثه وضعیت روحی مناسبی ندارند وبا توجه به اینکه سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن است ضرورت دارد تا به اوضاع مصدومان رسیدگی ویژه‌ای شود و خدمات روانکاوی و حمایت‌های ویژه برای آنان در نظر گرفته شود.

چگینی ادامه داد: همچنین بیمه کارکنان آتش‌نشانی و کسانی که در عملیات حضور دارند، باید به گونه‌ای باشد تا خدمات خاصی بعد از حادثه ارائه شود که متأسفانه به نظر می‌رسد تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر یکسان بوده و برای افرادی که در عملیات دچار حادثه می‌شود با افراد دیگر یکسان خدمات می‌دهند، پس باید در این حوزه هم شهرداری تدبیر کند.

وی در بخش دیگری از این جلسه که به بررسی لایحه دوفوریتی اخذ تسهیلات از بانک شهر اختصاص داشت، گفت: باید بتوانیم از ظرفیت سهامداری در بانک شهر برای اخذ تسهیلات بیشتر استفاده کنیم و در مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه کنیم.

عضو پارلمان شهری قزوین تأکید کرد: انتظار می‌رود تا در بانک شهر یک نفر به طور مداوم موضوعات و مطالبات و اخذ تسهیلات را پیگیری کند و از امتیازات سهامداری خود بهترین استفاده را برای شهر و شهروندان ببریم.

کد خبر 747974

دیگر خبرها

  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • اجرای طرح ایستگاه قانون در استان همدان
  • دستور دادستان فردیس به شهرداری برای ساماندهی «پارک تندرستی»
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • لطفا خودخواهانه تردد نکنید!
  • رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه! | ویدئو
  • رفع مسدودی بیش از هزار و ۳۰۰ کارت ملی در استان قزوین
  • راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب