Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@06:12:53 GMT

میزان آمادگی تهران در برابر سیلاب

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۱۹۱۷

میزان آمادگی تهران در برابر سیلاب

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  ۱۳ آبان بود که بارندگی‌هایی در سطح شهر منجر به آب‌گرفتگی و رسوب پسماند در معابر و انهار پایتخت شد.

سطح آبگرفتگی معابر به گونه‌ای بود که ۱۰ هزار کارگر مشغول آبگرفتگی و پاکسازی انهار و خیابان‌ها شدند. تصاویر شهروندان از سطح آب‌گرفتگی معابر نشان داد که پایتخت برای مواجهه با این آبگرفتگی‌ها آمادگی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی بود که جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در گزارشی درباره آب‌گرفتگی معابر گفته بود: با وجود آبگرفتگی، تعداد تماس شهروندان به نسبت سال گذشته کمتر بوده است. همچنین علت اصلی بالا آمدن آب در معابر و سطح شهر رسوب پسماند و زباله‌هاست. اما عملکرد شهرداری در این دو ماهی که مدیریت شهری را به عهده گرفته، صدای یکی از اعضای شورای شهر را درآورده است. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با خطاب قرار دادن معاون خدمات شهری گفت: آیا ممکن نبود قبل از آبگرفتگی و سیلاب با استفاده از تجارب گذشته علاج واقعه را قبل از وقوع بحران پیش‌بینی می‌کردید؟
اما این بارندگی‌های چند ساعته و این حجم از سطح آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها بهانه‌ای شد که ببینیم پایتخت برای مواجهه با سیل آمادگی دارد یا خیر.
مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا تهران آمادگی سیلاب را دارد یا خیر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر سیلاب‌های واریزه‌ای پایتخت را درگیر کند، تهران برای مقابله با سیل آماده نیست. همچنین اگر طغیان با بازگشت زمانی ۳۰ یا ۴۰ ساله هم اتفاق افتد، سامانه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران نمی‌تواند جوابگو باشد.

وی معتقد است: ساخت‌و‌ساز ساختمان و شهرک‌ها به خصوص در دامنه کوه‌ها زمینه ناپایداری دامنه کوه‌ها را فراهم کرده و می‌تواند منجر به بروز سیلاب‌های واریزه‌ای در پایتخت شود.

زارع افزود: به این ترتیب اگر بارندگی شدید اتفاق افتد، این دامنه‌های دستکاری شده به وسیله انسان دچار لرزش شده و در نهایت به طغیان آب ملحق می‌شوند که سیلاب واریزه‌ای را به وجود می‌آورند. اینجاست که سامانه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری هم نمی‌تواند پاسخگوی سیلاب باشد.

به گفته این عضو هیات علمی، سامانه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری تهران فقط جوابگوی بارندگی‌های محدود است، ولی اگر پایتخت به شرایط سال ۹۴ رودخانه کن دچار شود و سیلاب ناگهانی صورت بگیرد یا اینکه سیل واریزه‌ای به آب‌گرفتگی ملحق شود، نباید انتظار داشت که این سامانه بتواند مانع سیلاب شود.

در تیر ماه ۱۳۹۴ سیلاب محدوده کن- سولقان  ۸ کشته و  ۳۴ میلیارد تومان خسارات بر جا گذاشت.

در این سیل ۴۰ واحد مسکونی و یا اداری و ۴۳۰ هکتار باغ تخریب شدند.

حال سوال اینجاست که چه مناطقی از تهران بیشتر تحت تاثیر سیل قرار دارد؟ این عضو هیات علمی گفت: برای سیلاب‌های ۱۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله پیش‌بینی‌ها انجام شده و این نتایج حاصل شده که مناطق زیادی از شمال تا مرکز تهران می‌تواند تحت تاثیر سیلاب‌های طولانی مدت با برگشت زمانی ۲۰ سال به بالا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است فرونشست زمین یا سیلاب به طور همزمان اتفاق افتد، گفت: خیلی از مخاطرات می‌تواند به طور همزمان صورت بگیرد.

همچنین اصغر عطایی، مدیر‌کل امور خدمات شهری شهرداری تهران درباره آمادگی ستاد‌ها و نیرو‌های خدمات شهری برای مواجهه با بارش‌های احتمالی گفت: شهرداری تهران و نیرو‌های خدمات شهری آمادگی لازم را برای مواجهه با بارش‌های احتمالی در پایتخت دارند.

طبق اعلام کارشناس هواشناسی در روز دوشنبه بارش‌ها، استان‌های تهران، کرج، قزوین و زنجان را دربرمی‌گیرد.
با این حال باید دید که تجربه ماه قبل برای وقوع آبگرفتگی در معابر دوباره تکرار خواهد شد یا نه.

بیشتر بخوانید

کدام نقاط تهران خطر سیل وجود دارد؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیل آبگرفتگی معابر شهرداری تهران برای مواجهه شهرداری تهران گرفتگی معابر خدمات شهری آب گرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در هرسین

دریافت 27 MB کد خبر 6084842

دیگر خبرها

  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • در معابر لغزنده پایتخت فاصله طولی را رعایت کنید
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • عملیات لکه‌گیری و ترمیم آسفالت معابر شهری بروجن
  • پاسخگویی سامانه ۱۳۷ شهرداری یزد به ۶۵۰ تماس/ گزارشات مردمی از آبگرفتگی معابر و جوی‌های شهر
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در جوانرود
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در هرسین
  • هشدار وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر درمازندران
  • پاسخگویی سامانه ۱۳۷ به بیش از ۶۵۰ تماس تلفنی