Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش نشست ملی همایش ایران و همسایگان با موضوع «سیاست همسایگی» با حضور سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، محمدحسن شیخ الاسلامی، مسئولان مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد.

سید یحیی صفوی در نشست علمی سیاست همسایگی با تأکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت به منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه ای تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: بر اساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می‌توانیم با کشورها طرح همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم البته ممکن است کشورها در این مسیر در برخی از حوزه ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

صفوی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ١٥ کشور همسایه می تواند موجب افزایش اعتماد منطقه ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می تواند با هر کدام از کشورهای همسایه راهبرد همه جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشورها گسترش دهد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین ۱۴۲۴ شمسی گفت: ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

صفوی با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می تواند با تقویت فرصت های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

شیخ الاسلامی: نشست سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است

در ادامه این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه گفت: نشست تدوین سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است که در بهمن ماه سال ١٤٠٠ برگزار خواهد شد.

وی با تشریح مفاهیم نظری سیاست همسایگی و سطح تحلیل، به نسل های مطالعات منطقه ای بر مبنای جغرافیا، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هویت اشاره کرد و با طرح سؤال و تحلیل اینکه آیا همسایگی و جغرافیا لزوماً مبحث در هم تنیدگی را در برمی‌گیرد و مرزها در این بین چه نقشی ایفا می نمایند، اظهار کرد: باید توجه داشت که در همسایه بودگی عناصر بالفعل و بالقوه به صورت توامان و روش های استقرایی و قیاسی حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست تخصصی، دکتر مجید قافله باشی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، دکتر سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و سایر اساتید و مسئولان حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را پیرامون سیاست ایران در کشورهای همسایه، اقتصاد سیاسی، نقش اشتراکات فرهنگی و تمدنی در سیاست همسایگی بیان کردند.

در پایان این نشست سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بر شماری محورهای همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی، ایران و ترتیبات امنیتی منطقه¬ای، ایران و همگرایی اقتصادی منطقه¬ای ، ایران و همکاری¬های زیست محیطی منطقه¬ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، کدهای ژئوپلتیک ایران و همسایگان، رقابت¬های ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و همسایگان، ایران و محور مقاومت، ایران، همسایگان و کریدورهای منطقه¬ای و بین المللی، ایران و سازمان همکاری های شانگهای محورهای اصلی این همایش هستند.

وی افزود: اساتید و کارشناسان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی همایش به آدرس Ian.iiwfs.com مقالات خودشان را ارسال کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: این همایش با دبیری علمی دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر 5358780 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سید رسول موسوی وزارت امور خارجه سید یحیی صفوی آیت الله محسن مجتهد شبستری مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی محمد مخبر سازمان بسیج مستضعفین هفته بسیج برجام سعید خطیب زاده دولت سیزدهم آژانس بین المللی انرژی اتمی سید محمد حسینی پیام تسلیت ایالات متحده امریکا وزارت امور خارجه ایران و همسایگان سیاست همسایگی امور خارجه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان

تین نیوز

نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری های بین دو کشور در تهران امضا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان پس از عقد تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل جاده ای با تاجیکستان، با اشاره به سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه، امکان به وجود آمده را نه فقط آغاز عصر جدیدی از تقویت مناسبات حمل و نقل جاده ای، بلکه سرآغازی برای تعمیق مناسبات دو کشور در تمامی حوزه ها دانست که با زبان، پیشینه، فرهنگ و ارزش های مشترک، دارای همبستگی عمیق هستند.

وی همچنین به موقعیت راهبردی قلمرو ایران به عنوان پل ارتباطی چین و آسیای میانه با آسیای غربی و اروپا و از سوی دیگر ظرفیت های عمیق بنادر جنوبی ایران در دسترسی به اقیانوس هند و حوزه خلیج فارس، به عنوان مسیری مناسب، امن و کوتاه برای دسترسی ناوگان تاجیکستانی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه نشست، شایسته سعید مرادزاده، معاون وزارت نقلیات تاجیکستان نیز با قدردانی از میزبانی طرف ایرانی و تأکید بر فرصت فوق العاده اجلاس حاضر جهت احیای ظرفیت های عظیم بین دو ملت عمیقاً نزدیک، بر موقعیت تاجیکستان بر قرارگیری در قلب آسیای مرکزی، به عنوان کشوری با ظرفیت های پنهان در حوزه های مختلف حمل و نقل و به طور تاریخی دارای جایگاه مهمی در جاده ابریشم تأکید کرد.

در ادامه نشست طرفین ضمن تأکید بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت های راهگذرهای بین المللی ازجمله KTAI، مسیر جنوبی راهگذر شرقی غربی و شاخه شرقی راهگذر شمال - جنوب، بر موضوعاتی از جمله تطبیق آمار تردد و تجارت، تقویت امکانات بین راهی، برنامه عمل خدمات راهداری، مبادله مجوزهای تردد، اطلاع رسانی هزینه های رسمی پرداخت مرزی و اجتناب از پرداخت های غیررسمی، روزآمدسازی مقررت تردد و اقامت، تسهیل روادید، جزئیات مشکلات تردد در قلمرو یکدیگر و هم افزایی مشارکت در اتحادیه های اوراسیا و شانگهای را مورد تبادل نظر فنی قرار دادند.

در خاتمه نشست، رئیس هیئت تاجیک از مدیریت عالی سازمان جهت شرکت در همایش معظم راهی به سوی تین شیان در شهر دوشنبه تاجیکستان در ماه آتی میلادی، دعوت به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد