Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@16:16:56 GMT

بنای قجری اصفهان با هدف مرمت تخریب شد!

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۵۲۸۲

بنای قجری اصفهان با هدف مرمت تخریب شد!

مرمت غیراصولی، منجر به تخریب یک بنای تاریخی دیگر در اصفهان شد و به واکنش فعالان حوزه میراث فرهنگی در شبکه‌های مجازی انجامید. خانه قاجاری امام جمعه در قرن سیزدهم ساخته شد و در سال ۱۳۴۵ به‌دلیل منحصر به فرد بودن در فهرست میراث ملی ثبت شد. معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌و‌گو با «ایران‌» خاطرنشان ساخت اگر حوزه علمیه خانه را مرمت کند میراث فرهنگی از پیگیری حقوقی صرف نظر می‌کند‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: «این خانه در تملک میراث فرهنگی است. دراواخر سال ۱۳۸۹، طی قراردادی ۹۹ ساله به دفتر امام جمعه اصفهان واگذار می‌شود تا بعد از مرمت، مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما در زمان مرمت بخشی از دیوار آن را تخریب کرده‌اند.»

ناصر طاهری با بیان اینکه طبق تفاهمنامه قرار بود مرمت این خانه تاریخی بنا به اصول و منطبق با تاریخ گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد، افزود: اما متأسفانه آنها ساده‌ترین راه را انتخاب کردند و به‌جای اینکه طبق نظر کارشناسان یک پیاده راه باریک برای حمل مصالح ایجاد کنند، اقدام به تخریب با لودر کردند و باعث آسیب شدید به این بنای تاریخی شدند. وی با اشاره به اینکه در خصوص مرمت این آثار چندین جلسه کارشناسی با مسئولان ذیربط برگزار شده بود، اظهار داشت: دفتر حوزه علمیه مدعی شده که مدیران میراث فرهنگی به ما مجوز ضمنی داده بودند؛ در حالی که نه من نه مدیر کل هرگز مجوزی حتی ضمنی و لفظی برای استفاده از ماشین‌آلات برای حمل مصالح و... نداده ایم، بلکه طبق مقررات قرار بود برای حفظ این اثر تاریخی مانند هر اثر با ارزش دیگر تمامی ضوابط و اصول مرمت آن هم به‌صورت دستی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از دیوارحیاط سوم تخریب شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طی مکالمات و پیگیری‌های انجام شده، حوزه علمیه برای مرمت این دیوار و حیاط اعلام آمادگی کرده است و تنها خواسته میراث فرهنگی همین مرمت و ساخت بنا با توجه به المان‌ها و پیشینه تاریخی آن است. در صورت انجام مرمت از سوی این ارگان از پیگیری قانونی آن صرف نظر خواهیم کرد.

علی‌ کامیابی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز با اشاره به پایش دائمی خانه تاریخی امام‌جمعه در شهر اصفهان گفت: مجموعه تاریخی خانه امام‌جمعه در شهر اصفهان متشکل از چهار خانه تاریخی بوده که در دهه‌های گذشته در راستای بهره‌برداری بهینه از این مجموعه در اختیار حوزه علمیه اصفهان قرار گرفته است. وی ادامه داد: در ضلع شمالی این مجموعه در دهه‌های گذشته دیواری آجری الحاق شده بود که دفتر فنی حوزه علمیه اصفهان با توجه به خطر ریزش و همچنین نیازهای مرمتی، بدون هماهنگی رسمی با این اداره کل اقدام به تخریب آن کرده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: اگر چه این دیوار الحاقی بوده و همچنین امکان خطر ریزش آن روی پیاده‌روی مجاور وجود داشت، لکن مطابق با نص صریح قانون، هرگونه فعل و انفعال در مجموعه‌های تاریخی بویژه ثبتی باید با اطلاع و صدور مجوز این اداره کل انجام شود.
کامیابی بیان کرد: با توجه به لزوم حفاظت از این بنای تاریخی و رفع نگرانی‌های دوستداران فرهیخته میراث‌فرهنگی، پرسنل این یگان، پایش این مجموعه را به‌صورت مداوم تا حصول اطمینان از رفع هرگونه خطر ادامه می‌دهند.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به آسیب و فرسودگی شدید خانه تاریخی امام جمعه، امید می‌رود  با مرمت کامل این خانه و تغییر کاربری آن، شاهد زنده شدن یکی دیگر از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان باشیم.

وی افزود: به‌زعم حوزه علمیه اصفهان، این اقدام برای رفع خطر و بازسازی این دیوار بوده، ولی مجوز رسمی از سوی میراث فرهنگی ارائه نشده که در حال بررسی موضوع هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به مکاتبه با شهرداری برای توقف این تخریب خاطرنشان کرد: حوزه علمیه اصفهان مدعی است که از مدیریت قبلی میراث فرهنگی استان به‌صورت شفاهی اجازه تخریب گرفته، اما هنوز صدور این مجوز از سوی معاونت قبلی میراث فرهنگی اصفهان محرز نشده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی حوزه علمیه اصفهان خانه تاریخی امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۵۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد.

بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی