Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@06:33:00 GMT

داستان‌های مستند کتاب «حامی» فیلم کوتاه شوند

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۵۴۵۷

داستان‌های مستند کتاب «حامی» فیلم کوتاه شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست معرفی و بررسی کتاب «حامی» روایت جوانان مبتلا به بیماری سرطان با حضور منصوره میرفتاح نویسنده اثر، سیده‌نسترن رضوی گردآورنده، هومن بنائی کارشناس ادبی، میثم رشیدی مهرآبادی فعال رسانه و کتاب و سمیه جمالی مجری و منقد ادبی در کتابفروشی آستان قدس رضوی (بِه‌نشر تهران) برگزار شد.

سیده‌ نسترن رضوی در ابتدای مراسم شرح مختصری از چگونگی تاسیس خیریه سیدمحمدحسین رضوی ارائه داد و گفت: این خیریه سالی تاسیس شد که غم بزرگ از دست دادن محمدحسین را داشتم؛ خداوند این مسیر را سر راهم قرار داد تا بتوانم با امور خیر خودم را آرام کنم؛ یک سال بعد موفق شدیم مراحل اخذ مجوزهای قانونی را طی کنیم و اولین خیریه‌ای هستیم که در سطح خاورمیانه برای نوجوانان و جوانان سرطانی و تامین همه نیازهای آنها، فعالیت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برادرش محمدحسین را که ۲۳ سال سن داشته به دلیل بیماری سرطان از دست داده، ادامه داد: داستان من بسیار کوتاه در کتاب «حامی» روایت شده است. از همان جایی که محمدحسین در بیمارستان فیروزگر پرواز کرد مجدد با راه‌اندازی مددکاری خیریه محمدحسین، متولد شد و اولین پذیرش جوانان سرطانی در همان بیمارستان آغاز شد و با گسترش فعالیت در بیمارستان شریعتی نیز مستقر شدیم.

رضوی همچنین اظهار کرد: خیریه محمدحسین خدماتی در حوزه درمان، آموزش، روانشناسی، استعدادیابی نوجوانان و جوانان مبتلاء به سرطان ارائه می‌دهد؛ برای ایجاد انگیزه به این بچه‌ها تصمیم گرفتیم داستان آنها را که می‌تواند نقطه عطفی برای دیگران باشد به کتاب تبدیل کنیم و روایت زندگی آنها را جمع‌آوری کردیم. کتاب حامی به قلم شیوای منصوره میرفتاح، دلنوشته ۱۳ جوان مبتلاء به سرطان است. فروش کتاب «حامی» به نفع جوانان سرطانی است و حامیان می‌توانند به صورت همت عالی این کتاب را خریداری کنند.

میثم رشیدی مهرآبادی فعال رسانه و کتاب و مدیر کتابفروشی بِه‌نشر تهران، که میزبان برگزاری مراسم معرفی و بررسی کتاب «حامی» بود، گفت: کتابفروشی بِه‌نشر سعی کرده کتاب‌های متنوعی را برای مخاطبین آماده کند تا پاسخگوی ذائقه‌های مختلف باشیم البته در این کتابفروشی، کتاب‌های مذهبی و کتابهای سبک زندگی اسلامی، وزن بیشتری دارند. تلاش کرده‌ایم اینجا به پاتوقی برای معرفی کتاب‌ها و نویسندگانی تبدیل شود که کمتر فرصت و امکان معرفی خود و محصولات فرهنگی خود را داشته‌اند.

وی با ارائه پیشنهادی به دست‌اندرکاران کتاب حامی گفت: در دوران جنگ روایت‌ها هستیم و هر کسی روایت خود را زودتر بیان کند، برنده است؛ خوب است برای انتشار کتاب «حامی» با ناشران حرفه‌ای که توزیع سراسری مناسبی انجام می‌دهند، همکاری کنید.

وی ادامه داد: اگر زبان کتاب، زبان معیار باشد بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد؛ ای کاش کتاب، طرح جلد شاداب‌تری داشت و بیشتر زندگی را القاء می‌کرد؛ همان هدفی که در خیریه محمد حسین رضوی دنبال می‌کنید.

منصوره میرفتاح نویسنده کتاب «حامی» در ادامه کار کردن روی این کتاب را معجزه‌ای برای خودش دانست و گفت: رو به رو شدن با عمق دردی که در جریان زندگی طبیعی جوانان سرطانی وجود داشت، پس از آشنایی با خانواده رضوی برایم رخ داد؛ مبتلایان به سرطان این اتفاق عجیب را یه عنوان بخشی از زندگی خود پذیرفتند و به زیبایی با آن کنار می آیند.

وی ادامه داد: با یک تصمیم جمعی به این رسیدیم که با زبان عامه بتوانیم با همه صحبت کنیم و سعی کردیم شعار ندهیم و با عامه مردم حرف بزنیم و صادقانه حرف بزنیم. قصه‌های این کتاب من را درگیر کرد و روح من کِشش این همه رنج را نداشت و امانت‌دار داستان جوانان سرطانی بودم و در عین حال تلاش کردم بیان هنری داشته باشد. با صاحبان این داستان‌ها بارها صحبت کرده و نکاتی که برای اثر مفید بود را استخراج کردم.

هومن بنائی کارشناس ادبی که در نشست بررسی کتاب «حامی» حضور داشت، نقدهایی مطرح کرد و گفت: حامی، کتاب ارزشمندی است که می‌تواند برای مبتلایان به سرطان آموزنده باشد و معتقدم تمام آدم‌ها باید این کتاب را بخوانند تا حداقل بدانند با مبتلا به بیماری سرطان با چه ادبیاتی صحبت کنند. در مورد مستندنگاری نباید نویسنده خود را جای راوی بگذارد و ناب بودن داستان حفظ شود؛ این جوانان آنقدر داستان‌های چالش‌برانگیز و تعلیق‌داری دارند که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

وی اظهار کرد: قطعاً این حرکت بزرگ نتیجه خواهد داد و مبتلایان به سرطان متوجه می‌شوند که تنها نیستند. داستان‌های مستند کتاب «حامی» قابلیت این را دارند که به فیلم‌های کوتاه تبدیل شوند. امیدوارم بعد از این کتاب بهبودی جوانان مبتلا به سرطان را منتشر کنید.

در پایان سیده‌ نسترن رضوی مدیرخیریه «محمد حسین رضوی» گفت: این خیریه می‌تواند میزبان کمک‌های معنوی هموطنان باشد تا این زنجیره عشق را گسترش دهیم؛ چه بسا کسی با انجام یک کار گرافیکی حامی باشد و تا کنون با کمک خیرین، ۳۰۰ جوان مبتلا به سرطان حمایت شده‌اند.

کد خبر 5358911

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سروش نقد کتاب سرطان معرفی کتاب هفته کتاب کتاب و کتابخوانی هفته کتاب و کتاب خوانی روز جهانی فلسفه رونمایی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر ابونصر فارابی انتشارات سروش ترجمه رایزنی فرهنگی انتشارات سوره مهر جوانان سرطانی داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۵۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد

 «عالیجناب بو»، رمان کوتاهی مبتنی بر دیالوگ است و تمام جزئیات در خلال گفت‌وگوی شخصیت اصلی با دیگران برای خواننده روشن می‌شود. یکی از نکات مهمی که نویسنده سعی داشته است تا با زبان طنز و کنایه برای مخاطب آشکار کند وضعیت مشاغل سخت و توانفرساست و همچنین، نحوه نگرش ما به صاحبان این مشاغل.

در معرفی داستان این کتاب آمده است: «بویی شما را تعقیب می‌کند. بویی که پیدا نیست از عصر دایناسورها باقی مانده، یا از همین نزدیکی می‌آید. بوکِشان باید دنبال بو برویم تا عالیجناب را بشناسیم. عالیجنابی که زندگی و تاریخ و دودمان ما را به بازی گرفته، با داستان از پی عالیجناب بو بیایید.».

محمدرضا یوسفی، نویسنده این اثر از نویسندگان باسابقه ادبیات کودک و نوجوان ایران است. اولین اثر داستانی او «سال تحویل شد» بود که در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. یوسفی علاوه‌بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز مشغول است؛ اما فعالیت‌های اصلی او نویسندگی برای کودکان است. تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر از او منتشر شده است که عناوین برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مجموعه ۱۲ جلدی «قصه‌ای نو از افسانه»، «وقت قصه من را صدا کن»، «داستانک‌های شاهنامه»، «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» و «ستاره‌ای به نام غول».

کتاب «عالیجناب بو» اثر محمدرضا یوسفی با تصویرگری شیرین فتح‌الهی در ۱۲۸ صفحه مصور و به بهای صد هزار تومان، برای مخاطبان ۱۱ سال به بالا از سوی کتاب‌های مهتاب (کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد
  • این انیمیشن ایرانی به اسکار راه یافت
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا