Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک فروشنده کتاب گفت: وقتی فرصتی به وجود بیاید تا مخاطب منتظر بماند و فاصله طرح‌های فصلی تخفیف کتاب از یکدیگر بیشتر باشد شاید در یک هفته به اندازه یک ماه فروش کتاب داشته باشیم.

سیدمحمد مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با طرح‌های فصلی کتاب، اظهار کرد: با توجه به اینکه مخاطب نمی‌تواند هزینه بسیاری بابت خرید کتاب انجام دهد، طرح‌های فصلی کتاب فرصت مناسبی است تا از تخفیف‌ استفاده کند و کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۶ ماه اول سال به دلیل اینکه طرح‌ها پشت سر یکدیگر گذاشته شدند، در آخرین طرح استقبال مخاطبان از تخفیف‌ها بسیار پایین آمده بود و شاید به ۱۰ تا ۲۰ درصد رسیده بود، اما اکنون چون سه ماه از طرح قبلی گذشته است مخاطبان از روز اول طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ استقبال کردند و منتظر اعلام آغاز آن بودند.

وی در پاسخ به اینکه معمولا چه اقشاری بیشتر برای تهیه کتاب در طرح‌های فصلی به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: مخاطبان ما را چند قشر مختلف تشکیل می‌دهند. عموم مخاطبان ما خانواده‌های جوان و دانشجویان هستند. چون طرح مدارس را نیز اجرا می‌کنیم از مدارس هم به کتابفروشی ما می‌آیند و خرید می‌کنند. معمولا افرادی که به صورت خانوادگی برای خرید کتاب به کتابفروشی می‌آیند بیشتر کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان، رمان و کتاب‌های مرتبط با روان‌شناسی خریداری می‌کنند. چون کتابفروشی ما در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس و رمان‌های مذهبی نیز آثار بیشتری برای فروش دارد، مخاطب اینگونه آثار را هم بیشتر داریم. البته برخی کتاب‌باز و کتابخوان هستند که کتاب‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف انتخاب می‌کنند و شاید هربار که طرح فصلی کتاب به وجود می‌آید این دسته از مخاطبان یک جعبه کتاب با خود به خانه می‌برند.

فروشنده پاتوق کتاب مشهد در رابطه با میزان تفاوت فروش میان روزهای عادی و طرح‌های فصلی کتاب، خاطرنشان کرد: وقتی فرصتی به وجود بیاید تا مخاطب منتظر بماند و فاصله طرح‌های تخفیف از یکدیگر بیشتر باشد، شاید در یک هفته به اندازه یک ماه فروش کتاب داشته باشیم. البته تا دو هفته پس از آن افت فروش داریم؛ چراکه مخاطب کتاب‌های خود را خریداری کرده و نیاز به خرید دیگری در آن زمان ندارد.

مرتضوی با اشاره به میزان بودجه اختصاص داده شده به پاتوق کتاب مشهد در طرح پاییزه، ادامه داد: معمولا تا پایان از یک هفته اعلام شده، مقدار بودجه اختصاص‌داده شده به کتابفروشی ما برای این طرح تمام می‌شود و خواستار شارژ مجدد آن هستیم، اما این‌بار گفته‌اند که شارژ مجدد نمی‌شود. در طرح پاییزه ۶ میلیون تومان به پاتوق کتاب اختصاص داده‌اند، یعنی مجموع هزینه بابت تخفیف‌های ۲۰ درصدی به مشتریان تا حد ۶ میلیون تومان برای ما امکان‌پذیر است.

وی درخصوص اطلاع‌رسانی در رابطه با این طرح تخفیف کتاب، تصریح کرد: به نظرم اطلاع‌رسانی زیادی برای طرح‌های فصلی کتاب انجام نمی‌شود و شاید اگر فردی در شبکه‌های اجتماعی عضو نباشد و صفحات کتاب‌فروشی‌ها را دنبال نکند از این تخفیفات مطلع نشود. بنابراین اگر در اخبار و پیام‌های بازرگانی تلویزیون این اطلاع‌رسانی انجام شود مخاطبان بیشتری برای خرید به کتابفروشی‌ها می‌آیند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب كتابفروشي طرح پاییزه کتاب مشهد خراسان رضوي طرح های فصلی کتاب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب تهران در حوزه گردشگری ادبی نیاز به استراتژی دارد

اکبر رضوانیان؛ کارشناس ارشد گردشگری درباره نسبت نمایشگاه کتاب با مقوله گردشگری ادبی  گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در چند دهه گذشته تأثیر بسیاری در جامعه داشته و هم‌نسلان من به صورت گروهی با همراهی همدیگر به بازدید نمایشگاه کتاب می‌رفتند. در همه دوره‌ها فعالیت و برنامه‌های ناشران در نمایشگاه تأثیر بسیاری در جذب مخاطبان داشته است. 

وی افزود: هر چه برنامه‌های نمایشگاه کتاب پُربارتر باشد، بازتاب آن در جامعه بیشتر خواهد بود، برگزاری تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب یکی از اقدام‌های مرتبط با گردشگری ادبی است و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تاکنون در تعداد قابل توجهی برگزار شده و مخاطبان در تمام ادوار برگزاری نمایشگاه کتاب، نویسندگان بزرگ و نامدار کشور را در این نمایشگاه ملاقات کرده‌اند.

این کارشناس گردشگری ادبی که خود تور‌های گردشگری ادبی بسیاری را طراحی و اجرا کرده، ادامه داد: آیین‌های رونمایی از کتاب و برگزاری مراسم جشن امضای کتاب‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در فعال بودن گردشگری ادبی حول محور نمایشگاه کتاب موثر است. بسیاری از بزرگان ادبیات معاصر ایران در سه دهه گذشته در نمایشگاه با مخاطبان خود مستقیما دیدار داشته‌اند و این موارد برای گردشگری ادبی رویداد محور بسیار جذاب است.

رضوانیان در بخشی دیگر از این گفتگو به تاثیر خلاقانه برگزار کردن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر فرهنگ معاصر اشاره کرد و ادامه داد: طبیعتاً آنهایی که دغدغه فرهنگ و ادب را دارند، نمایشگاه کتاب برایشان بسیار جذاب است. من شخصاً با دوستانم لحظه شماری می‌کردم که اردیبهشت ماه برسد و نمایشگاه کتاب برگزار شود. برخی اعتقاد دارند که هم‌اکنون حوزه فرهنگ و هنر و همچنین گردشگری اولویت نخست مردم جامعه نیست. اگر چنین نظری درست باشد، می‌توان با هر چه مفید و خلاقانه‌تر برگزار کردن نمایشگاه کتاب تهران اشتیاق مخاطبان به بازدید از نمایشگاه کتاب را در ذیل عنوان گردشگری ادبی افزایش داد.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با برنامه‌های متنوع برای همه گروه‌های جامعه را موجب پویایی و نشاط دانست و گفت: خوب است ناشران و نویسندگان فعالیت درخور توجهی داشته باشند. آنها به خوبی بر نیاز مخاطبان خود واقف هستند. متولیان امر نیز با داشتن سیاست‌های بلند مدت در برگزاری نمایشگاه می‌توانند مطالعه را در اولویت جامعه به ویژه نسل جدید قرار دهند.

این کارشناس و فعال حوزه گردشگری ادبی با اشاره برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورها، عنوان کرد: بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب در منطقه ما نقش آفرین شده‌اند و می‌توان برنامه‌ریزی‌های نمایشگاه‌های کتاب مختلف در حوزه گردشگری ادبی را مورد توجه قرار داد. هرچند ما نیازی به الگو گرفتن از دیگران نداریم، چرا که نمایشگاه کتاب تهران در سالیان متوالی شاهد اتفاق‌های بسیار خوب بوده است.

رضوانیان اضافه کرد: می‌توان گردشگری ادبی را در کنار نمایشگاه کتاب رشد داد و انگیزه‌های شرکت در نمایشگاه برای گردشگران ادبی را تقویت کرد. داشتن چشم‌انداز و استراتژی و هدفمند بودن برگزاری نمایشگاه را بهبود می‌بخشد. برای گردشگری ادبی و حضور گردشگران داخلی و خارجی می‌توان مولفه‌های آن را به خوبی در نظر گرفت و زمینه‌های اجرایی‌اش را فراهم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • نمایشگاه کتاب تهران در حوزه گردشگری ادبی نیاز به استراتژی دارد
  • آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • کتاب نو بخریم یا کتاب دست دوم؟