Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@16:45:01 GMT

روند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بازنگری شود

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۶۰۷۶

روند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بازنگری شود

دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور گفت: نظر جمعی کمیته علمی درباره این بازگشایی‌ها تا فردا به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود.

به گزارش مشرق، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کارونا، درباره نظر کمیته علمی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که از روز گذشته در کشور انجام شده است، گفت: در یکسری کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد که مجددا با موج بیماری کرونا مواجه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه میزان واکسیناسیون آن‌ها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نکته‌ای که وجود داشت، این بود که آن‌ها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و یکی از عواملی که باعث ایجاد این پیک‌ها بود، در حقیقت افراد زیر ۱۸ سال، یعنی افراد جوان و کودکان بودند.

وی افزود: دومین نکته، بازگشایی‌های بسیار بی محابایی بود که در مدارس، دانشگاه‌ها، مجامع و رستوران‌ها و... انجام شده بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیک بیماری در این کشورها شد.

بیشتر بخوانید

دریافت مجوز از سوی مدارس به معنای بازگشایی کامل آنها نیست

چرایی لزوم بازبینی در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

جماعتی تاکید کرد: به همین دلیل توصیه کمیته علمی این است که درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع باتوجه به اینکه شیوع روند کرونا در کشورمان نزولی شده، حتما دقت شود و بازبینی مجدد شود. زیرا باتوجه به اینکه افراد زیر ۱۸ سال ما هنوز به طور کامل واکسینه نشدند و بچه‌های زیر ۱۲ سال ما که در برخی کشورها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریکا (بالای ۵ سال) واکسیناسیون‌شان را شروع کردند، اما ما هنوز پروتکل را در این سنین نداریم.

هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم

وی گفت: بنابراین بازگشایی‌های بی محابا در مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع، رستوران‌ها، سینماها و... باتوجه اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیدیم و با توجه به اینکه کودکان ما از واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، خودش می‌تواند باعث ایجاد پیک ششم کرونا در کشور باشد و باید این را مورد نظر قرار داد.

جماعتی گفت: نظر جمعی کمیته علمی در این باره تا فردا به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد که رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در کشور هنوز مناسب نیست.

وی تاکید کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون نرسیم، بازگشایی مدارس کار درستی نیست.

واکسیناسیون و رعایت پروتکلها؛ تنها راه کنترل بیماری در شهرهای قرمز

وی درباره وضعیت افزایشی بیماری در برخی مناطق کشور، گفت: نظر کمیته علمی این است که میزان واکسیناسیون را به ویژه در جاهایی که به نظر می‌رسد درصد گرفتاری بالا است، افزایش دهیم و تا حد امکان از اینکه پاندمی از این مناطق به مناطق دیگر توسعه یابد، جلوگیری کنیم. یکسری شهرها وجود دارند که از نظر ما در حد قرمز هستند، اما خوشبختانه تعدادشان کم است. تنها راه هم افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

تکلیف تزریق دز سوم واکسن کرونا برای سنین بالای ۱۸ سال

جماعتی درباره تزریق دز سوم برای افراد بالای ۱۸ سال نیز، گفت: یکی از مسائل در پیک‌هایی که در اروپا ایجاد شد، این بود که بر اساس مطالعاتی که انجام شده، نشان داده شده که تقریبا شش تا هشت ماه بعد از دز دوم سطح آنتی بادی در خون پایین آمده و ایمنی کامل را از بین می‌برد. در نتیجه نیاز به دز بوستر یا یادآور بسیار ضروری به نظر می‌رسد. به همین دلیل توصیه می‌شود که بعد از دز دوم بر اساس پروتکل دز بوستر را تزریق کنیم که اکنون دز بوستر در کارکنان بهداشت و درمان آغاز شده است. درباره افراد بالای ۱۸ سال هم این پروتکل وجود دارد و ان‌شاءالله به زودی از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود و وارد بحث دز بوستر می‌شویم که به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از پیک بعدی کرونا است.

وی گفت: البته بر اساس مطالعات حداقل باید شش ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد تا دز بوستر را تزریق کنیم. اکنون بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه یعنی دوسوم جامعه دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند؛ بنابراین هنوز برای آغاز بوستر زود است. شاید باید از یکی دو ماه آینده تزریق دز بوستر را به افراد بالای ۱۸ سال آغاز کنیم.

جماعتی درباره تزریق ویتامین دی برای پیشگیری از کرونا، گفت: یکسری مطالعات هست که نشان می‌دهد اگر کسی دچار کمبود ویتامین دی باشد، میتواند در درگیری ریوی موثر باشد و اگر به حدمناسب برسد، می‌تواند اثر پیشگیرانه داشته باشد.

وی درباره اقدام کمیته علمی برای عوارض روانی کرونا به ویژه در کادر درمان، گفت: کمیته علمی یک زیرگروه از افراد متخصص در زمینه روانپزشکی، طب توانبخشی، ریه، عفونی، پزشکی اجتماعی و... دارد که در حال تدوین پروتکلی هستند که افرادی که بعد از کووید دچار مشکلات جسمی و روانی شدند، چه پروتکلی را از نظر بهداشتی، روان پزشکی و درمانی برایشان در نظر بگیریم که بعد از تدوین آن را ابلاغ می‌کنیم.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو ویروس کرونا بازگشایی مدارس بازبینی سلامت بازگشایی مدارس کرونا در کشور رعایت پروتکل بالای ۱۸ سال کمیته علمی دانشگاه ها پروتکل ها تزریق دز دز بوستر دز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح با هدف تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و مرور آموخته‌ها در حال برگزاری است، افزود: ۱۵ مدرسه دخترانه و ۹ مدرسه پسرانه در ۱۳ ناحیه و منطقه استان میزبان دانش آموزان هستند و این طرح تا ۱۳ فروردین ماه جاری ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح اعتکاف علمی، بیشتر شامل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه است، اظهار کرد: این اعتکاف علمی در نواحی یک، دو و چهار تبریز و مناطق اسکو، ایلخچی، خسروشهر، بناب، مراغه، مرند، سراب، جلفا، شبستر و هشترود در حال برگزاری است.

سعادتی افزود: دانش‌آموزان مدارس سایر نواحی و مناطق نیز با معرفی مدرسه مبدا و با هماهنگی اداره مربوطه می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی ادامه داد: اعتکاف علمی، فرصتی تکرار نشدنی برای تمرین و مرور دروس به ویژه برای دانش‌آموزان کنکوری است که باید مغتنم شمرده شود و تجارب چند سال گذشته، نشانگر اثربخشی این تجربه و ایجاد پویایی در محیط یادگیری است.

این مقام مسئول متذکر شد: با توجه به تغییر رویکردها و افزایش تأثیر سوابق تحصیلی و نمرات نهایی در آزمون سراسری، اعتکاف علمی در تعطیلات نوروز یکی از بهترین راه‌ها و زمان‌ها برای جمع‌بندی و رفع اشکال به شمار می‌رود.

سعادتی ادامه داد: با توجه به برگزاری امتحانات پایه‌های متوسطه نظری در خرداد ماه به صورت نهایی و پیش رو بودن کنکور دانش‌آموزان پایه دوازدهم و در راستای استفاده بهینه از فرصت‌های یادگیری و نظر به فراهم نبودن ایجاد محیط آرام و فرصت مطالعه در تعطیلات نوروزی در برخی خانه‌ها بدلیل دید و بازدیدهای عید، طرح اعتکاف علمی برای ایجاد فرصت و محیطی آرام در مدرسه برای مطالعه دانش آموزان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در تعدادی از مناطق و مدارس بدلیل عدم استقبال از حضور فیزیکی در مدارس به صورت مجازی و در قالب پیگیری مشاوران و دبیران با ارائه برنامه مطالعه و رصد آن و ارائه تکالیف اجرا می‌شود.

سعادتی خاطرنشان کرد: اعتکاف علمی ویژه داوطلبان آزمون سراسری بوده و تعدادی از دانش‌آموزان و همکاران در برخی مدارس نیز به رفع اشکال و تبادل نظر و گفت‌وگو حول محور مسائل علمی و مباحث کتاب‌های درسی می‌پردازند.

کد خبر 6063588

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • تعطیلی مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳؟!
  • تسریع در در روند بازسازی کامل محور خرم‌آباد به پلدختر
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • بازنگری قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی