Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@03:50:10 GMT

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۹۳۸۸

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رحمت‌الله اروجی شامگاه سه شنبه در نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور که با هدف بررسی راهکارها و چالش‌های تحول، اصلاح ساختار و بازسازی فرهنگی و رسانه‌ای برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز ۲۵ آبان، سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان اظهار داشت: بسیاری از صاحبان فکر و اندیشه در حوزه فکری و مکتبی نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند ریشه بسیاری از مشکلات موجود کشور مسائل فرهنگی است و باید برای بررسی و رفع آنها همت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی راکد بودن نظامات فرهنگی را زمینه سازی مشکلات متعدد عنوان کرد و گفت: اگر به گونه‌ای به سراغ دستگاه‌هایی که برای رشد و تعالی نظام جمهوری اسلامی تلاشی انجام داده و می‌دهند برویم و از آنها سوال شود آیا ساختار حاکم بر این سازمان و نهادها، تولید فکر و اندیشه در راستای گام دوم انقلاب است یا خیر احتمالاً پاسخ شأن رضایت بخشی این گونه اقدامات نخواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بخشی از واقعیت این است که باید در ساختارهای سازمانی و دستگاه‌های اجرایی انقلابی اتفاق بیفتد و بسیاری از بروکراسی‌ها و مشکلات پیچیده اداری که دست عوامل اجرایی را برای این انقلاب فرهنگی می‌بندد، رفع شود.

لزوم بازمهندسی نظام حکمرانی فرهنگی

همچنین یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه پرداخت و اظهار داشت: بازمهندسی نظام حکمرانی فرهنگی مبحث جدیدی نیست که مطرح شده است و رهبر معظم انقلاب در سال‌های ۸۶ و ۹۰ نیز این مباحث را مطرح فرموده و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته بودند که در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و ظرفیت‌های موجود ابراز امیدواری کرد که بتوان ساز و کار مشترکی برای تدوین و اجرای طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه پیاده سازی کرد.

اجرای طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تلاش داریم تا طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه با مشارکت آحاد وسیعی از مردم شکل گیرد و از تمام ظرفیت‌های کشور در حوزه مردمی و نخبگانی استفاده شود.

وی با اشاره به اعلام فراخوان برای دریافت ایده‌ها و پژوهش‌ها در این حوزه ابراز داشت: ۳۴۰ نفر در فراخوان عمومی مشارکت کردند که از میان آثار رسیده ۱۴۰ طرح منسجم احصا شده است.

جلالی دعوت به مشارکت از سوی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی و مدیران کل ارشاد استان‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد و گفت: ۲۵ استان تاکنون پیشنهادات خود را در این موضوع ارسال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان فرآیندی را به صورت خاص در رسانه‌های مربوطه آغاز کردیم و با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد جلساتی برگزار شده است.

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد سازمانه در دبیرخانه شورای عالی و استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های پژوهشی کشور را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: در حوزه‌های بدیهی که اجماع نخبگان در آن وجود دارد مثل تغییر ساختار بودجه‌ای فرهنگی، رسانه‌ای در سال ۱۴۰۱ نیز اقدامات مثبتی انجام شده است.

جدایی فرهنگ، سیاست و اقتصاد دلیل مشکلات ساختارنویسی نگاه‌ها است

حجت الاسلام والمسلمین زادهوش نیز در این نشست یکی از نقیصه‌های جدی در ساختار نویسی نگاه‌ها را جدایی فرهنگ، سیاست و اقتصاد دانست و تصریح کرد: همه این اجزا باید با هم در یک راستا دیده شوند، اگر بهترین عملکرد در بخش فرهنگ وجود داشته باشد ولی در دو زمینه دیگر همراهی وجود نداشته باشد، موفقیت کار فرهنگی به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید.

علی صالحی سخنگو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: نگاه روزآمد و انعطاف پذیر در ساختارهای فرهنگی یک ضرورت انکارناپذیر است. وی افزود: در حال حاضر اقدامات و کارهای فرهنگی دستگاه‌ها قابل اندازه گیری نیست لذا ارزیابی صحیحی از عملکرد دستگاه‌ها در دسترس نیست در حالی که ما با انبوهی از مسائل و مشکلات فرهنگی روبرو هستیم.

لزوم ارزیابی فعالیت دستگاه‌های فرهنگی

وی خواستار ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی شد و گفت: ارزیابی دستگاه‌ها باید بر اساس میزان مشکلاتی باشد که حل کرده‌اند، اینگونه می‌توان به تحول در دستگاه‌ها امیدوار بود. صالحی همچنین در خصوص تولید محتوا و رسانه اظهار کرد: ما هم اکنون بدون در نظر گرفتن مخاطب و سلیقه مخاطب درحال تولید محتوا هستیم، ولی هرگز از خود نمی‌پرسیم که چرا مخاطب باید محتوای ما را بخواند و چرا باید تأثیر بپذیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین وحید صافی نیز در این هم اندیشی طرح تحول نظام فرهنگی کشور را در گرو تغییر ساختارها، برنامه‌ها و نیروی انسانی دانست و گفت: در صورتی که این سه عنصر با هم تغییر کنند شاهد تحول نظام فرهنگی کشور خواهیم بود.

کانون زایش مشکلات فرهنگی بخش در دستگاه‌های اجرایی است

حجت الاسلام بر مسلمین قطبی در این نشست اظهار داشت: کانون زایش مشکلات فرهنگی بخش در دستگاه‌های اجرایی است و ما پس از بروز مشکل سعی در رفع آسیب‌ها داریم.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه ما باید کانون زایش مشکلات را مورد اصلاح قرار دهیم، اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهیم با تقویت دفاتر نمایندگی‌های ولی فقیه در دستگاه‌ها و دادن نقش و جایگاه مناسب، مشکلات و مسائل را در بدنه جامعه کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: با شکل گیری شبکه نمایندگی دفاتر ولایت فقیه در دستگاه‌ها با نقش و مأموریت ویژه، می‌توان سلامت معنوی جامعه را تضمین کرد.

فرهنگ به سادگی ساختار پذیر نیست

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور نیز در این نشست با اشاره به زحمات کشیده شده در عرصه فرهنگ کشور اظهار داشت: ما نباید اجازه بدهیم زحمات افراد گمنام در عرصه فرهنگ به یک شبه بر باد رود.

وی افزود: فرهنگ به سادگی ساختار پذیر نیست و اگر ساختاری قرار است تعریف شود باید بسیار انعطاف پذیر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور تاکید کرد: ساختاری که قرار است پیاده سازی شود نباید ساختاری اداری داشته باشد، زیرا که ما ساختار اداری کمی در کشور این در کشور نداریم. وی با اشاره به بیانات شهید مطهری درباره کادرسازی فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کادرهای فرهنگی موفقی در شهرها و روستاها تربیت کنیم خودشان در میدان انقلاب بازی خواهند کرد.

تحول در ساختار فرهنگ و رسانه کشور ضروری است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کریمی دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان نیز خواستار تحول در ساختار فرهنگ و رسانه کشور شد و گفت: برای تحول در ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور اول باید فرهنگ و رسانه کشور بازخوانی شود تا بتوان آن را بازسازی کرد.

وی به ساختار فرهنگی کشور در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها حکمرانی مردمی و فرهنگ مردمی حاکم بود. کریمی تصریح کرد: در سال‌های ۵۷ تا ۶۸ انقلاب می‌شود و فرهنگ در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد در این زمان نیز ما الگوهای خوبی داشتیم که اگر بازخوانی شود می‌تواند راهگشا باشد.

دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از سال ۶۸ به بعد که حکومت را در دست می‌گیریم به جای حمایت از حرکت‌های مردمی، بانی حرکت‌های حاکمیتی شدیم، حاکمیت باید حامی فرهنگ باشد نه بانی آن و این نقطه. وی با اشاره به تعداد زیاد تشکل‌های فرهنگی در کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد قرارگاه فرهنگی اظهار کرد: کلیه ساختارهای فرهنگی باید در قرارگاه فرهنگی متمرکز شود.

گفتنی است نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور، به میزبانی استان اصفهان و با حضور یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و احمد مداحی، رئیس مرکز رسانه و عملیات‌های ویژه سازمان، و با حضور بیش از ۴۰ نفر از نخبگان، صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی و مذهبی استان اصفهان برگزار شد و مدعوین در این جلسه به بحث و تبادل‌نظر و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و در خصوص لزوم شناسایی وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور تبادل نظر کردند.

کد خبر 5359372

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی نشست رسانه ای فرهنگ عمومی گام دوم انقلاب هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه زلزله کتاب و کتابخوانی آلودگی هوا عکس استانها بارش باران واکسن کرونا شیوع کرونا دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ساختار فرهنگ و رسانه کشور حجت الاسلام والمسلمین استان اصفهان دستگاه ها انجام شده سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان گفت: برخی از مسائل کشور بدون نظارت و وضع قانون به یکی از ظرفیت‌های تخطی از قوانین موجود تبدیل شده‌اند که با کمک نخبگان این مسائل قابل حل هستند، به عنوان مثال حوزه رمز ارزها را شاهد هستیم که به سبب نبود قانون و نظارت‌های لازم به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده است.

سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر به‌کارگیری توان و تفکر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و نظام مسائل کشور، گفت: پیش از این سیستم اداری کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شد و بدنه اجرایی دستگاه‌ها ۳۰سال در همین فضا رشد کرده و با فناوری نامأنوس است.

وی ادامه داد: امروز دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است تا سازمان بعد از خروج نیروهای پیشین، دغدغه و مشکلی برای جذب نیروی توانمند و اثرگذار نداشته باشد.

همکاری بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز

در ادامه این نشست، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، گفت: بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز همکاری دارد که شناسایی اعضای آن به دو صورت فعال و فراخوان‌محور است. همچنین در دستگاه‌ها میزهای نخبگانی با حضور نخبگان و مدیران و افراد ذی‌نفع فعال است که با رویکردهای متعدد و با تضارب آرا ایده‌های خود را به رای افراد و اجرا می‌رسانند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف هیات‌های اندیشه‌ورز همیشه حل مساله نیست، بلکه گاهی ایجاد گفتمان می‌تواند هدف اساسی آن باشد. لازم به ذکر است رویدادهای نخبگانی نیز با همین هدف و ایجاد فضای واقع‌بینانه از مشکلات کشور برگزار می‌شوند.

در پایان این دیدار ضمن ایجاد مقدمات همکاری‌های بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور مالیاتی کشور، مقرر شد: بستر مشارکت نخبگان در حل مسائل ملی، فراهم شود و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6085195 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • خانواده نخستین خاستگاه پرورش عزت نفس در افراد است
  • آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود
  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • دستگاه‌ها دلیل عدم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اعلام کنند
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ
  • رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد