Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس انرژی گفت: افزایش عرضه نفت از طریق ذخایر استراتژیک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همپیمانان این کشور تاثیر موقتی در کاهش قیمت نفت خام خواهد داشت و به دلیل شروع فصل زمستان و افزایش تقاضا پیش بینی می شود قیمت نفت در محدوده 80 دلار باقی بماند.

"سید مهدی حسینی" در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت امریکا و تاثیر آن بر قیمت جهانی نفت گفت: عرضه ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده نفت باعت حرکت سینوسی قیمت ‌ها در بازار جهانی نفت می شود به صورتی که زمانی که عرضه نفت در بازار از طریق این کشورها افزایش می‌یابد براساس مدت زمان این عرضه، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما تاثیر روانی کاهش ذخایر استراتژیک نفت در بلند مدت باعث می شود بازار نسبت به آن واکنش نشان دهد و قیمت‌ها در بازار روند افزایش به خود بگیرد.

این کارشناس انرژی در خصوص تاثیرعرضه 50 میلیون بشکه ای نفت از طریق ذخایر امریکا بر بازار گفت: این مقدارعرضه نفت تاثیر موقتی در بازار دارد و حجم آن محدود و تنها به اندازه صادرات 5 روزعربستان است. حتی در مقیاس مصرف جهانی نفت که حدود 100 میلیون بشکه در روز است، اگر امریکا تمام این 50 میلیون بشکه را در یک روز عرضه کنند فقط 50 درصد تقاضای نفت جهانی تامین می شود.

حسینی در خصوص واکنش اوپک به آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا اظهار داشت: طی سه دهه گذشته عملکرد اوپک در حفظ توازن در بازار جهانی انرژی بسیار مطلوب بوده است. احتمالا با توجه به اینکه طی روزهای گذشته اوپک پلاس درخواست آمریکا را برای افزایش سریع تولید نفت رد کرده است، امریکا سعی دارد با آزادسازی ذخایرنفت خود کشورهای عضو اوپک را تشویق به افزایش تولید کند.

وی تاکید کرد: امریکا نگرانی های بسیاری در خصوص چشم انداز افزایش قیمت نفت خام در بازار دارد. به دلیلی اینکه تغییر شدید قیمت نفت و به دنبال آن افزایش نرخ بنزین و گازوئیل در امریکا باعث نارضایتی های اجتماعی در بین مردم این کشور خواهد شد و حتی تداوم این روند می تواند اقتصاد امریکا را تحت تاثیر قرار دهد و تورم این کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

این کارشناس انرژی گفت : پیش بینی می شود افزایش عرضه نفت از طریق ذخایر استراتژیک امریکا و همپیمانان این کشور تاثیر موقتی در بازار داشته باشد و به دلیل شروع فصل زمستان و افزایش تقاضا، روند کاهشی قیمت متوقف شود و در حدود 80 دلار در هربشکه به فروش برسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا نفت قیمت نفت انرژی اوپک افزایش قیمت بنزین اقتصاد تورم زمستان دلار افزایش قیمت اوپک بنزین دولت نفت ذخایر استراتژیک آزادسازی ذخایر بازار جهانی تاثیر موقتی جهانی نفت عرضه نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکلات هم کالای لوکس شد

سایت‌های خبری جهانی به‌تازگی از افزایش قیمت جهانی کاکائو خبر داده‌اند. این افزایش قیمت که پایگاه خبری cnbc آن را افزایش قیمت بی‌سابقه خوانده است عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بیش از پیش تنگ خواهد کرد. افزایش قیمت جهانی بازار تولیدکنندگان شکلات ایرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. آن‌طور که فعالان بازار شکلات کشور می‌گویند، با ادامه روند فعلی، این بازار روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد و عده‌ای از تولیدکنندگان از ادامه فعالیت‌شان دست خواهند کشید.

به گزارش تجارت نیوز، اخبار جهانی از افزایش قیمت کاکائو خبر می‌دهد. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کاکائو که در ماه میلادی فوریه منتشر شد قیمت‌های بالای کاکائو به دلیل کمبود عرضه ساحل عاج و غنا است. این دو کشور دو بازیگر اصلی در تولید دانه کاکائو هستند.

سایت خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است کمبود دانه‌های کاکائو- ماده اولیه شکلات- باعث شده است قیمت آتی کاکائو در نیویورک تنها در سال جاری بیش از دو برابر شود. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۲۰۱۸، هیات بازاریابی کاکائو غنا تخمین می‌زند ۵۹۰ هزار هکتار (۱.۴۵ میلیون هکتار) از مزارع به شاخه‌های متورم آلوده شده‌اند، ویروسی که در نهایت درختان را از بین می‌برد.

پایگاه خبری cnbc هم با انتشار خبری اعلام کرد جهان با کسری در عرضه کاکائو مواجه شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است. چنان‌که در این گزارش آمده است، کشاورزان در غرب آفریقا با آب‌وهوای بد، بیماری و درختان ازکارافتاده مبارزه می‌کنند. قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۴، ۱۲۹ درصد افزایش یافته است. یکی از فعالان بازار خارجی در گفتگو با cnbc اظهار کرده جهان با بزرگ‌ترین کسری عرضه کاکائو در بیش از ۶۰ سال گذشته مواجه است و مصرف‌کنندگان تاثیر آن را در پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۵ مشاهده خواهند کرد.

افزایش قیمت جهانی کاکائو بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته مدت‌هاست شکلات در کشور کالای لوکس تلقی می‌شود، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این بازار کوچک‌تر از پیش شود. در همین زمینه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: قیمت کاکائو در بورس جهانی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ناچارند خودشان را با نرخ‌های جدید تطبیق دهند. این احتمال وجود دارد که برخی تولیدکنندگان برای مدتی دست از فعالیت بکشند، اما این موضوع به منزله ورشکستگی نیست. با این همه باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

او ادامه داد: قیمت تمام‌شده کالا‌ها بالا رفته و از طرفی قیمت کاکائو نیز افزایش جهانی داشته است. طبیعتاً این موضوع اثر قابل توجهی بر قیمت نهایی شکلات می‌گذارد و از طرفی با توجه به کاهش نقدینگی مردم و لوکس بودن این کالاها، بازار ما کوچک‌تر خواهد شد. قدرت خرید مردم در گذشته کم بود و با تغییرات فعلی کمتر هم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • خیز قیمت جهانی نفت پس از حمله بچه‌گانه رژیم صهیونیستی به اصفهان
  • شکلات هم کالای لوکس شد
  • پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار
  • تاثیر کریپتو بر بازار جهانی طلا/ قیمت طلا کماکان صعودی خواهد بود
  • دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد
  • روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است