Web Analytics Made Easy - Statcounter

"میراجان سلیمان‌خیل" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل صادرات بنزین و گازوئیل از ایران به افغانستان نسبت به ماه گذشته تا حدودی رفع شده و فعلا پتروشمی ها و پالایشگاه های ایران صادرات سوخت به افغانستان را از سر گرفته اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت نفت ایران به افغانستان صادرات سوخت ندارد که امیدواریم به زودی طی هفته های آینده صادرات سوخت از شرکت نفت نیز آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: در حال حاضر روزانه هزار تن بنزین معادل حدود ۴۰ تانکر و ۶۰ تانکر گازوئیل از مرزهای میلک، میل ۷۸ و دوغارون به افغانستان صادر می شود که این رقم ماهانه به ۲ هزار و ۵۰۰ تانکر سوخت در آبان ماه رسیده است.

سلیمان خیل افزود: علاوه بر تداوم واردات سوخت از ترکمنستان، افزایش واردات سوخت از ایران قیمت بنزین را دربخش فروش عمده بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار کاهش داده است یعنی  پیش از این قیمت فروش عمده هر تُن بنزین ۹۵۰ دلار بود اما این عدد هم اکنون به ۸۵۰ دلار کاهش یافته است و به همین منوال قیمت خرده فروشی سوخت در سراسر افغانستان پایین آمده است.

وی اضافه کرد: بازار سوخت در افغانستان مانند سایر بازارهای جهانی متاثر از عرضه و تقاضاست و در حال حاضر با توجه به واردات صورت گرفته، قیمت بنزین و گازوئیل در افغانستان به ثبات رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می دهد.  

خراسان رضوی ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و شهرستان های تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.

۶۰ درصد مجموع صادرات ماهانه سوخت به افغانستان که با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت از مرزهای سه گانه یاد شده به افغانستان صورت می گیرد از مرز دوغارون تایباد انجام می شود.   

براساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مبادلات مرزی کنونی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه روزانه حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون و تانکر است و این میزان پیش از روی کار آمدن طالبان روزانه افزون بر ۷۰۰ دستگاه کامیون بود.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.  

گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.  

برچسب‌ها مشهد جمهوری اسلامی ایران افغانستان طالبان گمرک دوغارون ایران گازوئيل تایباد سیستان و بلوچستان ترکمنستان کابل خراسان جنوبی صالح آباد هرات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد جمهوری اسلامی ایران افغانستان مشهد جمهوری اسلامی ایران افغانستان طالبان گمرک دوغارون ایران گازوئيل تایباد سیستان و بلوچستان ترکمنستان کابل خراسان جنوبی صالح آباد هرات ایران و افغانستان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

از اول فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش تسنیم، طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۷۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۸۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۶۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۴۵۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۸۲ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۴۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۲۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۷۴، ۲۷، ۱۴۲، ۹۴ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز چهارم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۲۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۴۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

دیگر خبرها

  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟