Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته‌های اخیر بسیاری از رهبران جهان در باره بحران مهاجرت بین مرزهای بلاروس و لهستان گفت‌و‌گو کردند و خواستار بهبود شرایط در این منطقه شدند.

به گزارش عصرایران، بسیاری از مهاجران خاورمیانه‌ای پس از گذر از بلاروس با تجمع در برابر مرزهای لهستان خواستار ورود به اتحادیه اروپا هستند.

غربريال بلاروس را به جریان‌سازی این مهاجرت متهم کرده و مرزهای اتحادیه اروپا را بر مهاجران بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط مهاجران خاور میانه‌ای در این منطقه سرد و جنگلی نیز نامناسب عنوان شده است.

با این حال بسیاری از خاورمیانه‌ای‌ها پس از گذراندن روزهای سخت در مناطق مرزی بلاروس- لهستان هنوز خواستار مهاجرت و حرکت به سمت اروپا هستند.

خبرگزاری فرانسه به داستان عراقی‌هایی پرداخته که پس از 3 هفته زندگی در مرزهای جنگلی و سرد لهستان به عراق برگردانده شده‌اند. آنها از تمایل شدید خود برای مهاجرت دوباره می‌گویند. 

"حسین خدر" (Khodr) مادر و همسرش، پس از گذراندن سه هفته در جنگل‌های بسیار سرد مرزهای بلاروس- لهستان خود را در مکان اولیه زندگی‌شان در اردوگاه‌های ایزدی‌های آواره عراق دیدند.

براساس یک تعریف ویکیپدیایی، ایزدیان، ایزدی‌ها یا یزدانی‌ها گروهی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. شمار مهاجران ایزدی در چند دهه اخیر در اروپا رو به فزونی‌ست.

حسین و خانوده‌‌اش بدون هیچ پیشرفت و موفقیتی به سر جای اولیه خود در عراق بازگشتند.

"خدر" با وجود تحمل "سرما"، "گرسنگی" و سختی بسیار، آرزو دارد بار دیگر به این سفر برود.

خدر و خانواده‌اش با 400 عراقی دیگر روز پنجشنبه گذشته با یک پرواز از بلاروس به عراق بازگشتند. اکثر این افراد کرد بودند.

با احتساب ویزا و هزینه‌های روزانه، خدر حدود 10 هزار دلار در بلاروس خرج کرد و بدون ورود به مرزهای اتحادیه اروپا به عراق بازگشت.

او از اردوگاه "شاریا" در نزدیکی "دهوک" در کردستان عراق، گفت: "سعی کردیم در مرزهای لهستان از سیم‌های خاردار عبور کنیم اما حسگرهای مرزی، سیگنال‌هایی را به پلیس لهستان فرستاد و نیروهای مرزی لهستان سر رسیدند و مانع ورود ما به خاکشان شدند".

اردوگاه "شاریا" در شهر "دهوک" در شمال عراق محل اقامت آوارگان ایزدی در این کشور  است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

این خانواده 20 روز در میان جنگل‌های سرد و مرطوبِ بین مرزی کمپ زدند.

حسین در این باره گفت: "ما گرسنه و تشنه بودیم و  هوا بسیار سرد بود".

7 ایزدی عراقی موفق شدند تا خود را به آلمان برسانند اما "انعام" مادر حسین که از بیماری روماتیسم رنج می‌برد، نتوانست ساعات طولانی‌تر را برای خروج از مرز پیاده روی کند.

"انعام" 57 ساله گفت: "ما دنبال تجمل نبودیم، می‌خواستیم از شرایط بد زندگی خود فرار کنیم".

ایزدی های عراق به عنوان پیروان یک ایمان باستانی از سوی نیروهای داعش تحت آزار قرار گرفتند و آسیب دیدند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه نوشت: او که روی تشک‌ به عنوان یکی از معدود وسایل چادرش نشسته است، نشانه زندگی تراژیک اقلیت‌های ایزدی در تاریخ معاصر عراق است.

ایزدی ها به عنوان پیروان یک ایمان باستانی از سوی نیروهای داعش تحت آزار قرار گرفتند و آسیب دیدند. داعش این افراد را بدعت‌گزار می‌دانست و بارها به آنها حمله کرد.

"دوباره مهاجرت می‌کنیم"

شوهر "انعام "در سال 1986 در جنگ ایران- عراق کشته شد. او در 20 سالگی بیوه شد و پسرش را به تنهایی بزرگ کرد.

این زن می‌گوید در سال‌های 2005 و 2007 به شکل معجزه آسایی از دو حمله وحشتناک نجات یافته است.

او همچنین گفت که چگونه پس از ورود داعش به شهرهای کردنشین شنگال (سنجار)  در سال 2014 از این منطقه گریختند. وی همچنین از چگونگی بازگشت به خانه و شهر ویران خود گفت.

"حسین خدر" گفت که برای خروج و مهاجرت از عراق بدهکار شده و حتی طلاهای مادر و همسرش را فروخته است.

"حسین خدر" سه هفته تلاش کرد تا از جنگل های سرد مرزی بین بلاروس و لهستان وارد اتحادیه اروپا شود/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در هفت سال اخیر این افراد در چادرهای اردوگاه "شاریا" زندگی کردند. در تابستان از گرمای هوای سوختند و در زمستان با هر باران سیل آسا غرق در آب و گل شدند.

حسین برای بقای خود کارهای عجیبی انجام داده و در اغلب مواقع با تعمیر تلفن همراه درآمد داشته است.

این مرد عراقی در این باره گفت: به محض اینکه پولی به دست آورم دوباره می‌روم. فکر مهاجرت رهایم نمی‌کند.

او افزود: نوبت بعد سعی می‌کنم راه و مسیر دیگری بیابم زیرا تا 5 سال از "سفر به بلاروس منع شده‌ام".

نابرابری‌های اجتماعی در کردستان عراق

غرب، بلاروس را متهم می‌کند که مهاجران را از خاور میانه وارد می‌کند و با وعده‌ی عبور آسان، آنها را به سمت مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لهستان و لیتوانی می‌برد.

کارشناسان می‌گویند تعداد کمی از مردم در منطقه نیمه خودمختار عراق قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای مهاجرت از طریق مرزهای اتحادیه اروپا هستند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بلاروس این ادعا را رد می‌کند و از اتحادیه اروپا به خاطر عدم پذیرش مهاجران انتقاد دارد.

به گفته رسانه‌های لهستانی از زمان شروع بحران مهاجرت مرزی بین بلاروس و لهستان 11 نفر جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این افراد کردهای عراقند و بسیاری از آنها همچنان در  میان مرزهای دو کشور سرگردان مانده‌اند.

با این وجود بسیاری در "اربیل" مرکز ناحیه نیمه خودمختار عراق در آرزوی ترک این منطقه و مهاجرت هستند.

"رمضان حمد" کفش‌دوز 25 ساله بی مغازه ای که کارش را کنار خیابان انجام می‌دهد، می‌گوید: "اگر می‌توانستم، امروز حرکت می‌کردم نه فردا".

او گفت: "ما آینده روشنی ندایم و شرایط اقتصادی بسیار سخت است".

وی افزود: "‌می‌دانم در مهاجرت غیر قانونی با خطر 90 درصدی مرگ مواجه‌ام اما در صورت موفقیت به جامعه‌ای می‌رسم که به افراد احترام می‌گذراند".

 "رمضان حمد" کفش‌دوز 25 ساله بی مغازه ای که کارش را کنار خیابان انجام می‌دهد، می‌گوید: "اگر می‌توانستم، امروز مهاجرت می‌کردم"/ عکس: خبرگزاری فرانسه

"عادل باکوان" مدیر مرکز تحقیقات فرانسه در حوزه عراق گفت: بحران مهاجران تصویری را که بخش خود مختار کردستان می‌خواهد به عنوان "امن ترین بخش عراق" از خود نشان دهد "لکه‌دار" کرده است.

وی افزود: مشکلات اقتصادی، بی ثباتی ژئوپلتیک ناشی از خروج آمریکا از عراق، ترس از ظهور مجدد داعش و گروه های مشابه دیگر، درگیری ترکیه با "حزب کارگران کردستان" (PKK) از عوامل افزایش مهاجرت هستند.

کردستان عراق در این کشورD بی ثبات همواره نمادی از شکوفایی و ثبات را نشان داده است. این منطقه همواره به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی امیدوار بود.

این بخش عراق پر از هتل های 5 ستاره، ساختمان‌های مجلل، مدارس و دانشگاه‌های خصوصی است.

"باکوان" مدیر مرکز تحقیقات فرانسه در حوزه عراق گفت: "تنها یک طبقه اجتماعی به تمامی این امکانات دسترسی دارد".

وی افزود: یک جوان کرد نمی‌تواند به تعطیلات برود، خانه بخرد، برای تکمیل تحصیلات خود به زبان انگلیسی به یک مدرسه خصوصی برود. جوانان کرد شغل ندارند تا به موقعیت اجتماعی مناسب برسند.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه اتحادیه اروپا ایزدی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس

روسیه واردات بنزین از بلاروس را در مارس افزایش داده است تا کمبود احتمالی در بازار داخلی به دلیل تعمیرات برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌های روسیه پس از حملات پهپادهای اوکراین را رفع کند.

به گزارش ایسنا، روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بین‌المللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های نفت، شرکت‌های نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.

پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.

روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد می‌کند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.

دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بین‌المللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.

منابع صنعتی گفتند که شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را افزایش دهند.

بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار می‌کنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان می‌تواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیت‌های فنی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، در حالی که شرکت‌های نفتی روسی که زیرمجموعه‌های بلاروسی دارند، برای تامین جایگاه‌های سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاه‌ها بنزین می‌خرند.

دیگر خبرها

  • افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس
  • امنیت و آرامش مرزهای ایران اسلامی مرهون مرزبانان است
  • قرائتی به «پناه» امام رضا(ع) رسید/بوسه برعمامه درواکنش به تعرض‌ها
  • فاضلی: اخراجی دادیم و 2 گل زدیم
  • «کاپیتان» به اکران آنلاین رسید
  • اولین رویای ملی‌پوش ایرانی در تکیه بر باد رفت
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: استاد اخراجی نداشتیم
  • رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: استاد «اخراجی» نداشتیم
  • موفقیت تیپ ۷۱ سپاه روح الله در دفاع از مرزهای غرب کشور مایه دلگرمی مردم شد
  • غم‌نامه‌ای برای قربانیان غزه/ داغ کرمان با درد مسکو تازه شد!