Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:23:48 GMT

شرکت ترکیه ای-انگلیسی در حال ترمیم طاق کسری است

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۴۰۹

شرکت ترکیه ای-انگلیسی در حال ترمیم طاق کسری است

منابع آگاه فعال در محوطه طاق کسری به خبرنگار ایرنا گفتند شرکتی ترکیه ای به عنوان مجری طرح، مرمت طاق کسری را به عهده گرفته است.

ظاهرا این شرکت که نامی از آن برده نشده، پیمانکار یک شرکت انگلیسی است و با هماهنگی سازمان علمی _ فرهنگی ملل متحد، (یونسکو) در حال مرمت این اثر تاریخی است.

تصاویر جدید از محوطه و داخل این بنای تاریخی نشان می دهد که داربست ها برپا شده و فعالان مرمت کار در حال انجام کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایی از طاق کسری و خشت های ریخته شده طاق در محوطه آن

پیش تر، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق گفته بود که کارهای مطالعاتی و تمهیداتی اثر تاریخی طاق کسری تمام شده و عراق در مرحله عملیاتی نجات بخشی به این اثر است.

با این حال، نامی از شرکت مجری طرح برده نشده بود.

«حسن ناظم» به خبرنگار ایرنا  گفته بود که بنیاد بین المللی «البف» در طول چهار پنچ ماه گذشته (منتهی به خرداد ۱۴۰۰) در دو مرحله کارهای مطالعاتی و آماده سازی برای مرمت اثر طاق کسری در منطقه «مدائن» (۳۰ کیلومتری جنوب بغداد) را آغاز کرده و اینک در مرحله عملیاتی است.

ترمیم و مرمت طاق کسری و ایجاد زیرساخت های گردشگری در اطراف آن به اعتقاد کارشناسان فرهنگی و اقتصادی می تواند تبدیل به یکی از گنجینه های درآمدزا برای عراق شود که بدون شک یکی از بیشترین علاقه مندان به بازدید از این اثر - جدا از مردم عراق- زائران و گردشگران ایرانی هستند.

منطقه مدائن یکی از مناطق تاریخی، فرهنگی و زیارتی عراق به شمار می رود. علاوه بر طاق کسری، مرقد سلمان فارسی، امامزاده طاهر بن محمد باقر (ع)، جابر بن عبدالله انصاری و حذیفه بن نعمان دو صحابی معروف رسول اکرم (ص) نیز در فاصله چند صدمتری از این اثر واقع شده است.

تصویری از مزار سلمان فارسی، امامزاده طاهر و چند تن از صحابه پیامبر اکرم در نزدیکی طاق کسری

به گفته وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق، در مرحله اول طرح احیا و مرمت طاق کسری در حدود پنج ماه قبل، بنیاد الیف، دو کارشناس از لندن برای بررسی این مکان فرستاد و  آنها با تجهیزاتی که داشتند از جمله استفاده از پهپاد طی مدت یک هفته، کار مطالعاتی را انجام دادند.

طاق کسری که به ایوان مدائن و ایوان خسرو نیز شهرت دارد، برجسته‌ترین یادگار به جای مانده از دوران پادشاهی ساسانیان در امپراتوری ایران است که در شهر تیسفون در عراق کنونی قرار دارد. ایوان طاق کسری به عرض ۲۵متر، عریض‌ترین طاق معماری باستان پس از دهانه پل گاومیشان ایران به شمار می رود. ارتفاع طاق کسری در حال حاضر حدود ۳۰ متر و پهنای آن نزدیک به ۴۳ متر است اما قبلا ارتفاع عمارت آن ۷ متر بیشتر بوده است.

کاخ تیسفون و به خصوص ایوان آن که همچنان بزرگترین طاق خشتی جهان به شمار می رود در زمان ساسانیان، محل برگزاری دیدارهای مهم، بارعام و همچنین محل برگزاری جشن‌های سنتی مانند نوروز در حضور پادشاهان ساسانی بوده‌است.

ایوان مداین پس از حمله اعراب به ایران در سده نخست هجری و پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، برای مدتی به مسجد تبدیل، اما بتدریج به بنایی متروکه مبدل شد. با این حال، این کاخ همواره مورد توجه شاعران، مورخان و جهانگردان بوده به گونه ای از آن به عنوان «آیینه عبرت» یاد کرده اند.

هان! ای دل ِ عبرت‌بین! از دیده عبر کن! هان!

ایوان ِ مدائن را آیینه‌ی عبرت دان!

یک‌ره زِ لب ِ دجله منزل به مدائن کن

وَ ز دیده دُوُم دجله بر خاک ِ مدائن ران

«خاقانی»

برچسب‌ها فرهنگ عراق ایران یونسکو ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگ عراق ایران فرهنگ عراق ایران یونسکو ترکیه طاق کسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: پارسال این کمیسیون بیش از ۱۳ میلیارد ریال برای مرمت و بازپیرایی آثار تاریخی شهرستان شامل "مسجد عماد و رباط لاری" و همچنین راه‌اندازی نگارخانه "قطب‌الدین‌حیدر" هزینه کرد.

مهدی زاهدی در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی ساختمان‌های اداره نوغانداری خراسان رضوی (تربت‌حیدریه) افزود: در حد توان خود، همیار دستگاه‌ها برای مرمت سازی آثار تاریخی هستیم.

وی گفت: با این حال برای ثبت ملی این اثر تاریخی شورای شهر هیچ هزینه‌ای نکرده و تنها در حد پیگیری امور فعالیت داشته ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه افزود: ثبت ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری این شهرستان به شماره ۳۳۹۶۴ در تاریخ ۱۱ مردادماه پارسال در فهرست آثار ملی ایران انجام شد.

علی محمدی گفت: این مرکز اکنون به عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور، ارایه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور نظیر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و نیز سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی نوغان‌داری شهرستان تربت حیدریه افزود: این شهرستان از دیرباز به دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری در ایران است.

رییس میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: در زمین‌های پیرامون این ساختمان نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده‌است.

وی همچنین گفت: رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و همچنین شرکت سفیدرود رشت، در تکمیل فرایند ثبت ملی ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه تلاش بسیاری داشته که جای قدردانی دارد.

 

دیگر خبرها

  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور