Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@19:27:24 GMT

تعرفه گاز 3 پله اول مصرف، بدون تغییر

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۴۵۶۴

تعرفه گاز 3 پله اول مصرف، بدون تغییر

3 روز از آغاز طرح جریمه پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های گاز طبیعی می‌گذرد. جریمه‌هایی که به گفته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت به منظور اصلاح مصرف مشترکان بدمصرف طراحی شده است.

هوشنگ فلاحتیان به «ایران» می‌گوید: «حدود 26 میلیون مشترک گاز در کشور داریم. 76 درصد مشترکان شامل کسانی هستند که در الگوی مصرف گاز مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما 24 درصد از مشترکان، پرمصرف و بدمصرف هستند که اینها حدود 50 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند و به‌دنبال آن هستیم که با این تعرفه‌ای بازدارنده، برای اصلاح مصرف‌ این 24 درصد ایجاد انگیزه شود.»

چند روزی است که مصرف گاز از تولید پیشی گرفته و به اعتقاد کارشناسان اصلاح مصرف گاز امری ضروری است. ظرفیت تولید گاز کشور رقمی در حدود 940 میلیون متر مکعب در روز (گاز ترش) است که پس از پالایش و با توجه به ظرفیت‌های انتقال گاز کشور به رقمی در حدود 840 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. اما در همین حال مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به عدد 540 میلیون متر مکعب رسیده است که بحرانی و در وضعیت قرمز است.

به تعبیری دیگر 67 درصد از گاز تولیدی ایران صرف گرمایش خانه‌ها می‌شود؛ بدون آنکه ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد کند. مصرف گاز در ایران به اندازه 12 کشور ثروتمند اروپایی است و مصرف بخش خانگی عامل اصلی برهم خوردن تراز تولید و مصرف گاز در سومین کشور تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است.

76 درصد مشترکان تعرفه سال 1394 را می‌پردازند

جرایم آغاز شده در اقلیم‌های مختلف، متفاوت است. به‌طوری که فلاحتیان می‌گوید: «الگوهای مصرف در اقلیم‌های پنج گانه متفاوت دیده شده است. برای هر کدام از این اقلیم‌ها نرخ تعرفه تا سقف الگوی مصرف، همان نرخ سال 1394 است. برای مثال اگر مشترکی در اقلیم یک که سردسیر است، زندگی می‌کند، تا مصرف 500 مترمکعب در ماه را باید با همان تعرفه مصوب سال 1394 بپردازد و با عبور از این سقف، مازاد بر 400 متر مکعب در ماه با لحاظ جریمه محاسبه خواهد شد.»

به‌گفته فلاحتیان مصرف 76 درصد مشترکان در 5 اقلیم معین شده از این سقف تجاوز نمی‌کند.

معاون وزیر نفت تصریح می‌کند: «به صورت میانگین، قبض دو پله اول مصرف در اقلیم‌های پنجگانه تقریباً حدود 8200 تومان است و در پلکان سوم این رقم به 25 هزار تومان می‌رسد. اما از پله چهارم تا دوازدهم از این پس جرایمی اعمال می‌شود که قبض پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها را افزایش می‌دهد.»

مشترکانی که قبض گاز آنها صفر یا تخفیف دار می‌شود

در همین حال معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای 3 دهک از جامعه یعنی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی تعرفه صفر اعمال می‌شود، اذعان می‌کند: «بر اساس این تعریف، 3 دهک اول جامعه گاز را رایگان دریافت می‌کنند.»

به‌گفته فلاحتیان برای مشترکانی که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش مصرف داشته باشند، تخفیف‌هایی درنظر گرفته خواهد شد. او در خصوص صنایع نیز توضیح می‌دهد: «اگر صنایع 5 روز همکاری کنند و 30 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف را کاهش دهند، در قبض آنها 10 درصد تخفیف اعمال می‌شود.»

معاون وزیر نفت درباره رقم دقیق جریمه‌ها نیز می‌گوید: «رقم ثابتی برای افزایش تعرفه‌ها از یک پله نسبت به پله قبل در نظر گرفته شده است که بزودی دولت آن را به‌صورت رسمی ابلاغ می‌کند. تصور می‌کنم که این ارقام تا اندازه‌ای قابلیت اصلاح مصرف بویژه در بخش خانگی را داشته باشد.»

پیش‌بینی کاهش 10 درصدی مصرف با جرایم گازی

فلاحتیان در پایان از پیش‌بینی کاهش 10 درصدی مصرف گاز بخش خانگی با اعمال تعرفه‌های بازدارنده خبر می‌دهد. او می‌گوید: «بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، اگر این طرح اصلاح مصرف برای مدیریت قبض گاز مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگیرد، 10 درصد مصرف گاز خانگی کاهش پیدا می‌کند. این رقم معادل 60 میلیون مترمکعب در هر روز می‌شود که عدد قابل توجهی است و به اصلاح مصرف بخش خانگی و در نهایت رفع ناترازی میان تولید و مصرف گاز کمک خواهد کرد.»

به‌گفته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت 60 میلیون متر مکعب گاز بیش از تولید دو فاز پارس جنوبی است که برای استحصال نفت از آن چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

راهکار خوش مصرفی

اصلی‌ترین راهکار اصلاح مصرف بخش خانگی، استفاده از وسایل گازی کم مصرف، اصلاح موتورخانه‌ها، عایق‌بندی صحیح ساختمان مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و تغییر رفتار مصرفی است؛ اما برای امسال و در کوتاه مدت، راهکارهایی نیز برای کاهش 10 درصدی مصرف وجود دارد.

در خصوص این راهکارها، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: «از هموطنان می‌خواهیم تا با انجام اقدام‌های ساده‌ای مانند تنظیم دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی، ما را در بخش مصرف همراهی کنند. این اقدام‌های به‌ ظاهر ساده می‌تواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را به‌دنبال داشته باشد. ضمن آنکه به ما این امکان را می‌دهد تا در تأمین گاز نیروگاه‌ها و بخش خانگی و تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون متر مکعب اصلاح مصرف بخش خانگی وزیر نفت اقلیم ها مصرف گاز 10 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۴۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند

دکتر محمود آل بویه در گفت و گو با قدس آنلاین می افزاید: چند دهه است که برای مصرف نوشابه های گازدار رژیمی، تبلیغات گسترده ای برای کاهش وزن انجام و ادعا می شود به جای قند، در تولید نوشابه های رژیمی از شیرین کننده های طبیعی و یا مصنوعی استفاده شده است که فاقد کالری می باشند بنابراین موجب افزایش وزن نمی شوند.

دکتر محمود آل بویه ،سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو

آل بویه ادامه می دهد: همه شیرین کننده ها مانند آسپارتام و ... دارای حد مجاز مصرف روزانه (میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن) می باشند و مصرف بیش از آن در روز، احتمال ابتلا به انواع سرطان و ناباروری را در انسان افزایش می دهد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان می کند: آسپارتام پس از تجزیه در بدن به دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و دی فنیل آلانین و متانول تبدیل می شود که در بیماران (ارثی) فنیل کتونوری (pku)، آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز، به دلیل جهش ارثی، غیرفعال می باشد، لذا قادر به تجزیه اسید آمینه دی فنیل آلانین در بدن نمی باشند و اسید آمینه مذکور در بدن تجمع یافته و منجر به آسیب مغزی و در نتیجه تأثیر بر عملکرد شناختی می شود. بنابراین روی  برچسب نوشابه های گازدار بدون قند، حاوی شیرین کننده مصنوعی آسپارتام، باید هشدار مربوط به ممنوعیت مصرف برای بیماران (ارثی) فنیل کتونوری درج شود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • تکلیف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش تعرفه‌های درمانی چه می شود؟
  • قیمت دلار مبادله ای چند؟
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی‌کند/ پرمصرف ها نقره داغ می‌شوند
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی کند/ پرمصرف ها نقره داغ می شوند
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی