Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@00:03:31 GMT

گمنامی روزی به نام روز اصفهان

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۵۱۴۱

گمنامی روزی به نام روز اصفهان

روز اصفهان، در دغدغه و مطالبه مردم اصفهان در پی بازگشایی زاینده رود بی نام ماند و برخلاف سال‌های گذشته روز اصفهان در این دیار کهن که میراث دار قرن‌هاست، به فراموشی سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، «روز اصفهان» روزی است که برای نکوداشت و ارزش نهادن به شهر تاریخی و پرهنر اصفهان در تاریخ ۱ آذرماه انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری اصفهان به بهانه روز تولد شیخ بهایی، روز ۳ اردیبهشت را به نام اصفهان نامگذاری کرده است. اگرچه مورخان براساس کتیبه کاشیکاری‌های دیوار اتاق مقبره شیخ بهایی، او را متولد روز ۲۶ ذیحجه سال ۹۵۳ هجری قمری برابر با پنجشنبه ۸ اسفند‌ماه سال ۹۲۵ هجری شمسی در بعلبک لبنان می‌دانند و تاریخ درگذشت او را نیز ۱۲ شوال سال ۱۰۳۰ هجری قمری برابر با دوشنبه ۸ شهریور‌ماه سال ۱۰۰۰ هجری شمسی در اصفهان عنوان می‌کنند. این موضوع باعث بحث و نظرخواهی مجدد شد تا اینکه با پا درمیانی سازمان میراث فرهنگی و با حضور نمایندگان استانداری و شهرداری مقرر گردید اول آذرماه هر سال به نام روز اصفهان معرفی شود.

کارشناسان با نگاهی تاریخی، منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی بُرج قوس (آذرماه) انتخاب شده بود را به عنوان نماد «روز آذر» انتخاب کرده و به تایید پژوهشگران اصفهان رسید. «روز اصفهان» به عنوان یک رویداد ملی فرصتی شد تا اصفهان کهن بیش از گذشته به مردمان جهان معرفی شود.

احترام به پیشنهاد پژوهشگرن اصفهانی در انتخاب روز اصفهان

فریده روشن عضو سابق شورای شهر اصفهان که تصدی کمسیون فرهنگی را در دوره پنجم را بر عهده داشت، گفت: این تغییر زمان روز اصفهان در راستای احترام به مورخان تاریخ اصفهان بود. با این تصمیم شورای شهر کار تکریم و گرامیداشت مناسبت روز اصفهان در آذرماه رقم خورد که فرصتی شد تا ابعاد مختلف این شهر بزرگ بین المللی بیشتر معرفی شود.

عضو سابق شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه معرفی تمامی ظرفیت های علمی، صنعتی، میراث فرهنگی و آثار تاریخی اصفهان در این مناسبت دنبال می شود، افزود: جنبه میراث فرهنگی و گردشگری این شهر جلوه بیشتری در فعالیت های روز اصفهان دارد.

وی ادامه داد: اصفهان با داشتن ظرفیت‌های بالای تاریخی و گردشگری برای جهانیان دارای جایگاه است و هفته اصفهان فرصت مناسبی برای معرفی آن و اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری است.

روشن با اشاره به حال نامساعد اصفهان در این سال ها اشاره کرد و اظهارداشت: هفته اصفهان در حالی برگزار می‌شود که دیار کهن زیر بار بسیاری از مشکلات و چالش‌ها مثل آب، فرونشست و آلایندگی‌ها قرار دارد.

وی اضافه کرد: نبود آینده نگری در گذشته باعث شده که امروز با توسعه صنعتی اصفهان و خشکسالی‌ها این دیار با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شود و زیست مردم و جانواران و محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهد.

این فعال اجتماعی و فرهنگی از مسئولان خواست تا با تلاش خود اصفهان را زنده نگه دارند و میراث بلند را برای جهانیان حفظ کنند.

بی خبری از روز اصفهان در این دیار کهن

با وجود اینکه نامگذاری روزهایی از سال به نام شهرهای مختلف مرسوم شده و مجالی برای معرفی ظرفیت‌های هر خطه است اما با وجود سبقه فرهنگی بالای اصفهان و از طرفی تلاش شورای اسلامی شهر در دور پنجم و همت مورخان و تشکل‌های مردم نهاد برای جلوه دادن به این روز و اعتلای آن اما مشاهده می‌شود که امسال در آغازین روزهای کاری تیم جدید مدیریت شهری خبری از تکریم این روز نیست.

نکوداشت روز اصفهان و گرامیداشت برنامه‌های آن به مدت یک هفته فرصتی برای معرفی این شهر در سطح ملی و بین المللی و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی خواهد شد.

مخالفان این بی تفاوتی معتقدند شاید دور جدید شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری اعتقادی به چنین جریان‌ها و حرکت‌های فرهنگی ندارد و یا از نقش آفرینی رویدادهای این شکلی خبری ندارند.

گرایش سیاسی معطوف به اعتدال و اصلاح طلبان در این باره می‌گویند، جبهه رقیب آنان فرسنگ‌ها با توسعه فرهنگی و هنری و اجتماعی فاصله دارند و حتی اگر ادعای شهردار فرهنگی و مطالعه کتاب های استاد مکیان را داشته باشند هم کاری رقم نمی‌خورد.

مهدی مقدری، عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان و از فعالان سیاسی از این بی تفاوتی نسبت به روز اصفهان انتقاد کرد و گفت: مدیریت شهری از نصب یک بنر و فضاسازی مختصر محیط اطراف شهرداری نیز کوتاهی کرده چه برسد که بخواهند برنامه‌های متعددی را اجرا کنند.

وی افزود: تکریم روز اصفهان که به تصویب شورای اسلامی شهر و مجمع پارلمان‌های کلانشهرها نیز رسیده و البته این کار به همت و تلاش مورخان و پژوهشگران این شهر برای انتخاب زمان آن بوده است، یک کار قشری و سلیقه‌ای نیست و همگان باید در این مسیر فعال شوند.

عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی و حقیقی خبری از گرامیداشت روز اصفهان نبوده گرچه در سال های گذشته ستادی از مردادماه در مدیریت شهری تشکیل و با هم افزایی برای گرامیداشت این مناسبت تلاش می‌کردند.

وی ادامه داد‌: در سال 97 مسئولانی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان از این رویداد استقبال کردند و برنامه‌های متنوعی اجرا شد و نام آوازه این دیار کهن بیش از گذشته روشن شد.

مقدری معتقد است باید برای این گرامیداشت چنین مناسبت‌هایی همت و اراده بکار گرفته شود و حداقل اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به روز اصفهان در نطق‌های روز جلسه علنی اشاره‌ای می‌کردند و به مدیریت شهری بابت گرامیداشت آن تذکر می‌دادند.

وی توجیه کمبود اعتبارات را نادرست بیان کرد و گفت: در گذشته هم شهرداری با محدودیت‌های اعتباری روبرو بوده ولی ماموریت خود را در ایجاد نشاط اجتماعی ایفا کرده و در طرح موضوعات اصفهان و تبیین جایگاه آن همت داشته است.

وی به اعتبار بخشی به حوزه های فرهنگی و صرف بودجه در جایگاه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: اگر توجیه مالی دارند حمایت از برخی از فعالیت‌ها با بودجه‌های زیاد مغایر با این ادعاست.

نگاه مدیریت جدید شهری به روز اصفهان

در سال‌های گذشته با فرا رسیدن «روز اصفهان» مراسمی با حضور مقامات استانی، کشوری و خواهرخوانده‌‌های استان اصفهان برگزار شده و از طرفی برنامه‌هایی در سطح شهر ویژه عموم مردم با محوریت معرفی فرهنگ اصفهان اجرا می‌شد. اما در آذر ماه امسال خبری از نکوداشت روز اصفهان نبود و این اتفاق واکنش بسیاری از مردم را در فضای مجازی به همراه داشت که گاهی معتقدند که امسال خبری از این مناسب در شهر نیست اما گفتگوی با معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اصفهان نشان می دهد که آنان نیز بر این باورند که این مناسبت باید تکریم شود.

مجتبی شاهمرادی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای یک هفته اخیر با هدف تکریم اصفهان پیش بینی شده گفت: از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی برای معرفی اصفهان استفاده شده و محتواهای چندرسانه ای برای این امر اختصاص یافته است.

وی افزود:‌ محتوای تولید شده در اختیار شبکه‌های شهرهای خواهر خوانده نیز قرار گرفته و در سطح بین المللی هفته اصفهان مورد تکریم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اصفهان رونمایی از کتاب و اجرای تئاتر از بچه‌های اصفهان که قدمت دیرینه دارد را از برنامه‌های شهرداری در این روز بیان کرد و گفت: این برنامه ها در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در طول هفته اجرا می‌شود، ادامه داد: برای هر روز هفته اصفهان یک برنامه ریزی انجام شده و فعالیت‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی اجرایی می‌شود.

به اعتقاد شاهمرادی یک هفته و یک روز برای معرفی اصفهان نصف جهان کافی نیست، تصریح کرد: اگر در هر ماه یک روز را به نام اصفهان بگذارند باز هم زمان برای معرفی این شهر کافی نبوده و مدیریت شهری در دور جدید از تمام فرصت ها برای معرفی این شر استفاده می کند.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد اصفهان از این مشکلا عبور کند و مشارکت دولت برای رفع این چالش ها در شهر بین المللی اصفهان اخذ و همه برای اصفهان که این شهر برای آحاد ملت ایران است بکار گرفته شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا اصفهان شهرداری تولد لبنان سازمان میراث فرهنگی جهان شورای شهر میراث فرهنگی آثار تاریخی میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری فرهنگی و هنری مشکلات محیط زیست اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر شور و نشاط شورای اسلامی اصلاح طلبان فضای مجازی اعضای شورای اسلامی شهر جلسه علنی بودجه استان اصفهان معاون فرهنگی و اجتماعی فرهنگی و اجتماعی تئاتر دولت ملت ایران اصفهان شورای شهر شورای شهر اصفهان شهرداری اصفهان روز اصفهان مهدی مقدری قوس آذر شورای اسلامی شهر روز اصفهان هفته اصفهان مدیریت شهری شهر اصفهان بین المللی برای معرفی برنامه ها دیار کهن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن محمدی ادیب ظهر سه‌شنبه در جلسه کمیته گردشگری جام صفوی اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری ورزشی به لحاظ آب و هوای منطقه و زیرساخت‌های موجود دارد و برگزاری جام صفوی می‌تواند به توسعه این حوزه از گردشگری در استان منجر شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی آماده همکاری با اداره کل ورزش و جوانان در راستای برگزاری جام صفوی است و اقدامات لازم را در جهت برگزاری این جام و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان در خلال این رویداد ورزشی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: برگزاری تور آشناسازی برای ورزشکاران و خبرنگاران حاضر در این جام، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در فرودگاه و محل اقامت ورزشکاران و اهدا اقلام معرفی ظرفیت‌های استان از دیگر برنامه‌هایی است که اداره کل میراث‌فرهنگی استان انجام خواهد داد.

محمدی ادیب بیان کرد: شرایط آب و هوایی مساعد استان و ظرفیت‌های موجود در حوزه ورزش باعث می‌شود تا این استان زمینه لازم را برای ایجاد کمپ‌های مختلف ورزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: این جام ورزشی برای برگزاری در رشته‌های مختلف در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است که اولین دوره آن در اردیبهشت ماه در رشته کشتی برگزار می‌شود و ما تلاش می‌کنیم با همکاری در برگزاری آن گامی مؤثر برای معرفی استان و ظرفیت‌های گردشگری آن برداریم.

کد خبر 6079967

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه برنامه گرامی‌داشت سالگرد شهادت سید محمد حجازی درسردشت 
  • حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم
  • مسعود نجابتی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی شد
  • چهره برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی شد
  • روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • ۲۹ فروردین روزی یادآوری ایثارگری‌های ارتش
  • «ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند
  • راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل
  • جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود