Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه مخاطب و همه آحادمردم بدون هیچ مقدمه‌ای با چالشها و بحران‌هایی که آموزش و پرورش با آن روبرو است آشنا هستند. در این یادداشت ضمن معرفی بعضی از این مشکلات و چالش‌ها و راهکار‌هایی متناسب با آن‌ها پیشنهاد می‌گردد.
مشارکت پذیری جامع
مشارکت پذیری از جامعه مخاطب و ابواب جمعی این نهاد فراگیر یعنی دانش آموزان، معلمان و والدین می‌تواند به عنوان مهترین و موثرترین راهکار برای برون رفت از مشکلات کنونی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پذیرش مشارکت این گروه‌های سه گانه می‌تواند بسیاری از زیرساخت‌ها را ساخته و به سامان کند و برای دست یابی به این مهم به شکل کاملا جدی و موثر ضروری است که مجامع خاصی از این سه گروه با اهداف و سرفصل‌های مشخص ایجاد کرد و به شکل سازمان یافته‌ای از نظرات و تفکرات آنها بهره‌ی عینی و عملی برد.   این مجامع می‌بایست به شکلی سازمان یافته به عنوان بازو‌های مشورتی برای مدیر مدرسه، مدیر منطقه، مدیرکل و مدیران ارشد ستادی باشند که می‌توانند سازه‌های یک دپارتمان مشورتی قوی قرار بگیرند. بدون نهادینه کردن مشارکت و همفکری این مجامع اصولا امکان تحول در آموزش و پرورش ناممکن  و غیرمثمر به نظر می‌رسد و در کل آموزش و پرورش نیازمند نظام جامع و کامل مشارکت همه جانبه است.
خلاقیت و نوآوری، شیرازه معاونت پرورشی
این معاونت از مدرسه تا ستاد می‌تواند میدانی برای بروز خلاقیت سه گروه فوق الذکر باشد و اصولا از طریق این معاونت به شکل موثرتری می‌توان تربیت پذیری و جامعه پذیری دانش آموزان را به منصه ظهور رساند. آنچه که موجب نهادینه شدن مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی می‌شود و تسهیل کننده تربیت پذیری و جامعه پذیری به حساب می‌آید این است که تنوع و تکثر فعالیت ها و مجامع دانش آموزی با مشارکت خود ایشان و جامعه معلمان و والدین می‌باشد.   این فعالیت‌های جمعی و گروهی مثل اردوها در کنار فواید کم نظیر و ماندگاری که در تربیت دارند، هزینه‌بر هستند -هرچند هزینه در تربیت سرمایه‌گذاری است- که به جای پاک کردن صورت مسئله می‌بایست با حمایت دولت، مشارکت خیرین و والدین و همچنین ایجاد راه‌هایی برای درآمدزایی به منظور تامین این هزینه‌ها اندیشه‌ورزی کرد و حتی می‌توان به نحوی کارشناسی شده راه‌هایی برای درآمدزایی از درون خود این فعالیتها جستجو کرد.
تمرکززدایی و دادن اختیار به مدرسه
یکی از راه‌های برون رفت از چالشها و موانع در آموزش و پرورش کاهش تمرکز و دادن اختیارات به سطوح پایین‌تر و مخصوصا مدرسه هست.
مدرسه با محوریت معلم و دانش آموز می‌تواند در برنامه ریزی درسی، محتوای دروس، برنامه ریزی آموزشی و پرورشی و نحوه اداره مدرسه و غیره بهره بگیرد و برای عملیاتی کردن این راهکار نیازمند ایجاد مجامع دانش آموزی، معلمی و والدین از سطح مدرسه تا بالاتر هستیم. این مجامع نظرات آحاد جامعه مخاطب را احصا و تجزیه و تحلیل و جمع بندی و نهایتا بهترین و کارآمدترین آن‌ها را جمع آوری و به مجامع قانونی مثل شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونت‌های پرورشی و آموزشی ارسال تا در تدوین نظام نامه تربیتی و آموزشی به کاربرده شود.
کوچک سازی و چابک سازی
ساختار اداری و اجرایی آموزش و پرورش نیازمند بازبینی اساسی‌ست که می‌بایست نسبت به بازتعریف ماموریت‌های آن اقدام کرد و این موضوع نیازمند بررسی‌های کارشناسانه و بهره مندی از نظرات جوامع معلمی و دانش آموزی می‌باشد.
تولید ثروت  
آموزش وپرورش به عنوان نهاد علم ساز می‌بایست به دنبال یافتن راهی برای تبدیل علم به ثروت باشد و از بدنه کارشناسی خود بهره مناسب ببرد و مشخصا راه‌هایی که پیشنهاد می‌شود، تبدیل آموزش و پرورش به یک دپارتمان پژوهشی کاربردی است. به این طریق از ظرفیت‌های دانش آموزان و معلمان به صورت نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای با مشارکت در سود برای معلم، دانش آموز و سازمان استفاده کرد.
استفاده بهینه از املاک و مستغلات به صورت مشارکت در بهره برداری و اجاره و تغییر کاربری و غیره به شکل صحیح با عنایت به ظرفیت‌های قانون اساسی و قوانین عادی و در چهارچوب توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب عمل کرد.
وزیر پیشنهادی برنامه محور
وززارت آموزش و پرورش به استناد سوابق بی ثباترین دستگاه از نظر مدیریت کلان می‌باشد. این در حالی است که باتوجه به دیربازده و زمان بر بودن امر تعلیم و تربیت و عموما فعالیت‌های فرهنگی، آموزش و پرورش بیش از هر دستگاه دیگری نیازمند ثبات در مدیریت است.   این در حالی است متاسفانه همیشه به دلائل مختلف معمولا در همه دولت‌ها آموزش و پرورش با تاخیر به دولت جدید می‌پیوندد در حالی که به جهت شروع سال تحصیلی ضروری و لازم است که زودتر از همه وزیر آن باید تعیین شود و به اعتراف کارشناسان امر، آموزش وقتی که وزیر در آذرماه و دیرترتعیین می‌شود عملا یک سال تمام از رویکردها و برنامه‌های دولت جدید و فرایند تعلیم و تربیت عقب می‌ماند.   وقتی که وزیر با تاخیر و تعلل انتخاب می‌شود باز هم این وزیرآموزش و پرورش است که در مظان استیضاح، برکناری، استعفا و غیره قرار می‌گیرد و این عملا منجر به بی ثباتی و رکود در فرایند امور آموزش و پرورش می‌شود.
حداقل توقع از دولت‌ها و مجلس‌ها کمک به تثبیت امور که راس آن وزیر هست می‌باشد و انتخاب وزیری قابل، توانمند، شجاع، برنامه محور شرط لازم و نشانه همراهی دولت و مجلس و رسانه‌ها و گروه‌های مرجع می‌باشد.   باشناختی که از وزیر پیشنهادی هست ایشان فردی با تجربه، دلسوز، متعهد، انقلابی و برنامه محور و به جهت تجارب و سوابقی که دارد، امید می‌رود که مورد اعتماد مجلس قرار گیرد و در ادامه با همراهی قدرتمند دولت و مجلس بتواند اوضاع را تا حد قابل قبولی به سامان کند.   *کارشناس مسائل آموزش و پرورش

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان آلودگی هوا آموزش و پرورش تحول وزارت آموزش و پرورش زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان آلودگی هوا آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۵۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، «رضا مراد صحرائی» وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد، گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد. این سند پس از 12 سال به تصویب هیات وزیران رسید. این سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده تصویب این آیین‌نامه نشان داد که در در دولت موضوع مهارت آموزی به عنوان زیرساخت اصلی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها باید دنبال شود.

وی ادامه داد: در همین راستا آیین‌نامه تربیت کودکی در دستور کار دولت قرار گرفته و به‌زودی دو آیین‌نامه دیگر هم به دولت خواهد آمد نخست آیین‌نامه انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه سواد خواندن در کشور و دیگری برنامه ملی اوقات فراغت است.

صحرائی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین اجرایی نخواهد شد مگر با ائتلاف همه دستگاه‌های وابسته به دولت و وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: این یک اتفاق مبارک و یک ریل جدید برای تقویت تعلیم و تربیت کشور است.

وی درباره تغییر برنامه آموزشی برخی استان‌ها برای سال جدید گفت: مطابق راهکاری از تحول هستند، 10 تا 20 درصد برنامه‌های آموزشی باید متناسب با زیست‌بوم هر استان امکان تغییر داشته باشد امکان‌سنجی این موضوع در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته و امیدواریم این موضوع به زودی به ثمر برسد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که این آیین‌نامه کرده این است که 10 درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول باید به نفع مهارت آموزی تغییر پیدا کند. موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح اعلام شده است کمیسیون آموزش این را تصویب کرده است و اکنون در نوبت طرح در صحن مجلس شورای اسلامی است.

صحرائی درباره پرداخت هزینه‌ کلاس‌های فوق‌العاده قبول شدگان آزمون آموزش و پرورش در سال گذشته گفت: اگر قانونی در مجلس است که گفته این موضوع غیرقانونی است، همان قانون مبنا است ما چنین قانونی را نداریم که گرفتن هزینه‌ مهارت‌آموزی غیرقانونی است این مصوبه هیات امنای دانشگاه است و مصوبات هیات امنا در چارچوب ضوابط هیات امناها لازم‌الاجرا هستند اینکه سال‌های گذشته این هزینه را نمی‌گرفتند به این معنا نیست که امسال که گرفته‌اند غیرقانونی است.

کد خبر: 1228306 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود