Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وریا رحیمی رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با توجه به اهمیت دارویی آنتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های عفونی و برای جلوگیری از مصرف بی رویه این دارو‌ها هر سال یک هفته برای آگاهی در مورد این دارو‌ها از طرف سازمان جهانی بهداشت مشخص شده است که در ایران برابر با ۲۸ آبان تا ۴ آذر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : علت این نامگذاری آن است که اگر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک داشته باشیم علاوه بر عوارضی که به بدن فرد وارد می‌کند، باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود.

رحیمی افزود: مقاومت میکروبی به این معنی است که باکتری‌های عامل بیماری راه مبارزه با آنتی بیوتیک‌ها را یاد می‌گیرند، در نتیجه تغییراتی که انجام می‌شود دارو روی این باکتری‌ها بی اثر می‌شود.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: سرماخوردگی، آنفلوا نزا، بیماری کرونا، بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی و منشا گوارشی برونشیت و اسهال‌های ویروسی در اطفال از آن دسته بیماری‌هایی هستند که مصرف آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در بهبودی بیماری ندارد بلکه مقاومت میکروبی ایجاد می‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه منشا این بیماری‌ها عموما ویروسی است، گفت: آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عوارضی هم، چون حساسیت‌های پوستی، مشکلات تنفسی، تهوع، استفراغ و در موارد حاد از بین بردن فلور طبیعی دستگاه گوارش ایجاد کند.

او با هشدار در مورد عوارض مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها گفت: بیماران در مراجعه به پزشک نباید اصرار به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشند، بلکه پزشک باید بر اساس شرح حال بیمار دارو تجویز کند.

رحیمی افزود: توصیه دیگر ما این است که در مصرف آنتی بیوتیک‌ها حتما باید مقدار مصرف در هر نوبت در دوره درمان رعایت شود، با مصرف چند روز دارو ممکن است علائم بیماری بهبود پیدا کند، اما نباید دارو قطع شود و دوره درمان باید کامل شود تا از بروز مقاومت میکروبی جلوگیری شود.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰ درصد موارد عفونت‌های دستگاه تنفسی ویروسی و تنها ده درصد باکتریایی است، افزود: در زمان سرماخوردگی بخور، مصرف مایعات و استراحت بهترین روش درمان است و تنها در صورت تب استفاده از استامینوفن تجویز می‌شود.

رحیمی گفت: اگر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها افزایش یابد در سطح جامعه ممکن است باکتری‌هایی ظهور کنند که به هیچ آنتی بیوتیکی پاسخ ندهند و می‌تواند مرگ افراد را در پی داشته باشد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی بیماری غیرواگیر مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

مصرف خوراکی‌های سنگین در شب علاوه بر بروز چاقی و اضافه وزن، سبب ایجاد ناراحتی‌های معده از جمله ریفلاکس می‌شود. ریفلاکس معده هنگامی رخ می‌دهد که که اسید معده به گلو بر می‌گردد و باعث بروز سوزش در آن می‌شود. برای جلوگیری از تمام این مشکلات، بهتر است حداقل دو یا سه ساعت قبل از خواب، یک شام سبک بخورید.

چند نمونه از غذایی‌هایی که نباید در طول شب مصرف کنید:

پیتزا

پیتزا علی‌رغم محبوبیتی که دارد، اصلاً جزء غذا‌های سبک نیست و حتی هضم آن در روز هم مشکل است، چه برسد به شب که به طور کلی سرعت پردازش دستگاه گوارش کندتر است.

این ماده غذایی سرشار از چربی است و معمولا از موادی با شاخص اسیدیته بالا تشکیل شده که موجب بروز ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شوند.

شیرینی

مصرف شیرینی نه‌تن‌ها سطح قند خون را بالا می‌برد، بلکه ممکن است کابوس‌های شبانه را نیز افزایش دهد. ثابت شده است که چربی‌ها و قند‌ها تأثیر مستقیمی بر امواج مغزی دارند و باعث کابوس دیدن در خواب می‌شوند. بنابراین، برای داشتن یک خواب آرام، بهتر است شب‌ها از خوردن شیرینی پرهیز کنید.

نوشابه

مصرف نوشابه در هیچ‌ساعتی از شبانه‌روز توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که به نوشیدن آن علاقه‌مند هستید، در طول شب این کار را نکنید. نوشابه متشکل از مقادیر زیادی قند و مواد مضر است که اسیدیته بدن را افزایش می‌دهد.

پنیر

تمام مواد غذایی که حاوی پنیر هستند، در صورت امکان باید در ساعات ابتدایی روز مصرف شوند. حجم زیاد چربی پنیر مانع از هضم و تحریک تولید اسید معده می‌شود. مصرف شبانه همبرگر، لازانیا و دیگر غذا‌هایی که حاوی پنیر هستند باعث اختلال در خواب می‌شوند.

شکلات

شکلات تلخ منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز و حافظه (در مقدار کم) توصیه می‌شود. با این حال، خوردن آن پیش از خواب خوب نیست، زیرا بدن در طول شب به مدت چندین ساعت در حالت استراحت باقی می‌ماند و اینگونه کالری شکلات به صورت چربی در بدن انباشته می‌شود.

از طرفی باید توجه داشته باشید که شکلات، به ویژه شکلات تلخ، حاوی مقادیر بالایی کافئین و دیگر محرک‌ها است و قادر است مغز را برای مدت بیشتری نسبت به حالت عادی، بیدار نگه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!