Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش فارس؛ سه کشور در بند نخست این بیانیه ۱۶ بندی از «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت گزارش جدیدترین گزارش خود درباره ایران تشکر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تروئیکای اروپایی در ادامه از آنچه به گفته آنها «تنش‌زایی هسته‌ای نظام‌مند ایران» خوانده شده ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند اقدام ایران در ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای جامعه بین‌المللی را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

آنها ادعا کرده‌اند غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران توجیه غیرنظامی ندارد و برای یک کشور غیردارنده سلاح‌های هسته‌ای امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

اروپایی‌ها همچنین اقدام اخیر ایران در نصب کردن زیرساخت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته را «تحولی نگران‌کننده» خوانده و مدعی شده‌اند که این رویداد می‌تواند غنی‌سازی در سطوح بالاتر را برای ایران آسان‌تر کند.

در هفتمین بند از این بیانیه ادعا شده اقدامات ایران باعث کاهش ارزش برجام در زمینه منع اشاعه هسته‌ای شده است. در این بند آمده است: «اقدامات تحقیقات و توسعه ایران و استفاده گسترده این کشور از سانتریفیوژهای پیشرفته باعث بهبود دائمی توانمندی‌های غنی‌سازی‌اش شده‌اند. این بدان معناست که تداوم اقدامات تنش‌آفرین ایران، ارزش برجام به عنوان یک توافق منع اشاعه‌ای را به صورت بازگشت‌ناپذیر کاهش می‌دهد.

سه کشور اروپایی در بندی دیگر از آنچه به ادعای آنها کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شده نیز ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند این باعث کاهش توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شده است.

تروئیکای اروپایی ادعا کرده‌اند: «اکنون ۹ ماه است که ایران تمامی اقدامات شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی مورد توافق ذیل برجام و پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده است.»

در بخشی از بیانیه آمده است: «این واقعیت که ایران این توافق را به صورت کامل اجرا نکرده به شدت نگران‌کننده است و آمادگی ایران برای رفتار بر اساس حسن نیت را زیر سوال می‌برد.»

آنها تصریح کرده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کرج را بازگرداند.»

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته ای شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از بازگشت بازرسان آژانس اتمی به کار خود در ایران خبر داد.

بعد از وقفه موقت در فعالیت تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روسیه از بازگشت آنها به کار خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، گفت که بعد از توقف موقت در حضور بازرسان آژانس اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران، آنها روز سه‌شنبه به کار خود بازگشتند.

اولیانوف بامداد چهارشنبه در کانال تلگرامی شخصی خود نوشت: «بازرسان آژانس اتمی که به‌دلیل تنش‌ها در منطقه به‌طور موقت از حضور در تأسیسات هسته‌ای ایران منع شده بودند، هم‌اکنون به وظایف خود در آنجا بازگشته‌اند».

پیش از این نیز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه گفته بود که ایران روز یکشنبه تأسیسات هسته‌ای خود را «به‌دلیل ملاحظات امنیتی» بست و اجازه ورود بازرسان آژانس به آنها را نداد اما روز دوشنبه آنها را به فعالیت بازگرداند.

دیگر خبرها

  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • تابع قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها هستیم
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران
  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی