Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@19:27:39 GMT

بارش حوادث همراه بارش باران

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۹۴۶۴

بارش حوادث همراه بارش باران

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، بـرای دسـتیابی بـه توسـعه اجتماعـی پایـدار بـه همیـاری همه فـراد جامعـه نیـاز اسـت.شـاید بیـش از جنبـه هـای دیگـر، توسـعه نیازمنـد همـکاری عمومـی است، چـرا کـه آگاهـی، احسـاس مسـئولیت و اقـدام عملی تک تـک افـراد جامعـه بـرای تأمیـن سـلامت عمومـی ضـروری اسـت.

حوادث طبیعی

حوادث طبیعی، این موضوع من را به یاد سیل سال ۱۳۹۹ در ابرکوه انداخت که با بارش یک شبانه روز تنها در یک شهرستان ۵۰۰ میلیاردی خسارت به جای گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدکاظمی نسب فرماندار شهرستان ابرکوه گفت: بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف خسارت وارد شده است.

او افزود: در حوزه زیرساخت‌های بخش کشاورزی ۲۵ میلیارد خسارت از جمله تلف شدن ۵۰۰ رأس دام سبک، از بین رفتن سه رشته قنات فعال، تخریب ۶۰ درصد جاده‌های بین مزارع و بخشی از سه مجتمع دام در ده عرب، اسدآباد و فراغه برآورد شده است.

بلایای طبیعی مثل؛ سیل ، طوفان  و زلزله در سال‌های اخیر خسارات زیادی را ایجاد کرد که از این دست مخاطرات در مورد زلزله و سایر بلایا هم در چند سال گذشته کم نداشته ایم.

با این وجود، اگه روزی بارش‌ها استان یزد را مثل استان خوزستان که کامل زیر آب برد و همچنان با رنج  و درد دست و پنجه نرم می‌کنند و یا زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ که کرمانشاه را ویران کرد. دستگاه‌های استان یزد برای پیشگیری از مخاطرات طبیعی چه میزان آمادگی دارند؟

 

  افزایش پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی در استان یزد

رضا برهانی مدیر کل هواشناسی استان یزد گفت: با توجه به پدیده تغییر اقلیم و گرمایش جهانی پیش بینی می‌شود در سال‌ها و دهه‌های آینده بر شدت و فراوانی پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی در استان افزوده شود.

او افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده از ایستگاه‌های هواشناسی استان، میانگین بارش سال زراعی ۱۴۰۰ -١٣٩٩ استان ۶۶.٩ میلیمتر بوده است.

برهانی ادامه داد: با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان هواشناسی کشور، کمترین کاهش بارش در بین ۳۱ استان کشور مربوط به استان یزد است، اما این اعداد و ارقام نمی‌تواند بیانگر شرایط بارشی استان به طور کامل باشد.

او در ادامه با بیان این که میانگین بارش استان در فصل پاییز ١٣٩٩ معادل ۴۰ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۹۱ درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین بارش کشور تنها هشت درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است، تصریح کرد: البته این مقدار بارندگی ۴۳ درصد از بارش یک سال آبی کامل را در استان تامین کرده است، اما  به سبب ماهیت رگباری بارش‌ها عمده این بارندگی‌ها تنها در یک روز اتفاق افتاده است که نه تنها بارش موثری برای بخش کشاورزی نبود بلکه سبب خسارت در برخی نقاط استان به ویژه شهرستان ابرکوه نیز شد.

مدیر کل هواشناسی استان با بیان این که توزیع مکانی بارش‌ها نیز بسیار نایکنواخت بوده است، گفت: این شرایط به گونه‌ای بود که در شهرستان‌هایی که قطب کشاورزی استان هستند، یعنی شهرستان‌های ابرکوه و خاتم، به ترتیب در حدود ۳ و ۵ درصد از سهم بارش سالانه محقق شد.

او اضافه کرد: از طرف دیگر در فصل بهار باز هم شاهد بارش‌های رگباری و سیل آسا در استان بودیم، به گونه‌ای که در تاریخ ١٣ اردیبهشت در جاده اردکان- چوپانان، شاهد فوت چهار نفر از هم استانی‌های خود بودیم.

برهانی با اشاره به آمار‌های سازمان هواشناسی کشور، گفت: یزد از جمله استان‌های است که در بهار ١۴٠٠، از مجموع پنج رویداد حدی خطرآفرین در بخش کشاورزی شامل یخبندان و سرمازدگی، تگرگ، سیل، باد شدید و طوفان و بارش رگباری تحت تاثیر همگی آن‌ها قرار گرفت و به سبب بروز این پدیده‌ا، متحمل خسارات فراوانی شد.

این مسئول در پایان متذکر شد: با توجه به پدیده تغییراقلیم و گرمایش جهانی پیش بینی می‌شود در سال‌ها و دهه‌های آینده بر شدت و فراوانی پدیده‌های مخاطره آمیز افزوده شود بنابراین جا دارد مدیران و برنامه ریزان استانی به ویژه در بخش‌های مدیریت منابع آب، کشاورزی، اکوسیستم‌های طبیعی و زیرساخت‌های شهری جهت مواجه با پدیده‌های فرین جوی مانند سیل و خشکسالی و امواج گرمایی و سرمایی تمهیدات و آینده نگری‌های لازم را انجام دهند.

آمادگی ۶۰ درصدی مدیریت بحران استان یزد مقابل مخاطرات طبیعی!!

احسان بالاکتفی مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،گفت: طبق تجربیات گذشته وقوع سیلاب‌ها تنها مختص به منطقه‌ای خاص از کشور نیست و تمام نقاط کشور متاثر از این پدیده است.

او افزود: علی رغم آمادگی شصت درصدی مدیریت بحران استان در مواجهه با حوادث، انتظار می‌رود که با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های امدادی، نظامی، انتظامی و خدماتی استان همچنین به کار گیری تشکل‌های مردم نهاد در زمینه بحران و گروه‌های جهادی؛ آمادگی قابل قبول و حداکثری در زمینه مقابله و مدیریت بحران‌ها را داشته باشیم.

بالاکتفی با اشاره به اینکه در قانون جدید مدیریت بحران کشور شیوه‌ی تخصیص و توزیع اعتبارات تغییر کرده و اعتبارات به صورت سهم هر دستگاه است، خواستار هماهنگی و همکاری تمامی دستگا ه‌ها در هزینه کرد اعتبارات بحران با اداره کل مدیریت بحران استان شد.

او ادامه داد: سازمان مدیریت بحران مسئولیت‌های مهمی در زمان بروز سوانح طبیعی و غیرطبیعی در کشور بر عهده‌دارد، اما بودجه سازمان مدیریت بحران با آن همه وظایف و مسئولیت‌های اساسی، و با توجه به وضعیت اقلیمی و افزایش بحران‌های متعددی که تحت تاثیر شرایط مختلف به خصوص شرایط اقلیمی قرار می‌گیرد بسیار اندک و حتی بعضا ناعادلانه است.

بالاکتفی افزود: با اقدامات ارزشمندی که قرار است از سوی وزیر و سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص تهیه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید صورت گیرد بتوانیم به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده برسیم.

آیا مدیریت بحران با آمادگی ۶۰ درصدی به کدام قسمت شهر می‌تواند خدمات ارائه دهد؟

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: کمبود بودجه باعث می‌شود که نتوانیم به صورت مطلوب در خدمت رسانی به مردم و رضایتمندی آن‌ها گام برداریم.

چرا با اطلاع رسانی خسارت‌های بلایای طبیعی در دیگر استانها، مسئولان ذی ربط در فصل سرما به فکر کمبود تجهیزات و بودجه افتادند؟
به گفته شهروندان حتما باید یه اتفاقی رخ دهد و با خسارت جانی و مالی روبه رو شوند تا به داد مردم برسند؟

گویا این روشی شده برای مسئولان!

به راستی چه کسی پاسخ گو است؟

آمادگی کامل هلال احمر استان یزد در برابر حوادث حواد طبیعی

محسن حرازی زاده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با بیان اینکه مشکلات زیادی در مباحث مالی و تامین بودجه هلال احمر وجود دارد، گفت: جمعیت هلال احمر و نیرو‌های امدادی در برابر حوادث زیستی از امادگی لازم برخوردار هستند.

او با اعلام اینکه ماهیانه متوسط بیش از ۴۲۰ نفر نیروی امدادی فعال در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای مشغول خدمت رسانی هستند، عنوان کرد: تجهیزات سیلاب و و نجات در شهرستان‌های استان توزیع شده است و تمام پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای مجهز به ست نجات هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: با وجود تمام سختی‌ها و موانع، جمعیت هلال احمر در تمامی لحظات در خط مقدم امدادرسانی به مردم در حوادث و سختی‌های مختلف بوده است و پرسنل خدوم این جمعیت با از جان گذشتگی توانسته اند جان بسیاری از شهروندان را نجات دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۱۳ پایگاه ثابت و موقت در جاده‌ها، تیم واکنش سریع، تیم امداد و نجات کوهستان و یک تیم آنست و شعبه‌های هلال احمر در استان آماده ارائه خدمات امدادی به مردم هستند.

حرازی زاده بیان داشت: تمام شهرستان‌ها و تیم‌های امداد و نجات از آمادگی لازم برخوردار هستند و در صورت نیاز بنا به حادثه اعلام شده و نوع تیم امدادرسانی از تجهیزات لازم برخوردار است.

او گفت: در بحث آمادگی شهرستان‌ها، شهرستان‌های معین هر شهرستان تعریف شده است و در صورت هرگونه حادثه شهرستان‌های معین آن شهرستان به حالت آماده باش در خواهند آمد و در صورت نیاز به محل حادثه اعزام خواهند شد. همچنین با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته شهرستان‌هایی که میزان مخاطرات بالایی دارند شناسایی و تجهیزات امدادی بنا به نوع مخاطرات و حادثه در بین این شهرستان‌ها توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: جمعیت هلال احمر استان مجهز به دستگاه‌های زنده یاب، تیم‌های تخصصی آوار و دستگاه پهپاد جستجو و نجات و همجنین تیم آنست (سگ‌های جستجو و نجات) می‌باشد که بنا به حادثه و اعلام مورد نیاز در حوادث آکاده خدمت رسانی و امدادرسانی هستند.

حرازی زاده عنوان کرد: ۶۷ خانه هلال در استان یزد راه اندازی شده است که این خانه‌های هلال نقش موثری در حوادث و بالایا میتوانند داشته باشند که یکی از برنامه‌های جدید هلال احمر همین راه اندازی خانه‌های هلال و تجهیز کردن این خانه‌های هلال و آموزش افراد در روستا‌ها و نقاط محروم و دور دست استان است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: هموطنان در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث با شماره ۱۱۲ (ندای امداد هلال احمر) برای دریافت خدمات امداد و نجات در هر ساعت از شبانه روز تماس برقرار کنند.

انتظار می‌رود استحصال آب‌های سطحی در یزد و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی  مورد توجه مسئولان باشد و با اختصاص بودجه و برنامه ریزی مدون شبکه‌ای از سد‌های کوچک برای استحصال این منابع آبی ایجاد شود.

باید منتظر ماند دید تا چه زمانی قرار است کویر تشنه یزد، دو روی سکه بی آبی و خشکسالی را تجربه کند و هر سال به دلیل خسارت‌های خشکسالی و سیلاب منابع مالی صرف شود، اما اعتبار مورد نیاز برای آبخیزداری اختصاص نیابد.

با توجه به یافته ها، مسئولان باید برای کسب آمادگی سازمان‌ها در هنگام وقوع حوادث بیش از پیش تلاش کنند.

بلایای طبیعی از جمله پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شوند که انسان هنوز قادر به پیش‌بینی و کنترل آن نیست، با این وجود اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حادثه بهترین گزینه برای کاهش حوادث طبیعی است و در کنار آن افزایش آگاهی عمومی و آموزش همگانی در پیشگیری بحران بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بلایای طبیعی سیل و آبگرفتگی وقوع زلزله هلال احمر مدیریت بحران خدمات رسانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد مدیریت بحران استان استان یزد گفت استان یزد امداد و نجات شهرستان ها بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اردبیل وزش باد همراه با باران پراکنده خواهد بود

ایسنا/اردبیل طی امروز چهارشنبه (۸ فروردین) تا ظهر فردا همچنان شرایط جوی نسبتاً ناپایدار بوده و در طی این مدت وزش باد تند و در مناطقی از استان (بویژه در مناطق مرکزی و جنوب استان) بارش پراکنده باران پیش بینی می شود.

به گزارش ایسنا و براساس آخرین نقشه های هواشناسی، طی امروز چهارشنبه (۸ فروردین) تا ظهر فردا همچنان شرایط جوی نسبتاً ناپایدار بوده و در طی این مدت وزش باد تند و در مناطقی از استان (بویژه در مناطق مرکزی و جنوب استان ) بارش پراکنده باران گاهی بصورت رگبار انتظار می رود.

از ظهر فردا (پنج شنبه  ۹ فروردین) تا روز شنبه هفته آینده جو استان پایدار همراه با افزایش دما پیش بینی می شود.

اما از اواخر وقت روز شنبه (۱۱ فروردین) با نفوذ سامانه بارشی ضمن افزایش ابر، بارش باران تا اواسط هفته آینده در سطح استان احتمال می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واژگونی در صدر حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی
  • پوشش امدادی 40 حادثه در طرح نوروزی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی/واژگونی در صدر حوادث جاده‌ای
  • برخورد دو دستگاه پراید در بندر دیر۷ مصدوم به همراه داشت
  • واژگونی در صدر حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی 
  • هوای اردبیل وزش باد همراه با باران پراکنده خواهد بود
  • نجات ۵۷ نفر از گرفتارشدگان در سیل و آبگرفتگی طی ۴۸ ساعت گذشته/جان باختن ۲ نفر بر اثر حوادث جوی
  • نجات ۵۷ نفر از گرفتارشدگان در سیل و آبگرفتگی/ دو نفر بر اثر وقوع حوادث جوی جان باختند
  • جان‌باختن ۲ نفر بر اثر وقوع حوادث جوی/ ۵۷ نفر نجات یافتند
  •  امدادرسانی نجاتگران هلال احمر گرمه به متاثرین از سیل و آبگرفتگی
  • امدادرسانی به ۲۸ حادثه در استان سمنان/ میامی رکورددار حوادث شد